Kurs se zabývá problematikou hybridního interdisciplinárního pole diskursu vizuální výtvarné výchovy, teorie výtvarného umění a vizuality. Diskursivní pole pokrývají široké spektrum specializovaných disciplín které se podílejí na interpretacích umění a ovlivňují interpretační strategie vizuálně zaměřené výtvarné výchovy. V souladu s potřebami tematiky doktorandů se na tomto kursu mohou podílet přizvaní specialisté z různých disciplín (např. filosofie, estetiky, religionistiky, etiky, teorie obrazu, multimédií, genderstudies, matemetiky, přírodních věd).
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
The course studies the problematic of hybrid, interdiscioplinary discursive field of Visual Arts Education and the contemporary Theory of Art and Visuality. The effective discursive fields cover a wide scale of specialized disciplines which participate in creating commentaries and interpretations of art and influence the interpretative strategies of Visual Arts Education. In accord with the needs of the topic, specialists from these disciplines (e.g. philosophy, aesthetics, religionistics, ethics, theory of an image, multimedia, gender studies, mathematics, natural sciences, etc.) will be invited in the course.
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Cíl předmětu -
Identifikovat specifické koncepty ve výzkumném poli tématu disertační práce Identifikovat vazby, průniky a specifické funkční slovníky jednotlivých oborových diskursů Vytvořit návrh výkladových rámců, které se váží k hlavnímu tématu disertační práce Vytvořit a obhájit specializovaný text, kde budou uplatněny předchozí myšlenkové operace
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
Cílem kursu je identifikace specifických konceptů výzkumného pole doktorandovy disertace. Dále budou definovány průsečíky, překryvy a prolínání disciplín a jejich specializovaných odborných slovníků. To směřuje k hlavním cílům návrhu interpretačních rámců hlavních témat jednotlivých doktorských projektů a k vytvoření a obhajobě specializovaného textu.
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Deskriptory -
hybridní interdisciplinární pole, teorie výtvarného umění, interpretace umění,
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
interdisciplinary field, theory of art education, interpretation of art
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
Podmínky zakončení předmětu -
Individuální prezentace portfolia. Příprava textu pro publikaci, příprava článku a konferenční prezentace nebo posteru, podání článku do vybraného časopisu
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (25.02.2018)
Individual presentations of portfolio (literature review, selected readings, selected examples of terminology related to interpretive frames, examples of functional vocabularies), preparation of a text for publication, preparation of a paper and conference presentation/or a poster section, submitting a paper to a selected journal.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (18.01.2018)
Literatura -
Povinná
DODDINGTON, CH., HILTON, M.: Child-centred Education: Reviving the Creative Tradition. Sage Publications Ltd, 2007. ISBN 978-1-4129-4588-2. FULKOVA, M., TIPTON, T. (2011) Diversifying Discourse: The Influence of Visual Culture on Children´s Perception and Creation of Art. In Faulkner, D., Coates, E. (Eds.) Exploring Children´s Creative Narratives. Routledge, Tailor & Francis Group. ISBN 978-0415-46562-2 FULKOVÁ, M., FULKA, J. (2010) Discursos de Filosofia na Educação Artística. (Transl. Luiz Guilherme de Castro, Daniele de Souza Barbosa). In Clareto, S. M., Ferrari A.: Foucault, Deleuze e Educação. Pp. 133-150. Editora UFJF, Juiz de Fora, 2010. ISBN 978-85-7672-097-3 (Anglická verze k dipozici u ved. kursu) FULKOVÁ, M. (2008), Diskurs umění a vzdělávání/(Discourses of Art and Education). Praha Jinočany: Nakladatelství H&H. ISBN 978-80-7319-076-7
Doporučená
HAUER, T. (2002) S/Krze postmoderní teorie. Praha: UK Nakladatelství Karolinum. ISBN 80-246-0545-7
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (28.10.2019)
Obligatory
Brown, T., Atkinson, D., England, J.: Regulatory Discourses in Education: A Lacanian perspective. Peter Lang AG, Internationaler Verlag der Wissenschaften; 1 edition (May 15, 2006)
Journals, research databases <https://webofknowledge.com/> <https://www.elsevier.com/solutions/scopus> International Journal of Art & Design Education www.wiley.com/ <http://www.wiley.com/> International Journal for Education through Art <https://www.intellectbooks.co.uk/journals/index/>
Recommended
Deleuze, G. and Guattari, F. ([1987] 2005) a thousand plateaus. capitalism and schizophrenia, trans. B. Massumi, Minneapolis: University of Minnesota Press. Fulkova, M.: The Orbis Pictus we all live in: Coding the World with differently- abled visitors in the Gallery of Contemporary Art. Procedia - Social and Behavioral Sciences. Vol. 30, Elsevier, 2011. ISSN: 1877-0428. Pages 2525 - 2534. Available online 27 December 2011, www.sciencedirect.com <http://www.sciencedirect.com> Fulková, M., Tipton, T., Ishikawa, M. (2009), Through the Eyes of a Stray Dog: Encounters with the Other (Culture). International Journal of Education through Art. Vol. 5. no 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (28.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Forma kontroly: ústní zkouška nebo písemná reflexe vybraného tématu
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.11.2019)
Oral exam or a written reflexion of the chosen theme
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (28.10.2019)