PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Literature for Children and Youth - OEBGG2173Y
Anglický název: Literature for Children and Youth
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence: 4EU+ Flagship 2
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBG3G036A
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
Garant: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Anotace
Term: summer 0/2 Examination: Exam Credits: 6 Volume of tuition: 26 hours Teaching und Communikation Language: German Annotation: The aim of the course is to introduce the problems of teaching literature within a foreign language subject. The students will be shown the importance of literature for creating social-cultural and intercultural skills. Teaching literature will be put into context with the system of literature (with both literary-historic and literary-theoretic aspects) and literary communication (taking place at/outside school). As far as the contents is concerned, the course may be divided into following topics: Literature lessons as a part of teaching foreign languages. Literary text as a subunit of the system of literature and as an independent unit of the social-cultural system. Activity-directed text analysis. Theory of literature and literary history in teaching foreign languages.
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (25.09.2024)
Cíl předmětu -

Studující:

  • si osvojí základní pojmy z teorie LPDM,
  • se orientuje v žánrové mapě LPDM,
  • analyzuje texty německy psané LPDM a komparuje je s texty LPDM, kterou načetl v mateřském jazyce,
  • propojuje literárně vědný a výchovný potenciál LPDM a zohledňuje přitom aspekt interkulturality.
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (25.09.2024)
Deskriptory -

Časová zátěž: 180 St.

Počet kreditů: 6

Abschluss: Gruppenprüfung

Výuka (přednáška + seminář): 24 hodin

Průběžný příprava na semináře: 12 hodin

Studium sekundárních zdrojů: 22 hodin

Četba primární literatury: 60 hodin

Portfólio: 22 hodin

Příprava na zkoušku: 50 hodin

Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (25.09.2024)
Literatura -

O´SULLIVAN, E. Kinderliterarische Komparatistik. Heidelberg : Universitätsverlag C. Winter, 2000. ISBN 3-8253-1039-6.
O´SULLIVAN, E.; ROESLER, D. Kinder- und jugendliteratur. Themenheft der Zeitschrift Fremdsprache Deutsch. Jahrgang 2000, Heft 27. ISSN 0937-3160, ISBN 3-12-675554-2.
O´SULLIVAN, E.; ROESLER, D. Fremdsprachenlernen und Kinder- und Jugendliteratur. Eine kritische Bestandaufnahme. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 2002, Nr. 13, s. 63-111. ISSN 0939-7299.
KRUMM, H.J.; PORTMANN-TSELIKAS, P.R. (Hrsg.) Theorie und Praxis : Österreichische Beiträge zu Deutsch als Fremdsprache in Österreich. Bd. 6/2002. Schwerpunkt: Literatur im DaF. Insbruck; Wien; München; Bozen : Studienverlag, 2003. ISBN 3-7065-1805-8.
SWANTJE, E. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen : Gunter Narr Verlag, 1998. ISBN 3-8233-5296-2.
BOGDAL, K.H.; KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München : Deutscher Taschenbuch Verlag GmbH & Co. KG, 2002. ISBN 3-19-001430-2.
WERR, U. Literatur zum Anfassen : Vorschläge zu einem produktiven Umhang mit Literatur. München : Hueber, 1987. ISBN 3-19-001430-2.
BREDELLA, L.; CHRIST, H.; LEGUTKE, M.K. Fremdverstehen zwischen Theorie und Praxis. Tübingen : Gunter Narr Verlag, 2000. ISBN 3-8233-5310-1.
SWANTJE, E. Lesen als Verstehen. Zum Verstehen der fremdsprachlichen Texte und zu ihrer Didaktik. Berlin; München; Wien; New York : Langenscheidt, 1992. ISBN 3-468-49678-8.
WESTHOFF, G. Fertigkeit Lesen. Berlin; München; Wien; New York : Langenscheidt, 1997. ISBN 3-468-49663.

Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (25.09.2024)
Požadavky ke zkoušce -

a) Znalost látky z přednášek (problubující prezentace) a povinné literatury (Weinkauf, Glasenapp).

b) Prezentace libovolného titulu LPDM dle vlastního výběru.

c) Portfolio na základě VŠECH úkolů z moodlu. Link na kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8525

d) Důležitá je znalost textů, které jsou součástí otázek ke SZZK.

e) Znalost primární literatury: jeden titul k danému žánru dle vlastního výběru (povinní autoři/autorky: H. Hoffmann: Struwelpeter, J. a W. Grimm: Kinder- und Hausmärchen (Auswahl), E. Kästner, M. Ende, O. Preußler, Ch. Nöstlinger + jedno dílo s tematikou 2. světové války (např. od M. Pressler, R. Welsh, K. Boie). Doporučená autorka: Ch. Nöstlinger.

Zkouškové otázky:

1. Definice a teoretické základy LPDM

2. Obrázkové knížky a peozeie pro děti

3. Pohádka (tradiční/lidová, literární, umělá/autorská)

4. Próza s pohádkovými motivy, fantasy

5. Dobrodružný román, román pro děti a mládež 21. století

6. Problémově orientovaná literatura 

7. Literatura pro děti a mládež s tématem 2. světové války

Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (25.09.2024)
Sylabus -

Říjen:

  • Všeobecné charakteristiky LPD, základní pojmy z teorie literatury.
  • Poezie pro děti, obrázkové knížky.
  • Pohádka (tradiční pohádky)

Listopad:

  • Autorská pohádka, prózy s pohádkovými motivy, fantasy.
  • Tradiční dobrodružný román
  • Moderní dobrodružný román, románová tvorba pro děti a mládež ve 20 a 21. století.

Prosinec:

  • Literatura pro děti a mládež s tématem 2. světové války.
  • Tvorba s vánoční tematikou

Leden:

  • Ohlédnutí za kurzem
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (25.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK