|
|
|
||
Cíle:
Seznámit studenty s evropskými procesy, strategiemi a dokumenty v oblasti vzdělávání, prohloubit znalosti kontextu vývoje, proměn a trendů v evropských vzdělávacích systémech, zdokonalit dovednosti práce s evropskými databázemi a kriticky interpretovat data.
Poslední úprava: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (21.01.2013)
|
|
||
Doporučená literatura*: Peterková, J. (2001) Kulturní politika jako významný faktor jednoty Evropy. Praha VŠE. Brock, Colin, Tulasiewicz, Witold (Eds) (1994) Education in a Single Europe. London: Routledge. Malá encyklopedie Evropské unie (1997) Praha: Ústav mezinárodních vztahů. Key data on Education (2012) Brussels, EURYDICE. Dostupné též na webu. Hörner, W. aj. The Education Systems of Europe (2007) Dordrecht: Springer. __________________________________________________________________________ * Studenti dostávají aktualizovaný seznam studijní literatury a informačních zdrojů, včetně webových stránek, při zahájení kurzu. Poslední úprava: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (21.01.2013)
|
|
||
Forma a rozsah výuky: Kurz je organizován ve formě blokové výuky v rozsahu 32 hodin, v průběhu akademického roku se jedná o 4 dny přímé výuky. Součástí kurzu jsou individuální konzultace. Všichni účastníci zpracovávají a prezentují seminární práci na vybrané téma. Poslední úprava: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (21.01.2013)
|
|
||
Způsob ukončení: Kurz je ukončen zkouškou a diskusí k tématu seminární práce. Poslední úprava: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (21.01.2013)
|
|
||
Obsah: 1. Historický kontext vzdělávání v Evropě Evropské hodnotové paradigma, vývoj evropského civilizačního okruhu, integrační proces, Evropa v globálním kontextu.
2. Evropská unie a její problémy Instituce a společné politiky, ČR a EU, čtyři svobody, koncept evropského občanství.
3. Vzdělávací politika v Evropské Unii Vývoj vzdělávací politiky v průběhu integrace, cíle, principy a politické priority ve vzdělávání, koncept evropské dimenze, Bílá kniha o vzdělávání, Boloňský proces, Lisabonská strategie a klíčové kompetence, referenční rámce a program ET 2020.
4. Kulturní rozmanitost Evropy a vzdělávání Kulturní identita, jazyky v Evropě, jazyková politika EU a Rady Evropy, Společný evropský referenční rámec pro jazyky, vzdělávání menšin, koncepty a problémy multikulturní výchovy a vzdělávání.
5. Vzdělávací systémy v Evropě Vývoj a typologie vzdělávacích systémů, ISCED, společné znaky vzdělávacích systémů v Evropě, divenzita struktury, vybrané problémy vzdělávacích systémů, specifika transformace vzdělávání postkomunistických zemí střední Evropy.
6. Trendy ve vzdělávání v Evropě Systematické monitorování vzdělávání, indikátory, aktuální data, a jejich interpretace. Poslední úprava: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (21.01.2013)
|