Předmět seznamuje doktorandy s problematikou výchovy ve filozofickém, biologickém, antropologickém, sociologickém, psychologickém a pedagogickém kontextu. Analyzuje pojem výchova a uvádí jej do vztahu s obsahově blízkými pojmy. Zabývá se vybranými aktuálními tématy obecné a sociální pedagogiky. Integrujícím prvkem, který se snaží propojit vybraná témata, je pojem autority. Na autoritu je nahlíženo jako na antropologickou konstantu, která hraje klíčovou úlohu ve vývoji člověka, v jeho výchově a vzdělávání a jejíž podoba a pojetí "definuje" modely výchovy a výchovné styly.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
The course provides postgraduate (doctoral) students with information concerning the problem of education in philosophical, biological, anthropological, sociological, psychological and pedagogical contexts. Throughout the course "education" is analysed as a term and associated with other content related terms. It deals with selected current topics of general and social pedagogy. The integrative element, which is used to interconnect selected topics, is the topic of authority. Authority is considered an anthropological constant that plays a key role in the development of a human being, in his/her education. Models and styles of education are "defined" by the approach to authority and its form.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2012)
Cíl předmětu -
Primárním cílem předmětu je seznámit doktorandy s vybranými tématy obecné a sociální pedagogiky. Sekundárním cílem je rozkrývat složitosti výchovy v kontextu dnešní společnosti a poukázat na potřebu transdisciplinárního pohledu na fenomén výchovy. Terciárním cílem je hledat spolu se studenty možnosti, jak se mohou učitelé úspěšně vyrovnávat s nároky, které na ně v oblasti výchovy klade současná škola a společnost.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
The primary goal of the course is to give postgraduate (doctoral) students information concerning general and social pedagogy. The secondary aim is to unveil complexities of education in the context of the present day society and to point out the need for transdisciplinary view of the phenomenon of education. The tertiary aim is to search together with students for possibilities how teachers can successfully meet the demands of the present day school and society when it comes to the field of education.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2012)
Literatura
ATKINSONOVÁ, R.L.; ATKINSON, R.C.; SMITH, E.E. aj. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-35-X. BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80- 85866-80-3. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011. BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika: pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9. ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN 80- 7178-463-X. FUCHS, A. Autorita. Praha : Melantrich, 1930. GIDDENS, A. Sociologie. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4. HAVLÍK, J.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7. HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (Aktualizovaná témata pro studující učitelství). Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290- 054-4. KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5. KRAUS, B. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3. MÍČEK, L. Sebevýchova. Praha : SPN, 1988. PAŘÍZEK, V. Učitel a jeho povolání. Praha : SPN, 1988. PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha : PedF UK v Praze, 1996. PRŮCHA,J.: Multikulturní výchova. Praha, ISV 2001. PRŮCHA,J.: Interkulturní psychologie. Praha, Portál 2004. SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-627-6. VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové : Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-148-1. VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4. VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184- 624-4. VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-857-3. VALIŠOVÁ, A.; BRATSKÁ, M.; SLIWERSKI, B. a kol. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha : ISV, 2005. ISBN 80- 86642-43-7. VAŠUTOVÁ, M. Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostrava : OU Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-525-6 WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2337-2. WRÓBEL, A. (ed). Nauczyciel w krajach postsocjalistycznych jako sprawca i ofiara manipulacji. Lódž : Wydawnictwo Uniwersytetu Lodzkiego, 2010. ISBN 978-83-7525-489-1.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
Požadavky ke zkoušce
Plná docházka a aktivní účast v rámci výuky. Písemná práce (vypracování zadaných úkolů) a rozprava nad vypracovanými úkoly a prostudovanou literaturou, která se vztahuje k dané problematice.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
Sylabus -
Možnosti a meze výchovy a její společenská determinace. Výchova a sebevýchova. Autorita učitele. Sociální skupina jako činitel výchovy. Multikulturní výchova a interkulturní vzdělávání. Výchova jako specifický případ manipulace. Vybrané výchovné problémy ve školách. Mravní vývoj a mravní výchova.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
Possibilities and limits of education and its social determination. Education and self-education. Teacher authority. Social group as an education factor. Multicultural and intercultural education. Education as a distinctive example of manipulation. Selected educational problems in schools. Moral development and moral education.