|
|
|
||
Kurz je zaměřen na klíčová témata primární pedagogiky: zejm. na dítě orientované pojetí primární pedagogiky; osobnostně rozvíjející pojetí primárního vzdělávání; pojetí primární školy a primárního vzdělávání v historicko-srovnávací perspektivě; role učitele ve společném vzdělávání, pedagogická diagnostik, proměny výuky ve vybraných oblastech, např. rozvoj čtenářské gramotnosti; alternativní didaktické koncepce a inovativní projekty z hlediska teoretických východisek i reflexe praktických zkušeností v praxi českého školství.
Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (10.02.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je orientovat doktorandy v klíčových tématech primární pedagogiky z hlediska teoretických východisek, výzkumného zpracování a aplikací v praxi. Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (10.02.2023)
|
|
||
Způsob ukončení kurzu: zkouška formou rozpravy ke klíčovým otázkám primární pedagogiky na základě prostudované odborné literatury Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (10.02.2023)
|
|
||
Doporučená literatura: SPILKOVÁ,V. a kolektiv. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005, 311 s.ISBN 80-7178-942-9. SPILKOVÁ, V. Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha: PedF UK 1997. 121 s. ISBN 80-86039-41-2. WILDOVÁ, Radka et al. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012, 212 s. ISBN 978-80-7290-579-9. HEJLOVÁ, H. Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha:UK v Praze-PedF, 2010.166 s. ISBN978-80-7290-468-6. HELUS,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha:Portál 2009. 288 s. ISBN 978-80-7367-628-5. TOMKOVÁ, A. a kol. Spolupráce učiele s dalšími odborníky v realite společného vzdělávání. České Budějovice: JČU PedF, 2020. ISBN 978-80-7394-842-9. Další literatura bude doporučena v průběhu kurzu vyučujícími. Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (10.02.2023)
|
|
||
Forma a rozsah výuky: 1 semestr, 12 hodin přednášek, přibližně 20 hodin individuálních konzultací, 15 hodin samostudium. Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (10.02.2023)
|
|
||
Způsob ukončení kurzu: zkouška formou rozpravy ke klíčovým otázkám primární pedagogiky na základě prostudované odborné literatury Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (10.02.2023)
|
|
||
Obsah:
1. Současné pojetí vzdělávání žáků v primární škole-cíle, aktuální problémy k řešení, dokumenty na úrovni státu a škol. 2. Čtenářská a písařská gramotnost a její rozvoj (historie, srovnávací mezinárodní výzkumy). 3. Učitel ve společném vzdělávání na 1. stupni ZŠ (specifičnost, spolupráce s asistentem pedagoga, profesními rolemi a odborníky, rodiči), etika profese.
4. Didaktika 1. stupně ZŠ: plánování a hodnocení výuky v diverzifikované třídě (konstruktivistické postupy, badatelství …), řízení třídy. 5. Inovativní vzdělávací strategie, pedagogická diagnostika.
Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (10.02.2023)
|