Předmět se zaměřuje na vysvětlení teoretických principů kontruktivistického a konstrukcionistického přístupu k učení informaticky zaměřených předmětů (Informatika, ICT, výpočetní technika aj.). Velká pozornost je věnována práci S. Paperta a jeho pokračovatelů (M. Resnick, I. Kalaš, E. Sandova, etc.), kteří se hlásí k odkazu S. Paperta a kteří rozvíjejí jeho myšlenky v podobě logovské kultura. Předmět se pak věnuje metodickým ukázkám rozvoje programování žáků 1. stupně ZŠ a žáků 2. stupně ZŠ v aplikacích na principu LOGO (např. Scratch)
Témata
(1) Základní pojmy: Konstruktivismus, Konstrukcionismus, logovská kultura;
(2) Úvod do programování Scratch, příp. WeDo.
(3) Konstruktivistické přístupy k učivu informaticky zaměřených předmětů v ČR a v zahraničí.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (30.05.2021)
The course focuses on theoretical principles of constructivist and constructionist approach to computer-oriented subjects (Informatics, ICT, Computing, Computer technology, etc.) in primary and lower secondary school education. The great attention is paid to Seymour Papert´s ideas and his successors (Mitchel Resnick, Ivan Kalaš, Jenny Sandova, etc.) who develop his ideas under a platform of LOGO culture.
The course is dedicated to methodological approches to development of computational thinking, computing and algorithmic thinking of primary school pupils using for example Scratch, WeDo etc.
Main topics:
(1) Basic concepts: Constructivism, Constructionism, logo culture, computational thinking;
(2) Introduction to Scratch programming, WeDo, etc.
(3) Constructivist and constructionist approaches to the curriculum of computer-oriented subjects in the Czech Republic and abroad.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (30.05.2021)
El curso enfoca la teoría del contructivismo y construccionismo aprovechable en la educación de las asignaturas orientadas a las tecnologías digitales y computacionales implementadas en programas de educación. La explicación de estos principios se basa en las ideas y trabajo de los representantes conocidos en todo el mundo (S. Papert, M. Prensky, I. Kalaš, M. Resnick, M. Syslo, etc.), especialmente de ideas de Seymour Papert y sus alumnos, representantes de la cultúra de LOGO. La atención esencial esta prestada a las actituded didácticas a actividades educativas en enseňanza en las escuelas básicas y secondarias con aplicaciones de leguajes de programación (Karel, Logo, Imagine, Scratch, etc.) y los principios del construccionismo en los temas en asignaturas de informática y computación.
Los temas:
(1) Explicación de los conceptos de constructivismo, construcionismo, la cultura de LOGO. Las ideas del constructivismo del prof. Milan Hejný;
(2) La introducción a las lenguajes de programación Karel, Logo, Imagine, Scratch;
(3) Aplicación del constructivismos a algunos temas eligidos de la asignatura Informática para educación en la escuela básica.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (30.05.2021)
Cíl předmětu - španělština
El curso desarrolla el concepto de la didáctica como una teoría del arte de enseňar y entendimiento de los principios teoréticos del constructivismo y construccionismo en la enseňanza de las asignaturas de Informática y tecnologías digitales. La meta del curso consiste en comprender profundamente y saber aplicar los principios del construtivismo y construccionismo en la asignatura de Informática, eventualmente Computación o Tecnologías Digitales.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (30.05.2021)
Podmínky zakončení předmětu -
Ke zkoušce studenti naprogramují ve Scratch svůj vlastní projekt.
Zkouška je zaměřena na:
1) ověření znalostí a dovedností, jak aplikovat konstruktivistické přístupy k rozvíjení informatického a algoritmického myšlení dětí; východiskem jsou filozofie a principy logovské kultury.
2) obhajobu vlastního projektu ve Scratch.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (30.05.2021)
Each student will programme his/her own project in Scratch.
The exam is focused on:
1) verifying knowledge and skills how to apply constructivist approaches based on LOGO culture to teaching algorithmic and computational thinking of children.
2) presentation of final project developed in Scratch.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (30.05.2021)
Literatura -
ČERNOCHOVÁ, M., VAŇKOVÁ, P., ŠTÍPEK, J. (2020) Programování ve Scratch pro pokročilé - projekty pro 2. stupeň základní školy. Dostupné na https://imysleni.cz/ucebnice/programovani-ve-scratchi-ii-projekty-pro-2-stupen-zakladni-skoly.
McMANUS, S. Cool Scratch Projects.
RENNAN, K., BALCH, C., CHUNG, M. Creative Computing. Harvard Graduate School of Education, 2014.
VANÍČEK, J. (2019) Early Programming Education Based on Concept Building. In: CONSTRUCTIVIST FOUNDATIONs vol. 14, N°3.
WWW:
imysleni.cz
SCRATCH. https://scratch.mit.edu/
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (30.05.2021)
McMANUS, S. Cool Scratch Projects.
RENNAN, K., BALCH, C., CHUNG, M. Creative Computing. Harvard Graduate School of Education, 2014.
VANÍČEK, J. (2019) Early Programming Education Based on Concept Building. In: CONSTRUCTIVIST FOUNDATIONs vol. 14, N°3.
WWW:
imysleni.cz
SCRATCH. https://scratch.mit.edu/
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (30.05.2021)
McMANUS, S. Cool Scratch Projects.
RENNAN, K., BALCH, C., CHUNG, M. Creative Computing. Harvard Graduate School of Education, 2014.
VANÍČEK, J. (2019) Early Programming Education Based on Concept Building. In: CONSTRUCTIVIST FOUNDATIONs vol. 14, N°3.
WWW:
imysleni.cz
SCRATCH. https://scratch.mit.edu/
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (30.05.2021)
Požadavky ke zkoušce - španělština
Each student will programme his/her own project in Scratch.
The exam is focused on:
1) verifying knowledge and skills how to apply constructivist approaches based on LOGO culture to teaching algorithmic and computational thinking of children.
2) presentation of final project developed in Scratch.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (30.05.2021)