|
|
|
||
Posluchači budou seznámeni s problematikou specifických vývojových poruch v českém jazyce, přičemž bude zdůrazněn vývojový kontext té které poruchy, se specifiky problémů na 1. stupni ZŠ . Zmíněny budou důsledky školní neúspěšnosti pro vývoj dítěte (včetně sekundárních psychosociálních obtíží), pro postavení v rodině, školní a vrstevnické skupině a pro budoucí profesní a společenské uplatnění. Hlavní pozornost bude věnována jednotlivým poruchám učení v českém jazyce (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie) – bude popsán klinický obraz a principy diagnostiky jednotlivých poruch. Podrobně bude představena také problematika poruch chování. Pozornost bude věnována obecným zásadám přístupu učitele k žákům s SPUCH a základním principům dobře fungujících intervencí.
Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (17.01.2021)
|
|
||
Cílem kurzu je získání základních znalostí o problematice specifických poruch učení (SPU) a chování (SPCH), ale také kompetencí pro přímou práci se žáky s SPU a SPCH na 1. stupni ZŠ. Přesto, že se kurz bude soustředit především na práci se žáky se základními typy SPU (dyslexie, dysortografie, dysgrafie a dyskalkulie), budou posluchači prostřednictvím problematiky rozvoje rané gramotnosti seznámeni také s podobou a podstatou obtíží dalších rizikových skupin žáků selhávajících v nabývání základních školních dovedností (nespecifické poruchy učení, děti s dysfázií, děti s poruchou porozumění aj.) V případě problematiky poruch chování bude pozornost věnována vhodným postupům práce pro žáky s SPCH a přístupů k nim. Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (19.01.2021)
|
|
||
Přímá výuka 8 hodin Příprava na písemný test 8 hodin Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (23.01.2023)
|
|
||
Kurz je zakončen zápočtovým testem. Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (18.01.2021)
|
|
||
KULHÁNKOVÁ, E. ; MÁLKOVÁ, G. Fonematické uvědomování a jeho role ve vývoji gramotnosti. E-psychologie, 2008, roč. 2, č. 4, ISSN 1802-8853. dostupné na https://e-psycholog.eu/pdf/kulhankova_etal.pdf KREJČÍ, L. Dyslexie – Psychologické souvislosti. Praha: Grada, 2019. KUCHARSKÁ, A. Nespecifické výukové problémy. In Hadj Moussová a kol. Pedagogicko-psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: UK PedF, 2005. KUCHARSKÁ, A.; ŠPAČKOVÁ, K. Specifické poruchy učení v poradenském kontextu. In Valentová L. Školní poradenství I. Praha: UK PedF, 2013. MATĚJČEK, Z.; VÁGNEROVÁ, M. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum, 2006. MERTIN, V.; KUCHARSKÁ A. a kol. Integrace žáků se specifickými poruchami učení – od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007. ISBN 978-80-86856-40-7. PRAŽÁKOVÁ, K., & ŠPAČKOVÁ, K. (2018). Přesnost a rychlost ve vnímání množství u jedinců s dyskalkulií. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 2(2), 69–90. dsotupné na https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2019/01/04_Prazakova.pdf ŠAUEROVÁ,M.a kol. Speciální pedagogika v praxi.Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada, 2012. ŠPAČKOVÁ, K. Dyslexie: narušení čtenářských dovedností v oblasti dekódování i porozumění textu? Psychologie pro praxi. 2016,LI, 1-2, 95-107. dostupné na https://karolinum.cz/data/clanek/2848/95-107%20PPP%201-2%2016-10.pdf ŠPAČKOVÁ, K. Specifické poruchy učení ve výuce cizího jazyka. Studijní opora. Praha: PedF UK, 2013. https://pages.pedf.cuni.cz/vp/vyukove-materialy/studijni-opory/
Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (18.01.2021)
|
|
||
Tematický plán: 1. Specifické poruchy učení – úvod 2. Problematika rozvoje rané gramotnosti 3. Dyslexie a dysortografie 4. Dysgrafie 5. Dyskalkulie 6. Sociální aspekty SPU 7. Specifické poruchy chování 8. Vhodné přístupy k žákům s SPCH Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (19.01.2021)
|