PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Strategie a intervence ve vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností II - OCRS24UC21
Anglický název: Strategies and interventions in the education of students with impaired communication skills II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:35/0, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Anotace -
Cílem předmětu je seznámit studenty s nejčastějšími typy obtíží v oblasti narušené komunikační schopnosti (NKS), se kterými se mohou setkat v praxi na základních a středních školách. Po absolvování kurzu budou studenti vybaveni základními postupy k identifikaci a intervenci u jednotlivých projevů NKS. Předmět se zaměřuje na teoretické i praktické poznatky o vybraných kategoriích narušené komunikační schopnosti a podpory žáků s těmito formami speciálních vzdělávacích potřeb. Studenti se seznámí s logopedickou terminologií, která je nezbytná pro orientaci v dalších kurzech zaměřených na intervence ve vzdělávání žáků s NKS. Důraz bude kladen na poruchy řeči a komunikace, včetně diagnostiky a podpory dětí s opožděným vývojem řeči, vývojovou dysfluencí, balbuties, tumulem a mutismem. Studenti se naučí spolupracovat s logopedy a rodiči dětí s NKS a osvojí si týmový přístup k řešení problémů jedinců s narušenou komunikační schopností.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit studenty s nejčastějšími typy obtíží v oblasti narušené komunikační schopnosti (NKS), se kterými se mohou setkat v praxi na základních a středních školách. Po absolvování kurzu budou studenti vybaveni základními postupy k identifikaci a intervenci u jednotlivých projevů NKS. Studenti získají teoretické i praktické poznatky o vybraných kategoriích narušené komunikační schopnosti a podpoře žáků s těmito formami speciálních vzdělávacích potřeb.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Deskriptory
Školní zralost a fyziologický vývoj řeči a NKS. Žák s NKS během školní docházky 3 hod
Symptomatologie a podpora jedinců s rhinolalií, palatolálií 4 hod
NKS jako symptom (symptomatické vady řeči) 3 hod
Specifika výuky žáků s NKS. Výběr povolání žáků s NKS 3 hod
Poradenství v logopedii. Systém péče v resortu školství. Integrace osob s NKS 3 hod
Fyziologie primárních funkcí 3 hod
AAK - alternativní a augmentativní komunikace 3 hod
Získané poruchy a vady řeči a komunikace (afázie, dyzartrie, dysfagie) 4 hod
Přetrvávající vady a poruchy řeči. NKS u osob s demencí. Neurodegenerativní onemocnění a NKS 2 hod
Průběh diagnostického procesu. Logopedická dokumentace. Etika v logopedii 2 hod
Prevence, diagnostika, reedukace, stimulace, kompenzace jako složky logopedické intervence. Diagnostika dílčích řečových a komunikačních dovedností 3 hod
Žáci s NKS a psychosociální rovina. Kvalita života osob s NKS a jejich blízkých 2 hod
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Zkouška bude upřesněna vyučujícím.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Literatura
  1. HRADILOVÁ, Tereza a kol. Surdopedie a dospělý věk: Sluchová ztráta v mezilidském kontaktu. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-271-3125-9.
  2. SMITKOVÁ, Šárka a Andrea SCHMALZOVÁ. Přehledová karta – Logopedie. Praha: V lavici s.r.o. – vzdělávací portál pro pedagogy, žáky a jejich rodiče, 2021. ISBN 978-80-88368-62-5.
  3. NEUBAUER, Karel. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
  4. KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. 2. přeprac. vyd. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-88-5.
  5. KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 80-247-1110-9.
  6. KVĚTOŇOVÁ, L., ŠUMNÍKOVÁ, P. Role školního speciálního pedagoga ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením. In: NĚMEC, Z., KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V. a kol. Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2024, s. 123–136. ISBN 978-80-7603-450-1. DOI: 10.14712/9788076034501.
  7. OHNESORG, Karel. Fonetika pro logopedy. [Dotisk] 1. vyd. Praha: SPN, 1979.
  8. NEUBAUER, Karel. Logopedie a surdologopedie: učební text pro základní kurz. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-500-4.
  9. BENDOVÁ, Petra. Logopedická prevence: metodicko-didaktický materiál. Ilustroval Barbora KŘISTKOVÁ, Petra HAUPTOVÁ. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-421-2.
  10. ZIKL, Pavel a Petra BENDOVÁ. Speciálně pedagogický výkladový slovník: somatopedie, psychopedie, logopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-514-1.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Sylabus
  • Školní zralost a fyziologický vývoj řeči a NKS.
  • Žák s NKS během školní docházky.
  • Symptomatologie a podpora jedinců s rhinolalií, palatolálií.
  • NKS jako symptom (symptomatické vady řeči).
  • Specifika výuky žáků s NKS. Výběr povolání žáků s NKS.
  • Poradenství v logopedii. Systém péče v resortu školství. Integrace osob s NKS.
  • Fyziologie primárních funkcí.
  • AAK - alternativní a augmentativní komunikace.
  • Získané poruchy a vady řeči a komunikace (afázie, dyzartrie, dysfagie).
  • Přetrvávající vady a poruchy řeči. NKS u osob s demencí. Neurodegenerativní onemocnění a NKS.
  • Průběh diagnostického procesu. Logopedická dokumentace. Etika v logopedii.
  • Prevence, diagnostika, reedukace, stimulace, kompenzace jako složky logopedické intervence. Diagnostika dílčích řečových a komunikačních dovedností.
  • Žáci s NKS a psychosociální rovina. Kvalita života osob s NKS a jejich blízkých.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Výsledky učení

Student bude po absolvování kurzu schopen: orientovat se v základní terminologii v oblasti narušené komunikační schopnosti (NKS). Osvojí si specifika vzdělávacího procesu u žáků s narušenou komunikační schopností se zřetelem ke vzdělávacímu procesu. Popíše vliv jednotlivých typů NKS na vývoj osobnosti žáka. Seznámí se s orientační diagnostikou NKS u žáka. Navrhne vhodná opatření a postupy k úpravě edukačního procesu u žáků s NKS. Osvojí si spolupráci v multidisciplinárním týmu.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK