|
|
|
||
Cíle:
Poskytnout a prohloubit teoretické a metodologické základy srovnávací pedagogiky, orientovat v současném globálním kontextu vzdělávání, prohloubit porozumění problémům vzdělávacích systémů různých typů ve světových regionech, reflektovat a analyzovat vzdělávací systém ČR v komparativní perspektivě.
Poslední úprava: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (21.01.2013)
|
|
||
Doporučená literatura*: Bray, M.; Adamson, B.; Mason, M. (Eds.) (2007) Comparative Education Research. Approaches and Methods. Hong Kong: Springer Průcha, J. (2006) Srovnávací pedagogika. Praha: Portál. Walterová, E. (2006) Srovnávací pedagogika. Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: PedF UK.
__________________________________________________________________________ * Studenti dostávají aktualizovaný seznam studijní literatury a informačních zdrojů, včetně webových stránek, při zahájení kurzu. Poslední úprava: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (21.01.2013)
|
|
||
Forma a rozsah výuky: Kurz je organizován ve formě blokové výuky v rozsahu 32 hodin, v průběhu akademického roku se jedná o 4 dny přímé výuky. Součástí kurzu jsou individuální konzultace. Všichni účastníci zpracovávají a prezentují seminární práci na vybrané téma. Poslední úprava: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (21.01.2013)
|
|
||
Kurz je ukončen zkouškou a diskusí k prezentaci seminární práce. Poslední úprava: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (21.01.2013)
|
|
||
Obsah: 1. Srovnávací pedagogika jako vědní obor Výzkumné pole, struktura oboru, funkce srovnávací pedagogiky a možnosti využití mezinárodních výzkumů, metody a typy srovnávacích výzkumů.
2. Vývoj srovnávací pedagogiky a mezinárodních výzkumů ve světě Teorie a paradigmatické rámce ve srovnávací pedagogice a jejich proměny, fáze vývoje oboru.
3. Vliv srovnávací pedagogiky na vzdělávací politiku Globalizace a transformační procesy ve vzdělávání, globální aktéři (UNESCO, OECD, EU, aj.), mezinárodní asociace (WCCES, CESE).
4. Mezinárodní programy a srovnávací studie Přínos mezinárodních organizací a sítí k rozvoji srovnávací pedagogiky. Mezinárodní srovnávací výzkumy výsledků vzdělávání. Mezinárodní informační sítě.
5. Srovnávací pedagogika jako globalizovaný obor Globalizace jako kontext pro rozvoj srovnávací pedagogiky, globalizace oboru, globální problémy a výkyvy, důsledky globalizace ve vzdělávání.
6. Kulturní a typologické odlišnosti vzdělávacích systémů Srovnávání ve světových regionech. Evropa a Severní Amerika. Latinská Amerika a Karibik. Subsaharská Afrika. Arabské státy. Asie a Pacifik.
7. Česká srovnávací pedagogika Historické změny a vývoj, revitalizace po roce 1989, srovnávací pedagogika jako intervenující obor, současný stav, možnosti využití srovnávacích a mezinárodních výzkumů. Poslední úprava: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (21.01.2013)
|