Cílem kurzu je obeznámit studenty s lexikologií moderní angličtiny především ze synchronního hlediska s přihlédnutím ke klíčovým diachronním aspektům zasazeným do dobového socio-kulturního kontextu. Pozornost je věnována morfematické struktuře, slovotvorným procesům, lexikální sémantice, stylistické stratifikaci slovní zásoby a externím vlivům obohacování slovní zásoby. Téma 1: Klíčové pojmy v lexikologii a základní charakteristika anglického slovní zásoby. Téma 2: Morfematická struktura slov; hlavní a vedlejší slovotvorné procesy. Téma 3: Historický vývoj anglické slovní zásoby. Téma 4: Kolokace. Téma 5: Frazeologismy. Téma 6: Slovní význam a paradigmatické významové vztahy; jazykové figury. Téma 7: Stylistické rozvrstvení slovní zásoby.
Poslední úprava: Nádraská Zuzana, PhDr., Ph.D. (03.09.2024)
The aim of the course is to familiarise students with the lexicology of modern English mainly from the synchronic perspective while considering the key diachronic aspects in the historical socio-cultural context. The main focus is on word-formation and lexicography.
Topic 1: Key terms in lexicology and lexicography; Relevant theses of Prague school; Historical development of English lexis
Topic 2: Teaching and learning vocabulary; Lexicography; Layers of vocabulary; Registers and functional styles
Topic 3: Word-formation processes, classification; Major word-formation processes; Affixation
Topic 4: Conversion; Compounding
Topic 5: Minor word-formation processes
Topic 6: Word meaning; Sense relations between words
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (25.10.2020)
Cíl předmětu -
Studující rozvíjí svou anglickou slovní zásobu a je schopen rozpoznávat její různé aspekty a nuance (slovotvorba, původ, stupeň formality, kolokace) tak, aby ji použil správně, vhodně a citlivě ke kontextu a komunikativnímu cíli.
Studující rozvíjí svou znalost o lexikonu jako o systému s vlastní strukturou, hierarchií a vnitrosystémovými vztahy.
Poslední úprava: Nádraská Zuzana, PhDr., Ph.D. (14.09.2024)
Students develop their vocabulary and use it correctly and appropriately in accordance with the context and communicative aim, taking into account all relevant aspects (word-formation, origin, style, formality, collocation).
Students discuss the English lexical system in terms of its structure and intra-lingual relations.
Poslední úprava: Nádraská Zuzana, PhDr., Ph.D. (14.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu - angličtina
1. Active participation in seminars - execercises, discussions, homework presentation, study of relevant literature. The topics are based on the syllabus and homework is checked every week.
2. The seminar paper takes the form of tasks and exercises to be done at home; the topics reflect the syllabus and the issues dealt with during the lecture and seminars. The completion of these tasks will be required by a set date, the deadline will be announed at the beginning of the course. Participation in these tasks is a condition for a successful comletion of the whole course and a prerequisite for taking the exam.
3. An exam - a written test. Students have to achieve the minimum of 70%. There are two resits
Poslední úprava: Nádraská Zuzana, PhDr., Ph.D. (03.09.2024)
Literatura -
BAUER, Laurie. English Word-formation, 4th reprint. Cambridge: CUP, 1993.
BEJAN, Camelia. English Words: Structure, Origin and Meaning, New York: Addleton Academic Publishers, 2017.
CARSTAIRS-MCCARTHY, Andrew. An Introduction to English Morphology: Words and their Structure, Edinburgh: Edinburgh University Press, 2002.
CRUSE, David. A. Meaning in Language. An Introduction to Semantics and Pragmatics. 3rd edition. Oxford: OUP, 2011.
CRYSTAL, David. The Cambridge Encyclopedia of the English Language, Cambridge: CUP, 2018.
ČERMÁK, František. Frazeologie a idiomatika česká a obecná, Praha: Karolinum, 2007.
ČERMÁK, František. Lexikon a Sémantika. Praha: NLN, 2010.
