PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Lexicology - OIBA4A011A
Anglický název: Lexicology
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 0 / 0 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
PhDr. Klára Lancová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Zuzana Nádraská, Ph.D.
Anotace -
Cílem kurzu je obeznámit studenty s lexikologií moderní angličtiny především ze synchronního hlediska s přihlédnutím ke klíčovým diachronním aspektům zasazeným do dobového socio-kulturního kontextu. Pozornost je věnována morfematické struktuře, slovotvorným procesům, lexikální sémantice, stylistické stratifikaci slovní zásoby a externím vlivům obohacování slovní zásoby. Téma 1: Klíčové pojmy v lexikologii a základní charakteristika anglického slovní zásoby. Téma 2: Morfematická struktura slov; hlavní a vedlejší slovotvorné procesy. Téma 3: Historický vývoj anglické slovní zásoby. Téma 4: Kolokace. Téma 5: Frazeologismy. Téma 6: Slovní význam a paradigmatické významové vztahy; jazykové figury. Téma 7: Stylistické rozvrstvení slovní zásoby.
Poslední úprava: Nádraská Zuzana, PhDr., Ph.D. (03.09.2024)
Cíl předmětu -

Studující rozvíjí svou anglickou slovní zásobu a je schopen rozpoznávat její různé aspekty a nuance (slovotvorba, původ, stupeň formality, kolokace) tak, aby ji použil správně, vhodně a citlivě ke kontextu a komunikativnímu cíli.

Studující rozvíjí svou  znalost o lexikonu jako o systému s vlastní strukturou, hierarchií a vnitrosystémovými vztahy.

Poslední úprava: Nádraská Zuzana, PhDr., Ph.D. (14.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu - angličtina

1.  Active participation in seminars - execercises, discussions, homework presentation, study of relevant literature. The topics are based on the syllabus and homework is checked every week.

2.  The seminar paper takes the form of tasks and exercises to be done at home; the topics reflect the syllabus and the issues dealt with during the lecture and seminars. The completion of these tasks will be required by a set date, the deadline will be announed at the beginning of the course. Participation in these tasks is a condition for a successful comletion of the whole course and a prerequisite for taking the exam. 

3. An exam - a written test. Students have to achieve the minimum of 70%. There are two resits

Poslední úprava: Nádraská Zuzana, PhDr., Ph.D. (03.09.2024)
Literatura -

BAUER, Laurie. English Word-formation, 4th reprint. Cambridge: CUP, 1993. 

BAUER, Laurie. Vocabulary, 4th reprint. London: Routledge, 1998.

BEJAN, Camelia. English Words: Structure, Origin and Meaning, New York: Addleton Academic Publishers, 2017.

CARSTAIRS-MCCARTHY, Andrew. An Introduction to English Morphology: Words and their Structure, Edinburgh: Edinburgh University Press, 2002.

CRUSE, David. A. Meaning in LanguageAn Introduction to Semantics and Pragmatics. 3rd edition. Oxford: OUP, 2011.

CRYSTAL, David.  The Cambridge Encyclopedia of the English Language, Cambridge: CUP, 2018.

ČERMÁK, František. Frazeologie a idiomatika česká a obecná, Praha: Karolinum, 2007.

ČERMÁK, František. Lexikon a Sémantika. Praha: NLN, 2010. 

JACKSON, Howard; ZÉ AMVELA, Etienne. Words, Meaning and Vocabulary. An Introduction to Modern English Lexicology. 2nd edition. New York: Bloomsbury Academic, 2007. 

KATAMBA, Francis.  English Words. London: Routledge, 1994.

LAKOFF, George and JOHNSON, Mark. Metaphors we Live by, Chicago: The University of Chicago Press, 1980.

MCCARTHY, Michael. Vocabulary. Oxford: OUP, 1990.

MOON, Rosamond.  Fixed Expressions and Idioms in English: A Corpus-Based Approach, Oxford: Clarendon Press, 1998.

MURPHY, Lynne. Semantic Relations and the Lexicon: Antonymy, Synonymy, and Other Paradigms. Cambridge: CUP, 2003.

MURPHY, Lynne. Lexical Meaning. Cambridge: CUP, 2010.

PEPRNÍK, Jaroslav. English Lexicology. 2nd edition. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. 

QUIRK, Randolph. et al. A Comprehensive Grammar of the English Language. 2nd Revised edition. London: Longman, 1985. 

VACHEK, Josef. Chapters from Modern English Lexicology and Stylistics. Praha: SPN, 1991. 

VOGEL, Radek. Terminologies, Lexical Hierarchies and Other Configurations. Brno: Masaryk University, 2017.

Poslední úprava: Nádraská Zuzana, PhDr., Ph.D. (03.09.2024)
Požadavky ke zkoušce - angličtina
An exam - a written test. Students have to achieve the minimum of 70%. There are two resits. In order to take the exam, students have to complete the obligatory exercises in Moodle (required for being awarded the credit) by a set date
Poslední úprava: Nádraská Zuzana, PhDr., Ph.D. (03.09.2024)
Sylabus - angličtina

Week 1  Introduction to lexicology; key terms (word-morpheme-lexeme-sign). Lexical and grammatical system; open and closed word classes. 

Week 2 Morphological structure of words. Word formation – affixation.

Week 3 Word formation – compounding, conversion.

Week 4 Minor word-formation processes (blending, back-formation, clipping, abbreviations, acronyms)

Week 5 Historical development of the English word-stock. Borrowing and etymology; types of loans and the process of domestication. Linguistic characterology of the English word-stock. 

Week 6 Syntagmatic sense relations. Collocation.  

Week 7 Set expressions (e.g. phrasal verbs, idioms, proverbs, sayings, catch-phrases). Transparent vs opaque words.

Week 8 Word Meaning. Meaning and form (arbitrariness and motivation). Types of meaning (denotation, connotation).  

Week 9 Paradigmatic sense relations (synonymy, oppositeness, meronymy, hyperonymy-hyponymy)

Week 10 Polysemy. Figures of speech (metaphor, metonymy, synecdoche, personification).

Week 11 Word-stock Layers. Registers. Style. Centre and periphery of the English word-stock. 

Week 12 Revision.

Poslední úprava: Nádraská Zuzana, PhDr., Ph.D. (03.09.2024)
Výsledky učení -
  1. Studující identifikuje základní vlastnosti lexikálního systému, popíše rozdíly mezi lexikálním a gramatickým systémem, vysvětlí a exemplifikuje základní lexikální koncepty.
  2.  Studující popíše morfematickou strukturu slova, identifikuje základní typy morfémů a na tomto základě rozliší mezi jednotlivými slovotvornými procesy. Studující popíše a správně aplikuje slovotvorný proces derivace.
  3.  Studující charakterizuje a prakticky aplikuje slovotvorné procesy skládání a konverze.
  4.  Studující charakterizuje a prakticky aplikuje vedlejší slovotvorné procesy (např. mísení, krácení).
  5. Studující vysvětlí proces přejímání slov do angličtiny, kategorizuje typy přejímek a charakterizuje domácí a přejatá slova na základě jejich formálních a sémantických vlastností.
  6.  Studující popíše organizaci lexikonu na základě syntagmatických a paradigmatických vztahů, vyjmenuje základní paradigmatické sémanticko-lexikální vztahy (synonymie, antonymie, hyponymie, meronymie), určí jejich podtypy a základní vlastnosti; studující identifikuje významové vztahy mezi konkrétními jednotkami slovní zásoby.
  7. Studující definuje syntagmatický vztah kolokace, identifikuje konkrétní případy v textu.
  8. Studující popíše systém ustálených výrazů, rozliší jednotlivé typy a charakterizuje je. Studující uvede příklady, identifikuje příklady v textu a určí jejich funkci.
  9.  Student charakterizuje koncept významu a identifikuje jednotlivé složky lexikálního významu. Student vysvětlí vztah mezi formou a významem slova.
  10. Studující vyjmenuje, popíše a rozliší mezi základními typy změny významu (metafora, metonymie); definuje koncept polysémie a rozliší mezi polysémií a homonymií.
  11. Studující vysvětlí koncepty centra a periférie lexikálního systému a vysvětlí souvislost mezi těmito koncepty a jednotlivými vrstvami slovní zásoby; student zaujme různé perspektivy na stratifikaci slovní zásoby (časová, stylistická, regionální, sociální). 
Poslední úprava: Nádraská Zuzana, PhDr., Ph.D. (14.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK