Předmět otevírá problematiku osobnostní a sociální výchovy pro implementaci v oboru vychovatelství. Praktické techniky pro sebepoznání studentů a práci se skupinou jsou využity jako sebezkušenostní opory rozvoje didaktických dovedností práce se skupinou dětí při aktivitách.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (21.08.2024)
The subject opens the issue of personality and social education for implementation in the field of education. Practical techniques for self-knowledge of students and work with a group are used as self-experience supports for the development of didactic skills for working with a class group. At the same time, the subject opens up space for the application of the fields of dramatic education, artephyletics, education through experience for personality and social education within leisure activities.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (21.08.2024)
Cíl předmětu -
Studenti vysvětlí možnosti implementace postupů OSV ve volném čase. Používají terminologii v didaktickém kontextu práce s hrou.
Interpretují aktivitu/hru/jádrovou činnost tak, aby prožitek aktivizoval proces učení.
Argumentují smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení prožitkové situace jako bezpečného výukového prostoru pro učení (situace pro učení na úrovni eustresu). Porovnají možnosti sociální motivace jednotlivce se situací skupinové dynamiky.
Formulují cíle aktivity ve vazbě na pedagogickou diagnostiku. Dokáží identifikovat témata OSV s afektivním doménou cílů.
Aplikují reflexi (review) jako didaktickou podporu procesu sociálního učení v OSV.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (21.08.2024)
Students will explain the possibilities of implementing the concept of personality and social education.
They use terminology in a didactic context in the game-activity
They interpret the activity/game/core activity as a teaching situation in relation to an operationalized goal so that the experience activates the learning process in personality and social education. They argue the meaning of the group's pedagogical diagnostics for the setting of personality and social education in the context of the field of health education as a safe learning space for the learner (situation for learning at the eustress level).
They compare the possibilities of social motivation (needs of the group; reference frame of the group) of the individual with the situation of group dynamics (also in connection with the goals of developing the competence to cooperate) They formulate activity goals in connection with pedagogical diagnosis.
Can assign to the curriculum of personality and social education in the context the possibilities of learning in an experiential situation, or identify topics with the affective domain of goals.
They apply the principles of OSV: practical, personified, accompanying and reflection (review) as a didactic support of the OSV learning process.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (21.08.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní účast v seminářích - nelze nahradit samostudiem. Úloha v seminární práci jako podklad pro hodnocení.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (21.08.2024)
Literatura
Valenta, J. (2003). Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ (Vyd. 2). Praha: Agentura Strom.
Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.
Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea.
Gymnasion, časopis pro zážitkovou pedagogiku
Hermochová, S. (1994). Hry pro život: Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Praha: Portál.
Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (v aktuálním znění; web MŠMT)
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (21.08.2024)
Sylabus -
Přehled výukových témat: 1. Pojetí Osobnostní a sociální výchovy v ve volném čase v návaznosti na obecnou didaktiku (teoretické základy, terminologie). 2. Cíle v oblasti sebepoznání, osobnostního rozvoje, sociálních dovedností, postojů a hodnot (afektivní doména; operacionalizovaný cíl)
3. Pedagogická diagnostika (referenční rámec skupiny; potřeby skupiny; psychická bezpečnost, eustres) 4. Didaktika Osobnostní a sociální výchovy (vztah situačního pojetí výchovy a jádrové činnosti jako příležitosti k učení; principy OSV: praktická, zosobněná, provázející/reflexe). 5. Skupinová dynamika a práce se třídou.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (21.08.2024)
1. The concept of Personality and social education in leisure education in connection with general didactics (theoretical foundations, terminology).
2. Goals in the area of self-knowledge, personal development, social skills, attitudes and values (affective domain; operationalized goal)
3. Pedagogical diagnostics (reference frame of the group; group needs; psychological safety, eustress)
4. Didactics of Personal and Social Education (the relationship between the situational concept of education and the core activity as an opportunity for learning; OSV principles: practical, personified, accompanying/reflection). Didactic procedures with game-activity.
5. Group dynamics and class work.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (21.08.2024)