PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Text Linguistics and Stylistics - OINA4A011A
Anglický název: Text Linguistics and Stylistics
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 0 / 0 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
doc. PhDr. Markéta Malá, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
Anotace -
The course introduces the students into the parole area of linguistics, familiarizing them with essentials of textual and stylistic analysis. Since the course deals with macrotextual and microtextual phenomena and also takes account of some contrastive issues, it will be valuable for language proficiency and teaching. Themes: 1. Introduction. Basic concepts 2. Approaches to style I. Style and register. 3. Approaches to style II. Functional frameworks of style 4. Approaches to style III. Other schools and treatments 5. Intertextuality. Prior texts. Text types. Genres 6. Text Structure/Organization 7. Texture 1. Cohesive ties and the system of cohesive devices 8. Texture 2. Cohesive chains 9. Thematic progressions 10. Paragraph types, paragraphing and paragraph build-up 11. Coherence 12. Review
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Cíl předmětu -

Cílem tohoto předmětu je seznámit posluchače se základy anglické textové lingvistiky a stylistiky, ukázat jim rozmanité vztahy mezi komponenty textů a diskursů, vést je k odhalování podobností a odlišností mezi stylistickými varietami a umožnit jim lépe pochopit praktický význam těchto témat pro komunikaci i výuku

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (20.09.2024)
Deskriptory -

samostudium literatury: 20 hodin za semestr;

práce se studijními materiály: 10 hodin za semestr;

seminární práce

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (09.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

Pravidelná docházka (maximálně dvě absence za semestr se lze omluvit)

Aktivní účast na aktivitách v semináři

Pravidelná odborná četba a samostudium

Seznam odborné četby

Jedna prezentace za semestr v čase poslední přednášky nebo semináře;  stručná synopse bude současně ve výtisku odevzdaná jako seminární práce; rozsah prezentace bude upřesněn v závislosti na počtu posluchačů;

Pro účely prezentace studenti volí z následujících alternativ: porovnání dvou učebnic angličtiny z hlediska probraného tématu ze sylabu; porovnání dvou odborných článků/studií zaměřených na téma sylabu;

Písemná zkouška (obě části), minimálně 40/60b.

Pozn. Posluchači mohou žádat výklad témat v konzultačních hodinách během odbobí výuky, nikoli ve zkouškovém období.Předpokladem je obeznámenost s příslušnou odbornou literaturou. 

.

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Literatura -

CRYSTAL, David, DAVY, Derek. Investigating English Style. 16th ed. Abingdon, Oxon and New York: Routledge, 2013. ISBN 9780582 550 11 7.

DANEŠ, František. “Functional Sentence Perspective“ and Text Connectedness. In: Maria E. Conte, Janos S. PETӦFI, Emel SӦZER (eds). Text and Discourse Connectedness. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Co., 23-31, 1989. ISBN9789027230171

DANEŠ, František. The Paragraph. A Central Unit of the Thematic and Compositional Buildup of Texts, InBrita WARVIK, Sanna K.TANSKANEN, Risto HILTUNEN (eds) Organization of Discourse, Proceedings from the Turku Conference, Turku: University of Turku, 1995, 29-40. ISBN 951-29-0572-8.

ESSER, Jűrgen. Introduction to English Text-Linguistics. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2009.  ISBN 978-3-631-56003-7.

FAIRCLOUGH, Norman. Analyzing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London and New York: Routledge, 2003. ISBN 0-415-25893-6.

HALLIDAY, Michael. A. K., HASAN, Ruqaiya. Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press, 1985. ISBN:0-19-437154-9.        

JOHNSTONE, Barbora. Discourse Analysis. Malden, Mass.; Oxford: Blackwell. 3rd ed. 2018. ISBN 978-111 9257691.

NORGAARD, Nina, BUSSE, Beatrix, MONTORO, Rocio. Key Terms in Stylistics, London, New York: Continuum, 2010. ISBN 978-0-8264-1948-4.

TÁRNYIKOVÁ, Jarmila. From Text to Texture: An Introduction to Processing Strategies. Univerzita Palackého v Olomouci: Olomouc, 2009. ISBN 9788024424293.

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (09.09.2023)
Požadavky ke zkoušce -

ZÁPOČET student získá za pravidelnou aktivní účast na semináři a za svou prezentaci a odevzdání její stručné písemné synopse na posledním semináři.

MINITESTY Během dvou přednášek (14/11 a 12/12) se posluchači mohou zapojit do fakultativního motivačního minitestování. Minitesty jsou nepovinné úkoly teoretické i prakticko-analytické, zaměřené na jevy dosud probrané v kurzu. Jejich celkový výsledek vytváří obraz práce studenta během celého kurzu. Za každý vynikající výsledek minitestu (100%) získá student dva body, které se připočtou k celkovému výkonu u zkoušky. Výkon v rozmezí 60-95% znamená jeden připočtený bod.

ZKOUŠKA Posluchač se může přihlásit k písemné zkoušce, jen pokud úspěšně splnil požadavky ze semináře (pravidelná docházka, aktivní zapojení do práce v semináři a přijatelná seminární práce odevzdaná nejpozději na posledním semináři elektronicky a ve výtiskui). Před praktickou částí písemné zkoušky student též odevzdá soupis své odborné četby, ve které vedle povinných titulů nesmí chybět alespoň tři tituly doporučené v sylabu k odlišný tématům.

