|
|
|
||
Ve všech vyspělých zemích se v posledních letech věnuje ve vzdělávání velká pozornost rozvoji informatického myšlení. S tímto konceptem pracoval už od 60. let Seymour Papert. V databázi Web of Science je za posledních 5 let evidováno více než 5000 článků k problematice rozvíjení informatického myšlení. Zdálo by se, že informatické myšlení se týká výuky informatiky a přípravy počítačových expertů, IT specialistů. Nikoliv. Informatické myšlení nám může bez ohledu na naši specializaci pomoci v chápání čím dál tím více digitalizované společnosti. Podobně jako matematické myšlení, čtenářská gramotnost či vizuální gramotnost nám mohou pomoci řešit běžné problémy nebo navrhovat algoritmy, tak informatické myšlení a algoritmické uvažování uplatníme při řešení každodenních problémů, stačí jen logicky myslet. V kurzu se budeme věnovat tomu, jak a proč se v různých zemích zavádí informatika nejen do základních a středních škol, ale dokonce už do škol mateřských. Vyzkoušíme si řešit některé úlohy. Měli bychom se začít připravovat na to, že v našem životě se začnou stále víc a víc uplatňovat aplikace umělé inteligence. Účastníci kurzu navrhnou a obhájí svůj projekt, který mohou řešit individuálně nebo v týmové spolupráci.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.07.2024)
|
|
||
The course starts on Wednesday Oct 9, 2024 at 4:00 PM. It will be organised regularly each two weeks: Oct 9, Oct 23, Nov 6, Nov 20, Dec 4, Dec 18 2024 and on Jan 22, 2025. 1 INTRODUCTION: history of computing in education 2 KEY CONCEPTS: constructiVism, constructioNism, computational thinking 3 CURRICULUM: why and how to integrate computing in curriculum 4 MISCONCEPTIONS IN LEARNING COMPUTING 5 TASKS FOR CT DEVELOPMENT: analysis of problems without using computers 6 TASKS FOR CT DEVELOPMENT: programming 7 TASKS FOR CT DEVELOPMENT: educational robotics 8 CONCLUSIONS: defense of final projects Defence of projects - on January 2025 The study in the course will be based on virtual meetings and on activities organised in Moodle https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2302. The information for login into the moodle will be announced on the first seminar of the course. Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.07.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.07.2024)
|
|
||
ACM (2017) Informatics Education in Europe: Are We All In The Same Boat? http://dx.doi.org/10.1145/3106077 BAKER, T., SMITH, L., ANISSA, N. (2019) Educ-AI-tion Rebooted? Exploring the future of artificial intelligence in schools and colleges. NESTA. BECKER, B.A. (2017) Artificial Intelligence in Education: What is it, Where is it Now, Where is it Going? In: Ireland’s Yearbook of Education 2017-2018, pp. 42-46. (Themes), 2017. Education Matters. Full source available here: http://educationmatters.ie/download-irelands-yearbookeducation/ BENTLEY, P.J., BRUNDAGE, M., HÄGGSTRÖM, O., METZINGER, T. (2018) Should we fear the future of artificial intelligence? European Parliament Research Service. BERS, M.U. (2020) Coding as a Playground: Programming and Computational Thinking in the Early Childhood Classroom, 2nd ed.; Routledge: London, UK, 2020. Bocconi, S., Chioccariello, A., Dettori, G., Ferrari, A., Engelhardt, K. (2016). Developing computational thinking in compulsory education – Implications for policy and practice; EUR 28295 EN; doi:10.2791/792158 CARR, N. (2014) The Glass Cage. Automation and Us. WW Norton. CHEN, G., SHEN, J., BARTH-COHEN, L., JIANG, S. (2017) Assessing elementary students’ computational thinking in everyday reasoning and robotics programming. In Computers & Education, 109, pp. 162-175. COM(2020) 66 final. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the regions. A European strategy for data. CONNOLLY, R. (2020) Why computing belongs within the social sciences. Communications of the ACM, 63(8), August 2020, pp 54–59. https://doi.org/10.1145/3383444 CURZON, P. et al. (2014) Developing computational thinking in the classroom: a framework. CAS, 2014. CURZON, P. (2015) Computing Without Computers. A Gentle Introduction to Computer Programming, Data Structures and Algorithms. Version 0.15. DEDE, G., HAMON, R., JUNKLEWITZ, H., NAYDENOV, R., MALATRAS, A. AND SANCHEZ, I. (2021) Cybersecurity challenges in the uptake of artificial intelligence in autonomous driving. Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2021, ISBN 978-92-76-28646-2, doi:10.2760/551271, JRC122440. DENNING, P.J. (2017) Remaining Trouble Spots with Computational Thinking. In: COMMUNICATIONS OF THE ACM, JUNE 2017, 60(6), pp. 33-39. GOODE, J., MARGOLIS, J. (2011) Exploring Computer Science: A Case Study of School Reform. ACM Transactions on Computing Education, July 2011, 11(2), 2. HUMPHREYS, S. et al. (2015) Computational thinking. A guide for teachers. CAS, 2015. IOANNIDOU, A., BENNETT, V., REPENNING, A., KOH, K.H. (2011) Computational Thinking Patterns. Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA), Section 7: Technology Research symposium “Merging Human Creativity and the Power of Technology: Computational Thinking in the K-12 Classroom”, 2011. LUCKIN, R., HOLMES, W., GRIFFITHS, M. & FORCIER, L. B. (2016). Intelligence Unleashed. An argument for AI in Education. London: Pearson. KAFAI, Y.B., BURKE, Q. (2013) The social turn in K-12 programming. In Proceeding of the 44th ACM Technical Symposium on Computer Science Educatio-SIGCSE’13, Denver, CO, USA, 6–9 March 2013; pp. 603–608. KARPIŃSKI Z., Di PIETRO G., MUÑOZ J.C., BIAGI F. et al. () Digital Education Action Plan 2021-2027. Resetting education and training for the digital age. Summary of the Open Public Consultation. JRC EC. NEUFEIND, M., O´REILLY, J., RANFT, F. (Eds.) Work In The Digital Age. NOVAK, J.D., CAÑAS, A.J. (2008) The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct and Use Them. In: Technical Report IHMC CmapTools 2006-01 Rev 01-2008, Florida, Institute for Human and Machine Cognition, 2008. Available at: http://cmap.ihmc.us/Publications/ResearchPapers/TheoryUnderlyingConceptMaps.pdf OECD (2016a) Skills for a Digital World: 2016 Ministerial Meeting on the Digital Economy, OECD Digital Economy Paper 250, Paris: OECD Publishing. OECD (2016b) Skills for a Digital World: Policy Brief on the Future of Work, Paris: OECD Publishing. PAPERT, S. (1993) Mindstorms. Children, Computers, And Powerful Ideas. Basic Books, 1980, 1993. PUGNALI, A., SULLIVAN, A., & BERS, M. U. (2017) The impact of user interface on young children’s computational thinking. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, 16, 171-193. Retrieved from http://www.informingscience.org/Publications/3768 RESNICK, M. (2017) Lifelong Kindergarten: Cultivating Creativity through Projects, Passion, Peers and Play; The MIT Press: Cambridge, MA, USA, 2017. SULLIVAN, A., BERS, M.U. (2018) Dancing robots: integrating art, music, and robotics in Singapore’s early childhood centers. Int J Technol Des Educ (2018) 28, pp.325–346. https://doi.org/10.1007/s10798-017-9397-0 TUOMI, I. (2018) The Impact of Artificial Intelligence on Learning, Teaching, and Education. Policies for the future, Eds. Cabrera, M., Vuorikari, R & Punie, Y., EUR 29442 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2018, ISBN 978-92-79-97257-7, doi:10.2760/12297, JRC113226. VEE, A. (2017) Coding Literacy: How Computer Programming Is Changing Writing; The MIT Press: Cambridge, MA, USA, 2017. WING, J.M. (2006) Computational thinking. Commun. ACM 2006, 49, 33–35. publications written by I. Kalaš, V. Dagiéne, G. Futschek, R. Millwood, M. Resnick, U. Wilensky, E. Sendova, etc. YouTube with S. Papert, J. Piaget, M. Resnick etc.
WWW: SCUnplugged. https://csunplugged.org/en/ Teaching London Computing. https://teachinglondoncomputing.org/ Computer Science for Fun. cs4fn.org/teachers/ A Europe fit for the digital age. https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age_en Scratch. https://scratch.mit.edu/ Bebras. https://www.bebras.org/ Linda Liukas. lindaliukas.com Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.07.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.07.2024)
|
|
||
Lekce 1: Myšlenky Seymoura Paperta Lekce 2: Klíčové pojmy (kontruktivismus, konstrukcionimsus, informatické myšlení) Lekce 3: Strategie digitálního vzdělávání. Informatika v kurikulu různých zemí. Lekce 4: Úlohy bez počítače (CSUnglugged, Bebras) Lekce 5: Tvůrčí aktivity s vybranými platformami pro edukační programování (Scratch aj.) Lekce 6: Tvůrčí aktivity s vybranými robotickými hračkami (ozobot, aj.) Lekce 7: Obhajoby závěrečných projektů účastníků kurzu Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.07.2024)
|
|
||
Kurz bude probíhat čistě on line formou. Lekce (semináře a interaktivní přednášky) budou organizovány prostřednictvím platformy ZOOM. Studijní materiály budou sdíleny a diskusní fóra a učební aktivity budou probíhat v moodle kurzu. Závěrečný projekt budou účastníci kurzu řešit individuálně nebo v týmové spolupráci. Prezentace projektů se uskuteční prostřednictvím ZOOM. Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.07.2024)
|