PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Učíme společně matematiku I - OK0610614
Anglický název: We teach mathematics together I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Korekvizity : OK0610612, OK0610613
Neslučitelnost : O01110614
Záměnnost : O01110614
Je korekvizitou pro: OK0610613, OK0610612
Je prerekvizitou pro: OK0610617
Anotace -
Kurz je zaměřen na získávání a obohacování pedagogických zkušeností studenta a jejich propojení na dosavadní zkušenosti získané vlastní pedagogickou činností, případně i vlastním učením se matematiky. Analýzou žákovských řešení, videoukázek z výuky nebo práce jednoho žáka, případně i písemně prezentovaného příběhu studenti pronikají do myšlení žáků a propojují diadaktickou teorii s praxí. Pozornost bude věnována učitelským strategiím a alternativním přístupům v závislosti na typu žáka, složení třídy. V PŘÍPADĚ PŘÍMÉ VÝUKY NÁVŠTĚVA ŠKOSLKÉHO ZAŘÍZENÍ.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (11.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu

Kurz je ukončen zápočteM. Podmínky k udělení zápočtu jsou:

- aktivní účast na seminářích

- písemné zpracování zvoleného tématu Z NABÁDKY v náležité kvalitě, parametry k hodnocení, dle zaměření práce, budou sděleny předem.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (11.09.2021)
Literatura

Učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)

Poslední úprava: KRATOCHJ/PEDF.CUNI.CZ (21.04.2008)
Sylabus

V případě kombinace přímé a nepřímé výuky (individuální konzultace - i elektronicky, diskuse v malých skupinách), zpracování samostatných prací (řešení problému s reflexí postupu) a realizace projektů (experimenty se žáky, jejich záznam, analýza a reflexe). K dispozici budou distanční texty a další studijní materiály (www.pedf.cuni.cz/kmdm).
Obsah i metody výuky budou provázány na pedagogické zkušenosti studentů a zaměřeny na motivaci k organickému propojování s novými VŠ poznatky.

Forma práce: Studenti budou rozděleni do několika skupin po 2 a budou soustavně pracovat na širším tématu. Podle možnosti témata budou propojena na témata diplomových prací studentů, zejména těch, kteří volili diplomovou práci z matematiky. Výsledky budou prezentovány v seminářích. Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou této varianty. Studenti mohou být zapojeni do výzkumné práce, kterou realizují členové KMDM i externí učitelé v rámci různých grantových projektů. Výuka bude spojitě obohacována o výsledky výzkumů.

Součástí kurzu bude i návštěva školy s analýzou hodin z různých pohledů v provázání na další dva předměty nebo analýza videa.

Součástí bude problematika individualizace přístupu k žákům s obhledem i na inkluzi a přpravenost na probírané téma/na školu.


Obsah: Způsoby kognitivní i sociální motivace žáka; edukační strategie učitele; interakční strategie učitele; vedení třídní diskuse, jak povzbudit vzájemnou komunikaci žáků; rozvoj schopnosti žáků pro týmovou spolupráci.
Práce je úzce vázána na školní praxi. Každý student připraví scénář aspoň jedné vyučovací hodiny ve třídě, kterou aspoň částečně zná. Scénář realizuje, společně s kolegy hodinu eviduje a analyzuje. Paralelně s touto praktickou činností jsou studenti seznamováni s příslušným teoretickým zázemím.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (11.09.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK