PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Osobnostní a sociální výchova - OCDP21VY13
Anglický název: Personal and Social Development
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Anotace -
Předmět otevírá problematiku osobnostní a sociální výchovy pro implementaci v oboru vychovatelství. Praktické techniky pro sebepoznání studentů a práci se skupinou jsou využity jako sebezkušenostní opory rozvoje didaktických dovedností práce se skupinou dětí při aktivitách.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (21.08.2024)
Cíl předmětu -

Studenti vysvětlí možnosti implementace postupů OSV ve volném čase. Používají terminologii v didaktickém kontextu práce s hrou.

Interpretují aktivitu/hru/jádrovou činnost tak, aby prožitek aktivizoval proces učení.

Argumentují smysl pedagogické diagnostiky skupiny pro nastavení prožitkové situace jako bezpečného výukového prostoru pro učení (situace pro učení na úrovni eustresu). Porovnají možnosti sociální motivace jednotlivce se situací skupinové dynamiky.

Formulují cíle aktivity ve vazbě na pedagogickou diagnostiku. Dokáží identifikovat témata OSV s afektivním doménou cílů.

Aplikují reflexi (review) jako didaktickou podporu procesu sociálního  učení v OSV.



Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (21.08.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast v seminářích - nelze nahradit samostudiem. Úloha v seminární práci jako podklad pro hodnocení.

Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (21.08.2024)
Literatura

Valenta, J. (2003). Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ (Vyd. 2). Praha: Agentura Strom.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea.

Gymnasion, časopis pro zážitkovou pedagogiku

Hermochová, S. (1994). Hry pro život: Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Praha: Portál.

Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.

Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (v aktuálním znění; web MŠMT)

Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (21.08.2024)
Sylabus -

Přehled výukových témat:
1.   Pojetí Osobnostní a sociální výchovy v ve volném čase v návaznosti na obecnou didaktiku (teoretické základy, terminologie).
2.   Cíle v oblasti sebepoznání, osobnostního rozvoje, sociálních dovedností, postojů a hodnot (afektivní doména; operacionalizovaný cíl)

3.   Pedagogická diagnostika (referenční rámec skupiny; potřeby skupiny; psychická bezpečnost, eustres) 
4.   Didaktika Osobnostní a sociální výchovy (vztah situačního pojetí výchovy a jádrové činnosti jako příležitosti k učení; principy OSV: praktická, zosobněná, provázející/reflexe).
5.   Skupinová dynamika a práce se třídou.

Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (21.08.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK