PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunikační dovednosti a jejich rozvoj - OD2303118
Anglický název: Communicative Skills and Their Development
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Záměnnost : OPDC1C005B
Je záměnnost pro: OPDC1C005B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)
Podmínky atestace: Seminární práce – návrh teoreticky zdůvodněného evaluačního nástroje pro ověření kvality komunikační kompetence žáka Hlubší analýza komunikačních dovedností jako manifestací komunikační kompetence jedince ve vztahu ke kompetencím dalším, zvláště jazykové, resp. sociolingvistické a pragmatické; vývoj termínu komunikační kompetence, vztah pojmů komunikační činnosti – dovednosti – kompetence, teoretické vymezení. Evoluce komunikační kompetence jedince v závislosti na rozvoji jeho kognitivních procesů v průběhu školní edukace. Zvládání interakčních řečových modelů a kompenzačních strategií ve vztahu k osvojování konvenčních komunikačních schémat, způsoby dosahování komunikační úspěšnosti a možnosti jejich edukace. Výsledky mezinárodních srovnávacích výzkumů, jejich analýza, diagnostika komunikační kompetence.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Základní odborná literatura:

 

BÍNA, D. Pragmatistická perspektiva komunikační kompetence. České Budějovice : Vlastimil Johanus, 2008. ISBN 978-80-904247-1-5. 

GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9. 

HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle (z hlediska vyučování mateřskému jazyku na 1. stupni základních škol). Praha : UK v Praze, PedF, 2008. ISBN 978-80-7290-364-1. 

HÖFLEROVÁ, E. Jazykové prostředky žákovských komunikátů. In Sociolingvistické a psycholingvistické aspekty jazykovej komunikácie. Banská Bystrica : UMB, 1996. 

HÖFLEROVÁ, E. Školský diskurz v češtině a možnosti jeho zkoumání. In Západoslovanské jazyky v 21. století. Ostrava : OU, 2005. ISBN 80-7368-158-7. 

HYMES, D. H. On Communicative Competence. Výtah In Pride, J. B.; Holmes, J. (eds.), Sociolinguistics. Baltimore: Penguin Books, 1972, s. 269–293. 

JAKLOVÁ, A. Interdisciplinární výzkum řečové činnosti mládeže. České Budějovice : Pedagogická fakulta, 1986. 

KESSELOVÁ, J. Detská reč a komunikačné vyučovanie materinského jazyka na 1. stupni ZŠ. In: Ondrejovič, S. (ed.) Sociolinguistica Slovaca 3. Bratislava : Veda, 1997, s. 268–274. ISBN 80-224-0514-1. 

KESSELLOVÁ, J. Lingvistické štúdie o komunikácii detí. Prešov : Náuka, 2001. ISBN 80-89038-05-0. 

LIPTÁKOVÁ, Ľ. Metódy diagnostikovania komunikačnej kompetencie žiaka. In Marešová, H.; Macoun, T. (eds.) Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. Olomouc : UP, PedF, 2009, s. 228–235. ISBN 978-80-244-2240-4. 

PALENČÁROVÁ, J.; KESSELOVÁ, J.; KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava : SPN, 2003. ISBN 978-80-100-0328-0. 

SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava : Ostravská univerzita Ostrava, 2000. ISBN 8070421754. 

RICKHEIT, G.; STROHNER, H. Handbook of communication competence. Berlín : Mouton de Gruyter, 2008. ISBN 978-3-11-018829-5. 

ZÍTKOVÁ, J. (ed.) Komunikace a její místo v rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní a základní vzdělávání. Brno : MU, 2008. ISBN 978-80-210-4533-0 

 

Doporučená odborná literatura:

 

BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN: 80-7178-479-6. 

GAVORA, P. a kol. Pedagogická komunikácia v základnej škole. Bratislava : SPN, 1988. 

GAVORA, P. Gramotnosť: vývin modelov, reflexia praxe a výskumu. Pedagogika 52, 2002, č. 2, s. 177–181. 

KOŘENSKÝ, J. Komunikace a čeština. Jinočany: H+H, 1992. ISBN 80-85467-92-5. 

LEUNG, C. Convival Communication: recontextualizing communicative competence. International Journal of Applied Linguistics 15, 2005, s. 119–143. Elektronický zdroj. Přístupný registrovaným uživatelům knihoven Univerzity Karlovy v Praze. 

MLČOCH, M. (ed.) Příprava a realizace výukových materiálů pro podporu komunikační výchovy RVP ZV ve výuce českého jazyka a literatury na základních školách a víceletých gymnáziích. Olomouc : Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2741-6. 

Multidisciplinární komunikace – Problém a princip všeobecného vzdělávání. Praha : PedF UK, 2005. ISBN 80-7290-199-0. 

PROUZOVÁ, R. Řízené vyprávění dětí. In: Pražská skupina školní etnografie: 5. třída. Výzkumná zpráva. Praha : UK, 2000. 

PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7. 

SLANČOVÁ, D. (ed.) Štúdie o detskej reči. Prešov : PU, 2008. ISBN 978-80-8068-701-4. 

STRAKOVÁ, J. a kol. Vědomosti a dovednosti pro život: čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha : UIV, 2002. ISBN 80-211-0411-2. 

TRAPPES-LOMAX, H.; FERGUSON. G. Language in language teacher education. Philadelphia : J. Benjamins Pub. Co., 2002. ISBN 978-90-272-9624-5. Elektronický zdroj. Přístupný registrovaným uživatelům Národní knihovny ČR v Praze. 

VIKTOROVÁ, I. Od sedmi do jedenácti : jak děti mladšího školního věku píší literaturu. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1630-8. 

VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1. 

VYSKOČILOVÁ, E. Utváření komunikativních dovedností učitele. Praha : SPN, 1991. 

WATZLAWICK, P. Pragmatika lidské komunikace : interakční vzorce, patologie a paradoxy. Brno : Newton Books, 2011. ISBN 978-80-87325-00-1. 

 

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Způsob zakončení: Zkouška
Seminární práce - návrh teoreticky zdůvodněného evaluačního nástroje pro ověření kvality komunikační kompetence žáka.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK