Edukace jedinců s narušenou komunikační schopností - OD0218009
Anglický název: Education, diagnostics and therapy of speech and language disorders
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Jiné [HS]
Rozsah za akademický rok: 9 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Záměnnost : OPDS1S105B
Je záměnnost pro: OPDS1S105B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)
Předmět je zaměřen na získání nových odborných poznatků z oblasti logopedické diagnostiky, terapie a možných přístupů ve vzdělávání jedinců s narušenou komunikační schopností u nás i v zahraničí. Studenti se seznámí s názory našich a zahraničních odborníků na etiologii, diagnostiku i terapeutické postupy neurovývojových poruch u dětí a neurogenních poruch komunikace v dospělosti, poruch fluence řeči, dysfagie u dětí i dospělých, dyspraxie, myofunkčních poruch. Zaměří se na specifika řečových a jazykových vad a poruch, na edukační postupy u jedinců s narušenou komunikační schopností.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Cílem předmětu je získat současné odborné poznatky z oblasti logopedické diagnostiky, terapie a edukačních postupů u jedinců s narušenou komunikační schopností u nás i v zahraničí.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Výuka bude probíhat prezenční formou. Výuka je idnividuální dle dohody studujícího s vyučující.

Přímá výuka 12 celkem
Přednášky: 12
Cvičení: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 10 hodin
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 11 hodin
Plnění předmětu 10 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 10 hodin
Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

BROOKSHIRE, R., McNEIL M. (2014) Introduction to Neurogenic Communication Disorders . 8th Edition, Paperback. Mosby. ISBN 9780323078672.

DUFFY, J. R. (2012) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Management . 3rd Edition. Mosby. ISBN 9780323072007.

GROHER, M. (2015) Dysphagia. Clinical Management in Adults and Children .2nd Edition, Mosby. ISBN 9780323187015.

LECHTA, Viktor,  CZÉFALVAY, Zolt. a kol.  (2013) Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0364-3

PAUL ,R., NORBURY, C., GOSSE C. (2017) Language Disorders from Infancy through Adolescence 5th Edition Listening, Speaking, Reading, Writing, and Communicating. 5th Edition. Mosby. ISBN 9780323442343.

SAIDLOVÁ MÁLKOVÁ, Gabriela, SMOLÍK, Filip (2015) Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4239-7

Další zdroje budou doporučovány v rámci osobních konzuladcí.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

Zpracování materiálů k diagnostice a terapii narušené komunikační schopnosti dle konzultace s vyučující.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

-          Neurovývojové vady a narušený vývoj jazykových a řečových schopností.

-          Diagnostika jazykového vývoje, současné diagnostické a terapeutické metody a techniky.

-          Poruchy fluence – balbuties a tumultus sermonis. Současné názory na etilogii, symptomatologii, diagnostiku a terapii. Diferenciální diagnostika.

-          Dysfagie a možné terapeutické přístupy.

-          Získané neurogenní poruchy v dospělosti a ve stáří. Diagnostika a terapie afázie, dysartrie, současné diagnostické testy a testové baterie.

-          Současné názory na diagnostiku a terapii dyspraxie.

-          Edukace dětí a žáků s narušeným vývojem jazykových schopností.

-          Logopedická intervence u osob s tělesným a smyslovým postižením.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)

-          Zpracování seminární práce na vybrané téma na základě studia a analýzy cizojazyčných odborných zdrojů – rozsah práce 10 a více normostran textu.

-          Ústní zkouška. V rámci zkoušky bude diskutována zpracovaná seminární práce.