|
|
|
||
V kurzu bude tématizována problematika motivace a vzdělávací autoregulace žáků. Analyzována bude žákovská motivace v časových souvislostech a diagnostické možnosti v oblasti časové orientace jedince. Cílem kurzu je rozšířit kompetence studentů doktorandského studia v oblasti motivace a její diagnostiky.
Poslední úprava: Pavelková Isabella, doc. PhDr., CSc. (21.05.2019)
|
|
||
Literatura: Heckhausen, H.: Motivation und Handeln. berlin:Springr 1980, Pavelková, I., Urbanová, D.. Nuda v edukačním kontextu: Teoretické konceptualizace a výzkumné metody. Československá psychologie. ročník LXII, č. 4. 2018 s. 350 -365. Hrabal,V., Man,F. Pavelková,I.: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN 1989, Hrabal,V., Pavelková.: Jaký jsem učitel. Praha, Portál 2010, Hrabal,V.,Pavelková, I.: Autodiagnostika jako předpoklad a účinný nástroj sebereflexe učitele. In V. Spilková, J. vašutová. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání . Praha Karlova Univerzita - pedagogická fakulta 2008, s. 105 -116, Nakonečný, M.: Motivace lidského chování. Praha, Academia 1996, Pavelková, I.: Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, Ped.F. UK 2002. Blatný,M..: Psychologie osobnosti. Praha, Grada 2010. Csikszentmihalyi,.: Flow a práce. Praha, Portál 2017, Rheinberg, F.: motivation. Stuttgart:kohlhammer, 2006. Stuchlíková,.I.: Motivace a osobnost. In. Blatný, m et. al. Psychologie osobnosti - hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010, s. 137 - 166. Další literatura bude upřesněna podle výzkumného zaměření jednotlivých posluchačů kurzu. Poslední úprava: Pavelková Isabella, doc. PhDr., CSc. (24.09.2018)
|
|
||
Ke splnění kurzu je potřeba prostudovat základní literaturu a alespoň 3 zahraniční články k problematice motivace či autoregulace, které mají souvislost s výzkumnou prací studenta. Na základě této literatury a konzultací s vyučujícím student sepíše pojednání k dané problematice a v rozpravě s vyučujícím ho obhájí. Poslední úprava: Pavelková Isabella, doc. PhDr., CSc. (24.09.2018)
|
|
||
Obsah kurzu: Nejpodstatnější motivační teorie, Vliv motivace na průběh učení a jeho výsledky. Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací motivace, sociální motivace, instrumentální motivace, odměny a tresty; flow motivace Žákovská sebepercepce motivačních pohnutek k učení; učitelova percepce žákovských motivačních pohnutek; Motivačně autoregulační strategie, Vvývoj žákovské motivace k učení na ZŠ; rozdíly mezi chlapci a dívkami v učební motivaci, Motivace a vůle. Volní procesy a jejich diagnostika. Diagnostika žákovské motivace k učení. Rozvíjení motivace žáků aktualizací vybraných potřeb. Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (druhy a příčiny žákovské nemotivovanosti, nuda ve škole, strach ve škole), copingové strategie zvládání nudy, Ppřekonávání motivačních krizí ve vztahu ke škole. Poslední úprava: Pavelková Isabella, doc. PhDr., CSc. (24.09.2018)
|