The course introduces the students into the parole area of linguistics, familiarizing them with essentials of textual and stylistic analysis. Since the course deals with macrotextual and microtextual phenomena and also takes account of some contrastive issues, it will be valuable for language proficiency and teaching.
Themes:
1. Introduction. Basic concepts
2. Approaches to style. Style and register.
3. Approaches to style. 2. Functional frameworks of style
4. Approaches to style. 3. Other schools and treatments
5. Intertextuality. Prior texts. Text types. Genres
6. Text Structure/Organization
7. Texture 1. Cohesive ties and the system of cohesive devices
8. Texture 2. Cohesive chains
9. Thematic progressions
10. Paragraph types, paragraphing and paragraph build-up
11. Coherence
12. Review
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
The course introduces the students into the parole area of linguistics, familiarizing them with essentials of textual and stylistic analysis. Since the course deals with macrotextual and microtextual phenomena and also takes account of some contrastive issues, it will be valuable for language proficiency and teaching.
Themes:
1. Introduction. Basic concepts
2. Approaches to style. Style and register.
3. Approaches to style. 2. Functional frameworks of style
4. Approaches to style. 3. Other schools and treatments
5. Intertextuality. Prior texts. Text types. Genres
6. Text Structure/Organization
7. Texture 1. Cohesive ties and the system of cohesive devices
8. Texture 2. Cohesive chains
9. Thematic progressions
10. Paragraph types, paragraphing and paragraph build-up
11. Coherence
12. Review
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Cíl předmětu -
Cílem tohoto předmětu je seznámit posluchače se základy anglické textové lingvistiky a stylistiky, ukázat jim rozmanité vztahy mezi komponenty textů a diskursů, vést je k odhalování podobností a odlišností mezi stylistickými varietami a umožnit jim lépe pochopit praktický význam těchto témat pro komunikaci i výuku
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (20.09.2024)
The objective of this course is to familiarise students with the foundations of English text linguistics and stylistics, to show to them various relationships between text/discourse constituents, to make them uncover the similarities and differences between stylistic varieties and to facilitate their deeper understanding of the practical impact of these topics for communication and teaching
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (20.09.2024)
Deskriptory -
samostudium literatury: 20 hodin za semestr práce se studijními materiály: 15 hodin za semestr plnění průběžných úkolů: 15 hodin bez seminární práce
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (10.09.2021)
individual self-study of literature: 20 hours per semester
individual work with study materials: 15 hours per semester
assignments: 15 hours
no seminar paper
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (10.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu -
Pravidelná docházka (maximálně ze dvou seminářů za semestr se lze omluvit)
Aktivní účast na aktivitách v semináři
Pravidelná odborná četba a samostudium
Seznam odborné četby
Jedna prezentace za semestr (v posledním týdnu výuky); rozsah bude upřesněn v závislosti na počtu posluchačů; Pro účely prezentace studenti volí z následujících alternativ:
porovnání dvou učebnic angličtiny z hlediska probraného tématu ze sylabu; porovnání dvou odborných studií zaměřených na téma sylabu;
Písemná zkouška (obě části), minimálně 40/60b.
Pozn. Posluchači mohou žádat výklad témat běhěm konzultačních hodin v době výuky, nikoli během zkouškového období. Předpokladem je obeznámenost s příslušnou odbornou literaturou.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Regular attendance (up to two seminars may be missed)
Active participation is seminar activities
Regular reading of secondary sources and self-study
Reading list
One presentation per semester (last seminar). The length of the presentation will be specified based on the number of students;
For the purposes of the presentation the student may choose between two alternatives: comparison of two textbooks of English in view of one of the syllabus topics; comparison of two research articles/other studies dealing with one of the syllabus topics;
Written exam (both parts), a minimum 40/60pts.
Note: Students may seek explanation of topics in office hours during the teaching period (not during the exam period). Familiarity with relevant secondary sources is taked for granted.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Literatura -
CRYSTAL, David, DAVY, Derek. Investigating English Style. 16th ed. Abingdon, Oxon and New York: Routledge, 2013. ISBN 9780582 550 11 7.
DANEŠ, František. “Functional Sentence Perspective“ and Text Connectedness. In: Maria E. Conte, Janos S. PETӦFI, Emel SӦZER (eds). Text and Discourse Connectedness. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Co., 23-31, 1989. ISBN9789027230171
DANEŠ, František. The Paragraph. A Central Unit of the Thematic and Compositional Buildup of Texts, In: Brita WARVIK, Sanna K.TANSKANEN, Risto HILTUNEN (eds) Organization of Discourse, Proceedings from the Turku Conference, Turku: University of Turku, 1995, 29-40. ISBN 951-29-0572-8.
ESSER, Jűrgen. Introduction to English Text-Linguistics. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2009. ISBN 978-3-631-56003-7.
FAIRCLOUGH, Norman. Analyzing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London and New York: Routledge, 2003. ISBN 0-415-25893-6.
HALLIDAY, Michael. A. K., HASAN, Ruqaiya. Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press, 1985. ISBN:0-19-437154-9.
NORGAARD, Nina, BUSSE, Beatrix, MONTORO, Rocio. Key Terms in Stylistics, London, New York: Continuum, 2010. ISBN 978-0-8264-1948-4.
TÁRNYIKOVÁ, Jarmila. From Text to Texture: An Introduction to Processing Strategies. Univerzita Palackého v Olomouci: Olomouc, 2009. ISBN 9788024424293.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
CRYSTAL, David, DAVY, Derek. Investigating English Style. 16th ed. Abingdon, Oxon and New York: Routledge, 2013. ISBN 9780582 550 11 7.
DANEŠ, František. “Functional Sentence Perspective“ and Text Connectedness. In: Maria E. Conte, Janos S. PETӦFI, Emel SӦZER (eds). Text and Discourse Connectedness. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Co., 23-31, 1989. ISBN9789027230171
DANEŠ, František. The Paragraph. A Central Unit of the Thematic and Compositional Buildup of Texts, In: Brita WARVIK, Sanna K.TANSKANEN, Risto HILTUNEN (eds) Organization of Discourse, Proceedings from the Turku Conference, Turku: University of Turku, 1995, 29-40. ISBN 951-29-0572-8.
ESSER, Jűrgen. Introduction to English Text-Linguistics. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2009. ISBN 978-3-631-56003-7.
FAIRCLOUGH, Norman. Analyzing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London and New York: Routledge, 2003. ISBN 0-415-25893-6.
HALLIDAY, Michael. A. K., HASAN, Ruqaiya. Language, Context, and Text: Aspects of Language in a Social-Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press, 1985. ISBN:0-19-437154-9.
NORGAARD, Nina, BUSSE, Beatrix, MONTORO, Rocio. Key Terms in Stylistics, London, New York: Continuum, 2010. ISBN 978-0-8264-1948-4.
TÁRNYIKOVÁ, Jarmila. From Text to Texture: An Introduction to Processing Strategies. Univerzita Palackého v Olomouci: Olomouc, 2009. ISBN 9788024424293.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Požadavky ke zkoušce -
MINITESTY Během dvou přednášek (14/11 a 12/12) se posluchači mohou zapojit do fakultativního motivačního minitestování. Minitesty jsou nepovinné úkoly teoretické i prakticko-analytické, zaměřené na jevy dosud probrané v kurzu. Jejich celkový výsledek vytváří obraz práce studenta během celého kurzu. Za každý vynikající výsledek minitestu (100%) získají posluchači dva body, které se připočtou k celkovému výkonu u zkoušky. Za 60-95% výkon pak získají posluchači jeden bod.
ZKOUŠKA Posluchač se může přihlásit k písemné zkoušce, jen pokud úspěšně splnil požadavky ze semináře (pravidelná docházka, aktivní zapojení do práce v semináři a přijatelná prezentace). Před praktickou částí písemné zkoušky student též odevzdá soupis své odborné četby, ve které vedle povinných titulů nesmí chybět alespoň tři tituly doporučené v sylabu k odlišným tématům.
Zkouška se skládá ze dvou částí stejné váhy (každá koncipovaná max. na 30b), které se konají týž den. Nicméně úspěšné zvládnutí teoretické části (alespoň 15b) je podmínkou pro účast v části praktické (analytické). Tudíž neúspěch v teoretické části znamená, že posluchač neuspěl u celé zkoušky. K úspěšnému zvládnutí celé zkoušky je třeba získat alespoň 40/60b. Každý posluchač má nárok na tři termíny během zkouškového období. Pokud se student na vypsané termíny rozhodne nezapsat, nezíská v daném období již žádné další termíny.
Teoretická část zkoušky ověřuje teoretickou obeznámenost s termíny, koncepty a látkou probranou v kurzu. Praktická (analytická) část zkoušky představuje komplexní analýzu neznámé ukázky z hlediska probraných témat a odborné četby. K celkovému výsledku se připočítají body za vynikající výkony v minitestech.
Ve všech písemných projevech je součástí hodnocení i jazyková a formulační úroveň. Zpětná vazba ke všem písemným výstupům během kurzu se podává na požádání studenta (emailem) v konzultačních hodinách.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
MINITESTS Two lectures (14/11 and 12/12) will include optional motivating minitesting. Minitests are voluntary theoretical or practical-analytical tasks on material covered up in the course until the particular date. The overall results in minitests profile the student´s work over the semester. For each excellent result in a minitest (100%), the student gains 2 pts by which their overall exam result will be boosted. For 65-95% scores in minitests the student gains one extra point.
THE EXAM A student may take the written exam as long as they completed successfully all the seminar requirements (adequate attendance, active participation in seminars, and an adequate standard of the presentation). Before taking the practical part of the written exam, the student produces their reading list, which features essential secondary sources and a minimum of three sources recommended for reading with three different syllabus topics.
The exam is designed to verify factual theoretical knowledge and practical-analytical skills gained in Text Linguistics and Stylistics. It consists of two parts of equal value (max 30pts each), both held on the same day. However, the success in the theoretical part (a minimum of 15pts) represents a prerequisite for taking the practical (analytical) part. Therefore, failure in the theoretical part (less than 15pts) means the student failed all the exam and has to resit it. For a successful completion of the entire exam, the requirement is set at 40pts/60pts. Each student may take the exam three times during the same exam period. If they choose not to sign up for the exam dates registered in the SIS, they will not be offered any extra dates later in the exam period.
The theoretical part verifies the student´s theoretical familiarity with the terms, concepts and issues covered in the course. The practical-analytical part represents a comprehensive analysis of an unfamiliar sample from the standpoint of the topics covered in the course (including the student´s readings).
In all written work, the proficiency and formulation skills are part of the overall assessment. Feedback for all written work throughout the course is provided to students on their initiative (by email) in office time.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (08.09.2024)
Výsledky učení -
1. Introduction. Basic concepts: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše postavení textové lingvistiky a stylistiky mezi lingvistickými disciplínami; definuje základní termíny a pojmy; vyjmenuje sedm standard textovosti, charakterizuje je a uvede příklady; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty
2. Approaches to style 1. Style and register: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vysvětlí vztah mezi parametry situací a registry; Studující analyzuje ukázky z hlediska teorie registru; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty
3. Approaches to style 2. Functional approaches to style: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující charakterizuje ukázky z hlediska funkčních přístupů ke stylu; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty
4. Approaches to style: 3. Other schools and frameworks: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující analyzuje ukázky z hlediska dalších vybraných přístupů ke stylu; Studující porovná jednotlivé přístupy ke stylu a uvede podobnosti a rozdíly; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty
5. Intertextuality. Prior texts. Text types. Genres: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující klasifikuje ukázky podle různých kritérií na jednotlivé typy textů a žánrů; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty
6. Structure / organisation of the text: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující porovná více ukázek téhož žánru a vyvodí jejích strukturu; Studující roztřídí povinné a nepovinné prvky výstavby; Studující porovná ukázky různých žánrů a zjistí podobnosti a rozdíly v jejich struktuře; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty
7. Texture 1. Cohesion, cohesive ties and the system of cohesive devices: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující roztřídí a popíše dle vícero kritérií různé případy kohezních vazeb a prostředků v ukázkách; porovná různé kohezní prostředky realizující stejný druh kohezních vazeb; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty
8. Texture 2. Cohesive chains: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vyjmenuje druhy kohezních řetězců, porovná je z hlediska podobností a rozdílů, aplikuje tyto vědomosti při analýze ukázek; analyzuje ukázky z hlediska možné kohezní harmonie a uvede odborné argumenty; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty
9. Thematic progressions: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující popíše aktuální členěné jednotlivých vět ukázek a následně analyzuje ukázky z hlediska tematických posloupností; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty
10. Types and build-up of paragraphs, paragraphing: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující analyzuje vnitřní stavbu odstavce i jeho tematickou výstavbu; Studující teoretické pojmy aplikuje na neznámých ukázkách; uvede náležité argumenty; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty
11. Coherence: Studující shrne a interpretuje doporučenou literaturu; Studující vysvětlí vztah mezi kohezí a koherencí a uvede odborné argumenty pro zvýšení pravděpodobnosti, že recipient bude vnímat text/diskurs jako koherentní; Studující diskutuje implikace pro produkci a recepci textů/diskursů i pro didaktickou praxi a uvede odborné argumenty
12. Student presentations: Studující samostatně vybere a prostuduje dvě odborné studie na jedno téma sylabu, porovná je a kriticky je zhodnotí; nebo Studující samostatně vybere dvě praktické učebnice angličtiny, porovná je z hlediska zpracování jednoho tématu ze sylabu, kriticky je zhodnotí a uvede odborné argumenty;
Semináře:
Studující se aktivně a relevantně podílí na diskusích a úkolech řešených v semináři.
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (20.09.2024)
1.Introduction. Basic concepts: Students can summarise and interpret relevant secondary sources; students can describe the position of text linguistics and stylistics among linguistic disciplines; they can define basic terms and notions; they can enumerate seven standards of textuality, characterise them and provide suitable examples; Students can discuss the implications for text/discourse comprehension and production, and for the teaching practice and can give relevant arguments
2. Approaches to style 1. Style and register: Students can summarise and interpret relevant secondary sources; students can explain the relationship between the parameters of situations and register; Students can analyse samples from the standpoint of the register theory; Students can discuss the implications for text/discourse comprehension and production, and for the teaching practice and can give relevant arguments
3. Approaches to style 2. Functional approaches to style: Students can summarise and interpret relevant secondary sources; students can characterise samples using various functional approaches to style; Students can discuss the implications for text/discourse comprehension and production, and for the teaching practice and can give relevant arguments
4. Approaches to style: 3. Other schools and frameworks: Students can summarise and interpret relevant secondary sources; students can analyse samples from the viewpoint of other selected frameworks and approaches to style; Students can charakterise similarities and differences between the individual approaches to style; Students can discuss the implications for text/discourse comprehension and production, and for the teaching practice and can give relevant arguments
5. Intertextuality. Prior texts. Text types. Genres: Students can summarise and interpret relevant secondary sources; students can classify samples according to various criteria in diverse text types and genres; Students can discuss the implications for text/discourse comprehension and production, and for the teaching practice and can give relevant arguments
6. Structure / organisation of the text: Students can summarise and interpret relevant secondary sources; students can compare several samples of the same genre and can deduce their structure; they can classify obligatory and optional elements of structure; they can compare similarities and differences in the structure of samples of diverse genres; Students can discuss the implications for text/discourse comprehension and production, and for the teaching practice and can give relevant arguments
7. Texture 1. Cohesion, cohesive ties and the system of cohesive devices: Students can summarise and interpret relevant secondary sources; students can classify and describe various instances of cohesive ties and devices in samples, using several criteria; they can compare various cohesive devices realising the same type of tie relation; Students can discuss the implications for text/discourse comprehension and production, and for the teaching practice and can give relevant arguments
8. Texture 2. Cohesive chains: Students can summarise and interpret relevant secondary sources; students can enumerate types of cohesive chains, compare them from the point of view of the similarities and differences between them and can apply this knowledge to the analysis of samples; They can analyse samples in view of their potential cohesive harmony and can produce relevant arguments; Students can discuss the implications for text/discourse comprehension and production, and for the teaching practice and can give relevant arguments
9. Thematic progressions: Students can summarise and interpret relevant secondary sources; students can analyse individual sentences of samples using the theory of the functional sentence perspective and subsequently can analyse the samples from the standpoint of the thematic progressions; Students can discuss the implications for text/discourse comprehension and production, and for the teaching practice and can give relevant arguments
10. Types and build-up of paragraphs, paragraphing: Students can summarise and interpret relevant secondary sources; students can analyse the inner structure of paragraphs as well as their thematic organisation; They can apply the theoretical terms and notions to unfamiliar samples; Students can provide adequate arguments; Students can discuss the implications for text/discourse comprehension and production, and for the teaching practice and can give relevant arguments
11. Coherence: Students can summarise and interpret relevant secondary sources; students can explain the relationships between cohesion and coherence and can give relevant arguments for enhancing the chances for the recipinet´s coherence reception of a text/discourse sample; Students can discuss the implications for text/discourse comprehension and production, and for the teaching practice and can give relevant arguments
12. Student presentations: Students can select and read independently two studies dealing with one topic of the sylabus, they can compare them critically and review them; or: students can select independently two textbooks of English, they can compare them from the standpoint of their treatment of a single sylabus topic, assess them critically and can produce relevant arguments;
Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (20.09.2024)