Cesty poznávání v matematice I - OK0610612
Anglický název: How to get to know mathematics I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Korekvizity : OK0610613, OK0610614
Neslučitelnost : OK0615618, OK0617181, OK0619185, O01110612
Záměnnost : O01110612
Je korekvizitou pro: OK0610614, OK0610613
Je neslučitelnost pro: OK0617181, OK0619185
Je prerekvizitou pro: OK0610615
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace -
Studenti shrnují, strukturují a obohacují dosud získané vědomosti jak z matematiky, tak z didaktiky matematiky. Jsou vedeni k vnímání matematiky jako organické součásti všech předmětů prvního stupně. Důležitou složkou je budování individuálních nástrojů pro další profesní rozvoj i po ukončení studia. V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě bude posílena distanční složka výuky a bude organizována online výuka v Adobe Connect, nebo MS Teams, nebo Google Meet, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce. Přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta bude nutná.
Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (14.09.2020)
Deskriptory

Výuka bude probíhat online v rozvržených časech na tomoto odkazu

Google meet:https://meet.google.com/uec-vkom-utr?authuser=1

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (04.10.2020)
Podmínky zakončení předmětu

- Aktivní účast na seminářích
- Zpracování jednoho tématu včetně přípravy úloh pro seminář, které student předloží ke kontrole ve formě jedné složky portfolia

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (28.10.2019)
Literatura

Hejný, M., Hejná, M.: Součtové trojúhelníky. 25 stran, Raabe, Praha, 1998.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.

Učebnice matematiky pro první stupeň ZŠ - pro vybraný ročník 3 různá nakladatelství.

Kaslová M. a kol. Barevná matematika pro prvnňáky (druháky/třeťáky/čtvrťáky/páťáky. SPN Praha

Kaslová, M.: Komplexní aktivity jako motivační faktor talentů na 1. stupni ZŠ. In J. Zhouf (Ed.): Ani  jeden matematický talent nazmar 2017. JČMF: Hradec Králové, 2018. ISBN 978-7435-710-7.

Kaslová, M. a kol. Sbírka úloh z matematiky pro 2. a 3.r. ZŠ. SPN : Praha.

Kaslová M. a kol. Sbírka úloh z matematiky pro 4. a 5. ročník ZŠ. SPN : Praha.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (25.09.2018)
Metody výuky

Jde o kombinaci přednášky a workshopu doplněno o domácí přípravu.

Výjimku tvoří tradiční návštěva Centra her či její nová alternace -  návštěva výstavy abstraktního umění (přesahy matematika a výtvarné umění)

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (27.03.2019)
Sylabus

Kombinace přímé a nepřímé výuky (individuální konzultace - i elektronicky, diskuse v malých skupinách), zpracování samostatných prací (řešení problému s reflexí postupu) a realizace projektů (experimenty se žáky, jejich záznam, analýza a reflexe). K dispozici budou distanční texty a další studijní materiály (www.pedf.cuni.cz/kmdm).
Obsah i metody výuky budou provázány na pedagogické zkušenosti studentů a zaměřeny na motivaci k organickému propojování s novými VŠ poznatky.
Forma práce: Studenti budou rozděleni do několika skupin po 4-6 a budou soustavně pracovat na širším tématu. Podle možnosti témata budou propojena na témata diplomních prací studentů, zejména těch, kteří volili diplomovou práci z matematiky. Výsledky budou prezentovány v seminářích. Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou této varianty. Studenti budou zapojeni do výzkumné práce, kterou realizují členové KMDM i externí učitelé v rámci různých grantových projektů. Výuka bude spojitě obohacována o výsledky výzkumů.
Obsah: Algebrogramy - provázání desítkové soustavy, dělitelnosti a propedeutiky rovnic. Pravidelnosti - způsoby hledání hypotéz a jejich prověřování. Různé druhy trojúhelníků - nejen součtové - propedeutika funkční závislosti,  hry na propedeutiku k různým tématickým celkům dle výběru, např. záporných čísel a zlomků.

Nově obohace o přesahy matematiky do dalších oborů (výtvarné umění - abstraktní umění, fraktály)

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (27.03.2019)