|
|
|
||
Cílem kurzu pro studenty CŽV je vybudovat didakticko-matematickou oporu pro výuku kombinatoriky a pravděpodobnosti na základních a středních školách. Po absolvování kurzu by měl/a být student/ka schopen/schopna řešit kombinatorické úlohy na úrovni střední školy v souladu s RVP pro gymnázia. Poslední úprava: Zenkl David, Mgr. (26.01.2023)
|
|
||
Doporučená: 1. Monografie, jež se věnuje deskripci experimentu žáků 6. ročníku ZŠ, kteří na základě řešení izomorfních úloh objevili v souladu s teorií generického modelu (TGM) kombinační číslo: Krpec, R. (2016). Konstruktivistický přístup k výuce kombinatoriky. Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta. 2. Článek prezentuje mimo jiné chyby žáků při řešení kombinatorických úloh a rozvíjí kategorizaci úloh dle vyžadované myšlenkové operace: Batanero, C., Navarro-Pelayo, V., & Godino, J. D. (1997). Effect of the implicit combinatorial model on combinatorial reasoning in secondary school pupils. Educational Studies in Mathematics, 32(2), 181-199. 3. Článek porovnávající v současnosti dostupné učebnice kombinatoriky pro střední školy v ČR na základě jejich souladu s TGM: Zenkl, D. (2021). Presentation of combinatorial concepts in mathematics textbooks and its compliance with a concept development theory. Scientia in educatione, 12(1), 37-52. Další: 1. Rozdělovník pro studium (nejen) kombinatoriky a způsobů jejího vyučování, ve kterém lze nalézt spoustu inspirace z praxe podložené didakticko-matematickým výzkumem: Vondrová, N. (2019). Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst v matematice. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 2. Kvalitní učebnice pro studium kombinatoriky, pravděpodobnosti, teorie grafů a dalších oblastí diskrétní matematiky na univerzitě: Grimaldi, R. P. (2003). Discrete and combinatorial mathematics: An applied introduction. Addison-Wesley 3. Skripta kolegů z katedry, jež mohou sloužit jako zásobárna dalších úloh z kombinatoriky a pravděpodobnosti: Hejný, M., & Stehlíková, N. (2000). Elementární matematika:(rovnice, teorie čísel, kombinatorika, planimetrie). Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Poslední úprava: Zenkl David, Mgr. (26.01.2023)
|
|
||
Řešení úloh z oblasti kombinatoriky a pravděpodobnosti na podstatě řešení obecného problému dle Polya, G. (2004). How to solve it: A new aspect of mathematical method (No. 246). Princeton university press. Kombinační číslo, faktoriál; klasická definice pravděpodobnosti; geometrická, statistická, spojitá a podmíněná pravděpodobnost. Souvislost ontogeneze žáka s fylogenezí lidstva. Poslední úprava: Zenkl David, Mgr. (26.01.2023)
|
|
||
Podmínkou zakončení kurzu je průběžná práce v seminářích – zapojení do diskuze, prezentace vlastní přípravy a odevzdání seminární práce zaměřené na řešení kombinatorických úloh. Poslední úprava: Zenkl David, Mgr. (26.01.2023)
|