Zkouška se skládá ze dvou částí stejné váhy (každá koncipovaná max. na 30b), které se konají týž den. Nicméně úspěšné zvládnutí teoretické části (alespoň 15b) je podmínkou pro účast v části praktické (analytické). Tudíž neúspěch v teoretické části znamená, že posluchač neuspěl u celé zkoušky. K úspěšnému zvládnutí celé zkoušky je třeba získat alespoň 40/60b. Každý posluchač má nárok na tři termíny během zkouškového období.  Pokud se student na vypsané termíny rozhodne nezapsat, nezíská v daném období již žádné další termíny.

Teoretická část zkoušky ověřuje teoretickou obeznámenost s termíny, koncepty a látkou probranou v kurzu. Praktická (analytická) část zkoušky představuje komplexní analýzu neznámé ukázky z hlediska probraných témat a odborné četby. K celkovému výsledku se připočítají vynikající výkony v minitestech.

Ve všech písemných projevech je součástí hodnocení i jazyková a formulační úroveň. Zpětná vazba ke všem písemným výstupům během kurzu se podává na požádání studenta (emailem) v konzultačních hodinách.

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Sylabus -

SYLLABUS 2024

1.(10/10/24) Introduction. Basic concepts (Essential sources: Halliday, Hasan, chapter 1; moodle 1.4; Recommended sources: Esser 1; Widdowson 1; moodle 1.1; moodle 1.3)

2. (17/10/24) Approaches to style 1. Style and register (Essential sources: Halliday, Hasan, chapters 2-3; Recommended source: moodle 2.2)

3. (24/10/24) Approaches to style 2. Functional approaches to style (Essential sources: Crystal, Davy, esp. Chapter 3; Recommended source: Vachek; Urbanová)

4. (31/10/24) Approaches to style: 3. Other schools and frameworks (Essential source: moodle 2.1; moodle 2.4; Recommended source: Verdonk)

5. (7/11/24) Intertextuality. Prior texts. Text types. Genres (Essential sources: Halliday, Hasan, Coda: Text, Context and Learning Esser 2.3; Esser, 6; Recommended sources: moodle 1.2; moodle 3.3; moodle 3.4)

6. (14/11/24) Structure / organisation of the text (Essential source: moodle 3.1; Recommended source: moodle 3.2)

7. (21/11/24) Texture 1. Cohesion, cohesive ties and the system of cohesive devices (Essential source: moodle 4.1)

8. (28/11/24) Texture 2. Cohesive chains (Essential source: moodle 4.1; Recommended source: moodle 4.2)

9. (5/12/24) Thematic progressions (Essential source: moodle 5.1; Recommended source: moodle 5.2)

10. (12/12/24) Types and build-up of paragraphs, paragraphing (Essential source: mood. 6)

11. (19/12/24) Coherence. Review  (Essential source: Halliday, Hasan, chapter 6)

12. (9/1/25) Student presentations




Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Výsledky učení -

1. Introduction. Basic concepts: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše postavení textové lingvistiky a stylistiky mezi lingvistickými disciplínami; definuje základní termíny a pojmy; vyjmenuje sedm standard textovosti, charakterizuje je a uvede příklady; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty

2. Approaches to style 1. Style and register: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vysvětlí vztah mezi parametry situací a registry; Studující analyzuje ukázky z hlediska teorie registru; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty

3. Approaches to style 2. Functional approaches to style: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující charakterizuje ukázky z hlediska funkčních přístupů ke stylu; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty

4. Approaches to style: 3. Other schools and frameworks: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující analyzuje ukázky z hlediska dalších vybraných přístupů ke stylu; Studující porovná jednotlivé přístupy ke stylu a uvede podobnosti a rozdíly; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty

5. Intertextuality. Prior texts. Text types. Genres: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující klasifikuje ukázky podle různých kritérií na jednotlivé typy textů a žánrů; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty

6. Structure / organisation of the text: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující porovná více ukázek téhož žánru a vyvodí jejích strukturu; Studující roztřídí povinné a nepovinné prvky výstavby; Studující porovná ukázky různých žánrů a zjistí podobnosti a rozdíly v jejich struktuře; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty

7. Texture 1. Cohesion, cohesive ties and the system of cohesive devices: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující roztřídí a popíše dle vícero kritérií různé případy kohezních vazeb a prostředků v ukázkách; porovná různé kohezní prostředky realizující stejný druh kohezních vazeb; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty

8. Texture 2. Cohesive chains: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vyjmenuje druhy kohezních řetězců, porovná je z hlediska podobností a rozdílů, aplikuje tyto vědomosti při analýze ukázek; analyzuje ukázky z hlediska možné kohezní harmonie a uvede odborné argumenty; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty

9. Thematic progressions: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše aktuální členěné jednotlivých vět ukázek a následně analyzuje ukázky z hlediska tematických posloupností; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty

10. Types and build-up of paragraphs, paragraphing: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující analyzuje vnitřní stavbu odstavce i jeho tematickou výstavbu; Studující teoretické pojmy aplikuje na neznámých ukázkách; uvede náležité argumenty; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty

11. Coherence: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vysvětlí vztah mezi kohezí a koherencí a uvede odborné argumenty pro zvýšení pravděpodobnosti, že recipient bude vnímat text/diskurs jako koherentní; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty

12.  Student presentations: Studující samostatně vybere a prostuduje dvě odborné studie na jedno téma sylabu, porovná je a kriticky je zhodnotí; nebo Studující samostatně vybere dvě praktické učebnice angličtiny, porovná je z hlediska zpracování jednoho tématu ze sylabu, kriticky je zhodnotí a uvede odborné argumenty; Studující předloží písemnou synopsi své prezentace

Semináře:

Studující se aktivně a relevantně podílí na diskusích a úkolech řešených v semináři.

 

Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK