|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
Narys socialni pedagogiky.pdf | Nárys sociální pedagogiky | prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. |
|
||
Předmět seznamuje studenty se současným pojetím sociální pedagogiky a jejími vlivnými proudy. Pozornost je věnována sociální výchově, pedagogice prostředí a práce s rizikovými a sociálně znevýhodněnými skupinami dětí a mládeže. V rámci předmětu jsou představeny studentům významné osobnosti sociální pedagogiky, přičemž je analyzována jejich sociální a vychovatelská činnost. Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (22.06.2022)
|
|
||
Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou uplatnit v praxi v oblasti preventivního působení. Sekundárním cílem je ukázat studentům, v jakých oblastech školního života lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky. Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (22.06.2022)
|
|
||
BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015. BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. BOSCO, G. Můj život pro mladé. Praha : Portál 2007. BOSCO, T. Don Bosco. Praha : Portál, 1993. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. PECHA, L. Krutá poema. Brno : Doplněk, 1999. Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (22.06.2022)
|
|
||
• prostudovaná doporučená odborná literatura, • povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování): BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014. • zkouška proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3). • obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách a učivo obsažené ve výše uvedené publikaci (Bendl 2014), • každý student (frekventant kurzu CŽV/DPS) má k dispozici 3 pokusy ke složení atestu; pokud nevyčerpá pokusy k datu posledního termínu (včetně), "ušetřené" pokusy automaticky propadají. Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (22.06.2022)
|
|
||
základní idea, předmět a definice sociální pedagogiky, dimenze sociální pedagogiky, vztah sociální pedagogiky k jiným disciplinám, vlivné směry sociální pedagogiky, historický vývoj sociální pedagogiky, významné osobnosti sociální pedagogiky (Makarenko, Bosco, Komenský, Natorp, Pestalozzi), činitelé formující člověka, pedagogika prostředí a pedagogizace prostředí, výchova (působení) intencionální a funkcionální, specifika sociální pedagogiky, úkoly sociální pedagogiky. Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (22.06.2022)
|
|
||
Nárys sociální pedagogiky (skripta)
https://alya.cdsw.cz/bendls/
Studijní texty
Heslo: Comenius Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (22.06.2022)
|
|
||
Studující: Vymezí cíl, předmět, definice, pracovní pole, funkce a úkoly sociální pedagogiky. Vysvětlí základní ideu sociální pedagogiky. Charakterizuje předmět a obsah sociální pedagogiky na základě dobové a současné determinace společenskou objednávkou. Uvede příklady takové determinace. Popíše a interpretuje vztah sociální pedagogiky k obsahově blízkým disciplínám. Charakterizuje základní směry sociální pedagogiky Vysvětlí vztah mezi individuální a sociální výchovou, resp. mezi individuální a sociální pedagogikou. Vysvětlí a na příkladech demonstruje sociální a pedagogickou dimenzi sociální pedagogiky. Popíše a vysvětlí specifika sociální pedagogiky a porovná ji s „tradiční pedagogikou“. Porovná významné osobnosti sociální pedagogiky, jejich přístup k dětem a mládeži, výchovné metody a formy pomoci pro bezprizorné děti a mládež. Definuje pojem prostředí a diskutuje jeho dopady na chování člověka. Definuje pojem prostředí a diskutuje jeho úlohu ve vztahu k výchově. Vysvětlí fenomén genius loci a propojí ho se sociální pedagogikou/pedagogizací prostředí. Interpretuje vliv intencionálního a funkcionálního působení na chování člověka. Popíše základní typologii prostředí. Vysvětlí pojmy pedagogický (výchovný) utopismus, pesimismus a optimismus, uvede příklady reprezentantů těchto pedagogických (výchovných) proudů a posoudí rizika jejich uplatňování ve výchově a vzdělávání Vysvětlí pojem pedagogizace prostředí v jeho základních významech. Demonstruje praktické příklady pedagogizace školního prostředí. Vysvětlí podstatu metod sociálně–výchovné činnosti, uvede příklady těchto metod, diskutuje jejich pozitiva a negativa, vyhodnotí jejich výchovný potenciál i rizika. Vybrané metody implementuje do školní praxe. Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
|