|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámení s novými metodickými postupy pro práci s cizojazyčnými literárními texty ve výuce anglického jazyka, tj. v souladu s principy didaktiky anglického jazyka, novými kurikulárními dokumenty, ale také specifickými aspekty literatury. Studenti se naučí vyhledávat a zpracovávat vhodné autentické texty tak, aby rozvíjeli nejen komunikativní kompetenc žáků, ale i jejich motivaci k osvojení anglického jazyka, kulturní povědomí a estetické cítění. Náplní seminářů je příprava textů odpovídajících věku, jazykové úrovni a zájmu žáků (od říkadel, básní, až po delší prozaické útvary či práce s překladem).
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (24.09.2019)
|
|
||
Course Books: Bassnett, S. and Grundy, P. Language Through Literature: Creative Language Teaching through Literature. London: Longman, 1993. Carter, R.; Long, N.M. Teaching Literature. New York: Longman, 1991. Carter, R. and Long, M. N. The Web of Words: Exploring Literature Through Language. Cambridge: CUP, 1987. Collie, J.; Slater, S. Literature in the Classroom. Cambridge: CUP, 1992. Grabe, W.; Stoller, L. F. Teaching and Researching Reading. Harlow: Pearson Education Limited, Longman, 2002. Greenall, S.; Swan. M. Effective Reading – Reading Skills for Advanced Students. CUP, 1996. Greenwood, J. Class Readers. Oxford: OUP, 1988. Grellet, F. Developing Reading Skills – A practical Guide to Reading Comprehension exercises. CUP, 1981. Nezkusil, V. Nástin didaktiky literární výchovy (čtyřletá gymnasia a třídy víceletých gymnázií) Z praxe pro praxi. Praha: Pedf UK , 2004. Nuttall, Ch. Teaching Reading Skills in a Foreign Language – Practical Language Teaching. Heinemann, 1982.
Suggested resource books: Čaňková, M. Open Channels. (A Course of the 20th century British literature). Voznice: Leda, 1997. Eagleton, T. Literary Theory – An Introduction. Oxford: Basil Blackwell, 1983 Showalter, E. Teaching Literature. Blackwell Publishing, 2003. Skopečková, E. Literární text ve výuce anglického jazyka. Specifické aspekty didaktiky anglicky psané literatury ve výuce anglického jazyka v kontextu současných proměn české vzdělávací soustavy. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010 Widdowson, H.G. Stylistics and the Teaching of Literature. Longman, 1975. Wellek, R. Teorie literatury. Olomouc: Votobia, 1998. Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání – pilotní verze. Praha: Tauris, 2004. Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha, 2005. Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (24.09.2019)
|
|
||
COURSE REQUIREMENTS: a) Attendance: 80% , (2 absences are allowed) b) Active class participation and homework assignments completion. c) Readings for class: assigned readings each week d) Failure to prepare for a lesson is qualified as an absence. e) Arrive on time. 2 (unexcused) late arrivals equal an absence. f) Presentation – Ss prepare (in pairs or in small groups) a short presentation to demonstrate their ability to use L2 literature in the EFL classroom, i.e. a short peer teaching activity (15-20 min.). (Ss can use their seminar paper topics – use of a literary text in the EFL classroom) g) Submission of a seminar paper (seminar papers - students select L2 literary text/s [fiction, poetry, drama – an extract, a poem, etc.] to demonstrate their ability to use L2 literature in the EFL classroom reflecting the specific aspects of the didactics of literature - English literature, ELT methodology principles, the differences in L1 and L2 reading as well as the current trends and changes of the Czech curriculum).
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (24.09.2019)
|
|
||
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (24.09.2019)
|