JACKSON, Howard; ZÉ AMVELA, Etienne. Words, Meaning and Vocabulary. An Introduction to Modern English Lexicology. 2nd edition. New York: Bloomsbury Academic, 2007.
KATAMBA, Francis. English Words. London: Routledge, 1994.
LAKOFF, George and JOHNSON, Mark. Metaphors we Live by, Chicago: The University of Chicago Press, 1980.
MCCARTHY, Michael. Vocabulary. Oxford: OUP, 1990.
MOON, Rosamond. Fixed Expressions and Idioms in English: A Corpus-Based Approach, Oxford: Clarendon Press, 1998.
MURPHY, Lynne. Semantic Relations and the Lexicon: Antonymy, Synonymy, and Other Paradigms. Cambridge: CUP, 2003.
BEJAN, Camelia. English Words: Structure, Origin and Meaning, New York: Addleton Academic Publishers, 2017.
CARSTAIRS-MCCARTHY, Andrew. An Introduction to English Morphology: Words and their Structure, Edinburgh: Edinburgh University Press, 2002.
CRUSE, David. A. Meaning in Language. An Introduction to Semantics and Pragmatics. 3rd edition. Oxford: OUP, 2011.
CRYSTAL, David. The Cambridge Encyclopedia of the English Language, Cambridge: CUP, 2018.
ČERMÁK, František. Frazeologie a idiomatika česká a obecná, Praha: Karolinum, 2007.
ČERMÁK, František. Lexikon a Sémantika. Praha: NLN, 2010.
JACKSON, Howard; ZÉ AMVELA, Etienne. Words, Meaning and Vocabulary. An Introduction to Modern English Lexicology. 2nd edition. New York: Bloomsbury Academic, 2007.
KATAMBA, Francis. English Words. London: Routledge, 1994.
LAKOFF, George and JOHNSON, Mark. Metaphors we Live by, Chicago: The University of Chicago Press, 1980.
MCCARTHY, Michael. Vocabulary. Oxford: OUP, 1990.
MOON, Rosamond. Fixed Expressions and Idioms in English: A Corpus-Based Approach, Oxford: Clarendon Press, 1998.
MURPHY, Lynne. Semantic Relations and the Lexicon: Antonymy, Synonymy, and Other Paradigms. Cambridge: CUP, 2003.
PEPRNÍK, Jaroslav. English Lexicology. 2nd edition. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003.
QUIRK, Randolph. et al. A Comprehensive Grammar of the English Language. 2nd Revised edition. London: Longman, 1985.
VACHEK, Josef. Chapters from Modern English Lexicology and Stylistics. Praha: SPN, 1991.
VOGEL, Radek. Terminologies, Lexical Hierarchies and Other Configurations. Brno: Masaryk University, 2017.
Poslední úprava: Nádraská Zuzana, PhDr., Ph.D. (03.09.2024)
Požadavky ke zkoušce - angličtina
An exam - a written test. Students have to achieve the minimum of 70%. There are two resits. In order to take the exam, students have to complete the obligatory exercises in Moodle (required for being awarded the credit) by a set date
Poslední úprava: Nádraská Zuzana, PhDr., Ph.D. (03.09.2024)
Sylabus - angličtina
Week 1 Introduction to lexicology; key terms (word-morpheme-lexeme-sign). Lexical and grammatical system; open and closed word classes.
Week 2 Morphological structure of words. Word formation – affixation.
Week 3 Word formation – compounding, conversion.
Week 4 Minor word-formation processes (blending, back-formation, clipping, abbreviations, acronyms)
Week 5 Historical development of the English word-stock. Borrowing and etymology; types of loans and the process of domestication. Linguistic characterology of the English word-stock.
Week 6 Syntagmatic sense relations. Collocation.
Week 7 Set expressions (e.g. phrasal verbs, idioms, proverbs, sayings, catch-phrases). Transparent vs opaque words.
Week 8 Word Meaning. Meaning and form (arbitrariness and motivation). Types of meaning (denotation, connotation).
Week 9 Paradigmatic sense relations (synonymy, oppositeness, meronymy, hyperonymy-hyponymy)
Week 10 Polysemy. Figures of speech (metaphor, metonymy, synecdoche, personification).
Week 11 Word-stock Layers. Registers. Style. Centre and periphery of the English word-stock.
Week 12 Revision.
Poslední úprava: Nádraská Zuzana, PhDr., Ph.D. (03.09.2024)
Výsledky učení -
Studující identifikuje základní vlastnosti lexikálního systému, popíše rozdíly mezi lexikálním a gramatickým systémem, vysvětlí a exemplifikuje základní lexikální koncepty.
Studující popíše morfematickou strukturu slova, identifikuje základní typy morfémů a na tomto základě rozliší mezi jednotlivými slovotvornými procesy. Studující popíše a správně aplikuje slovotvorný proces derivace.
Studující charakterizuje a prakticky aplikuje slovotvorné procesy skládání a konverze.
Studující charakterizuje a prakticky aplikuje vedlejší slovotvorné procesy (např. mísení, krácení).
Studující vysvětlí proces přejímání slov do angličtiny, kategorizuje typy přejímek a charakterizuje domácí a přejatá slova na základě jejich formálních a sémantických vlastností.
Studující popíše organizaci lexikonu na základě syntagmatických a paradigmatických vztahů, vyjmenuje základní paradigmatické sémanticko-lexikální vztahy (synonymie, antonymie, hyponymie, meronymie), určí jejich podtypy a základní vlastnosti; studující identifikuje významové vztahy mezi konkrétními jednotkami slovní zásoby.
Studující definuje syntagmatický vztah kolokace, identifikuje konkrétní případy v textu.
Studující popíše systém ustálených výrazů, rozliší jednotlivé typy a charakterizuje je. Studující uvede příklady, identifikuje příklady v textu a určí jejich funkci.
Student charakterizuje koncept významu a identifikuje jednotlivé složky lexikálního významu. Student vysvětlí vztah mezi formou a významem slova.
Studující vyjmenuje, popíše a rozliší mezi základními typy změny významu (metafora, metonymie); definuje koncept polysémie a rozliší mezi polysémií a homonymií.
Studující vysvětlí koncepty centra a periférie lexikálního systému a vysvětlí souvislost mezi těmito koncepty a jednotlivými vrstvami slovní zásoby; student zaujme různé perspektivy na stratifikaci slovní zásoby (časová, stylistická, regionální, sociální).
Poslední úprava: Nádraská Zuzana, PhDr., Ph.D. (14.09.2024)
The student identifies the basic features of the lexical system, describes the differences between lexis and grammar, and explains and exemplifies basic lexical concepts.
The student describes the morphological structure of words, identifies the basic types of morphemes and distinguishes between the individual types of word formation. The student describes and applies the process of derivation.
The student characterises and applies the word formation processes of compounding and conversion.
The student characterises and applies minor word formation processes (e.g. blending, shortening, backformation).
The student explains the process of borrowing of words into English, distinguishes between different types of loans and characterises native Germanic and borrowed lexis, taking into account their basic formal and semantic properties.
The student describes the organisation of the lexical system on the basis of syntagmatic and paradigmatic relations, identifies the basic lexico-semantic relations (synonymy, opposition, hyponymy etc.), determines their sub-types and specifies their basic features; the student identifies the relations holding between individual lexical items outside and in context.
The student defines the syntagmatic relation of collocation and identifies examples in the text.
The student describes all the different types of set expressions and names their basic features. The student gives examples, identifies set expressions in the text and comments on their function.
The student characterizes the concept of lexical meaning and identifies its basic components. The student explains the relation between the meaning and form of the linguistic sign.
The student names, describes and distinguishes between the basic types of semantic change (metaphor, metonymy); the student defines the concept of polysemy and explains the difference between polysemy and homonymy.
The student explains the concepts of centre and periphery of the lexical system and explains the relation between them and the individual layers of the lexicon; the student adopts different perspectives on lexical stratification (temporal, stylistic, regional and social).
Poslední úprava: Nádraská Zuzana, PhDr., Ph.D. (14.09.2024)