|
|
|
||
Cílem kurzu je orientovat studenty v základních didaktických kategoriích. Kurz navazuje na didaktická témata ze zimního semestru. Vybranými tématy jsou: strategie, metody a formy výuky, alternativní a didaktické koncepce. Pozornost je věnována dále podstatě a smyslu akčního učitelského výzkumu a badatelské výuce.
Poslední úprava: Tomková Anna, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
|
|
||
Povinná: KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Vyd. 2. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1821-7. Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: MŠMT 2016. SPILKOVÁ,V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7178-942-9.
Doporučená: CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1. KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála 2006. ISBN 80-901873-7-4. KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN978-80-7367-314-7. KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0. STARÁ, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK 2009. ISBN 978-80-7290-418-1. STARÝ, K.; LAUFKOVÁ, V. et al. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál 2016. ISBN 978-80-262-1001-6. TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009. ISBN 978-80-7367-527-1. TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK 2007. ISBN 978-80-7290-315-3. Tituly k alternativním pedagogickým směrům a inovativním programům: např. Singule, F., Rýdl, K., Krejčová, V. a Kargerová, J., Lukavská, E., Václavík, V., Tomková, A. Poslední úprava: Tomková Anna, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce v LS Zkouška se skládá z následujících částí: · Písemná práce: K jednomu vybranému přednášenému tématu v Didaktice Ia nebo Ib student/studentka přečte 3 odborné práce. Uvede úplné bibliografické údaje vybraných titulů. Cituje z prací klíčové myšlenky, se kterými souhlasí nebo nesouhlasí, svůj souhlas nebo nesouhlas podloží argumenty. Navrhne na základě přečtených titulů a formulovaných klíčových myšlenek tři výzkumné otázky, na něž by mohl/a ve své třídě hledat odpovědi, a postup, jak by úkol řešil/a. Rozsah: 3 normostrany. Práci student/ka přinese v tištěné podobě k ústní zkoušce. · Ústní část zkoušky: Těžiště zkoušky tvoří rozprava nad písemnou prací a seznamem prostudované odborné literatury k Didaktice 1. stupně ZŠ, zaměřená na další ověřování orientovanosti studenta v didaktické problematice (v rámci témat, která byla obsahem kurzu a na základě předloženého seznamu prostudované odborné literatury - viz níže). Seznam prostudované odborné literatury má obsahovat kromě povinné literatury a tří titulů zpracovaných v písemné práci ještě nejméně další tři tituly postihující různé problémy obecné didaktiky 1.st.ZŠ.
Výsledná známka se skládá z kvality písemné práce za ZS a LS a ústní části zkoušky. Poslední úprava: Tomková Anna, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
|
|
||
Strategiem metody a formy výuky Alternativní a inovativní didaktické systémy Pedagogická diagnostika Poslední úprava: Tomková Anna, doc. PhDr., Ph.D. (07.02.2018)
|