PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Přirozené a didaktické situace ve vyučování češtině - OD2303126
Anglický název: Natural and Didactic Situations in Czech Language Teaching
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Záměnnost : OPDC1C013B
Je záměnnost pro: OPDC1C013B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)
Zahraniční teorie didaktických situací, transformace poznatků didaktiky přírodních věd pro potřeby didaktiky českého jazyka, vliv teorie didaktických situací na model pedagogické komunikace ve vyučování českému jazyku, a-didaktická situace a její etapy, přínos samostatného formulování edukačních strategií pro rozvoj komunikačních dovedností žáka a jeho jazykové gramotnosti. Podíl a konkurence přirozených a didaktických situací jako specifický problém výuky češtiny při propojování známé, v přirozené komunikaci nabyté jazykové zkušenosti žáka s uvědomělým osvojováním jazyka. Analýza didaktických situací a jejich příprava. Možnosti využití přirozených situací a jejich vztah k situacím didaktickým, přetváření přirozených situací v didaktické. Hospitační videostudie a anotace – analýza – alterace výukových situací (metodika AAA).
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)

 

BROUSSEAU, G. Theory of Didactical Situations in Mathematics. Dordrecht; Boston : Kluwer Academic Publishers, 1997. ISBN 0-7923-4526-6. Elektronický zdroj. Přístupný registrovaným uživatelům NK ČR. 

ČECHOVÁ, M. O potřebě integrace komunikační a systémové jazykové výuky. Český jazyk a literatura, 1993, roč. 44, s. 158–162. 

HÁJKOVÁ, E., a kol. Čeština ve škole 21. století – IV. Výzkum edukačních podmínek jazykových jevů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-806-6. 

HOLT, J. Jak se děti učí. Praha : Agentura STROM, 1995. ISBN 80-901662-7-X. 

JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1594-0. 

JANÍK, T.; SLAVÍK, J. Hospitační videostudie: anotace – analýza – alterace výukových situací (metodika AAA). In T. Janík, a kol., Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky (s. 217–246). Brno: Masarykova univerzita, 2013. 

KAMIŠ, K. Intuitivní osvojování valence a intence žáky mladšího školního věku. In Slovo o slove 14. Prešov : PedF PU v Prešove, 2008. 

KULIČ, V. Psychologie řízeného učení. Praha : Academia 1992. ISBN 80-200-0447-5. 

MAZÁČOVÁ, N. Cesta do hlubin učitelova myšlení. Praha : VÚP. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-03-23]. Dostupné z http://stary.rvp.cz/clanek/6/1287. 

METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Lze mateřštinu vyučovat komunikačně? In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce ČJ na ZŠ. Olomouc: UP, 2007, s. 213–219. 

NOVOTNÁ, J. a kol. Příprava a analýza didaktických situací. Praha : JČMF, 2006. 

PROUZOVÁ, R. Funkce přirozeného jazyka v procesu vzdělávání. Praha : Via Lucis, 2010. 

ŠMEJKALOVÁ, M. Teorie didaktických situací – nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie 4, 2012. Monotematické číslo Morfologie v teorii a praxi jazykového vyučování, s. 42–63. 

Další doporučená literatura:

 

ČECH, R. K výzkumu pojetí jazyka a některých gramatických kompetencí u žáků 5. ročníku základní školy. In Tzv. základní výzkum v lingvistice - desideratum, nebo realis? Olomouc : Univerzita Palackého, 2006, s. 36–40. ISBN 80-244-1368-X. 

EYSENCK, M. W.; KEANE, M. T. Kognitivní psychologie. Praha : Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1559-4. 

FISHER, R. Učíme děti učit se a myslet. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4. 

FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4. 

PAVELKOVÁ, I.; ŠKALOUDOVÁ, A.; HRABAL, V. Analýza vyučovacích předmětů na základě výpovědí žáků. Pedagogika, 2010, roč. LX, s. 38–54. 

Sylabus
Poslední úprava: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.09.2013)

Zakončení: zkouška

Seminární práce - konstrukce a-didaktické situace a jejího teoretického popisu (zvýšené nároky na schopnost samostatného a kreativního didaktického myšlení)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK