PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Sociální pedagogika - OCDP21VY06
Anglický název: Social Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Vyučující: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Narys socialni pedagogiky.pdf Nárys sociální pedagogiky prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Anotace
Předmět seznamuje studenty se současným pojetím sociální pedagogiky a jejími vlivnými proudy. Pozornost je věnována sociální výchově, pedagogice prostředí a práce s rizikovými a sociálně znevýhodněnými skupinami dětí a mládeže. V rámci předmětu jsou představeny studentům významné osobnosti sociální pedagogiky, přičemž je analyzována jejich sociální a vychovatelská činnost.
Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (22.06.2022)
Cíl předmětu

Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou uplatnit v praxi v oblasti preventivního působení. Sekundárním cílem je ukázat studentům, v jakých oblastech školního života lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky.

Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (22.06.2022)
Literatura

BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.

BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.

BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2016.

BOSCO, G. Můj život pro mladé. Praha : Portál 2007. BOSCO, T. Don Bosco. Praha : Portál, 1993. 

KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. 

PECHA, L. Krutá poema. Brno : Doplněk, 1999.  

Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (22.06.2022)
Požadavky ke zkoušce

• prostudovaná doporučená odborná literatura,

• povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování):

BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014.

• zkouška proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3).

• obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách a učivo obsažené ve výše uvedené publikaci (Bendl 2014),

• každý student (frekventant kurzu CŽV/DPS) má k dispozici 3 pokusy ke složení atestu; pokud nevyčerpá pokusy k datu posledního termínu (včetně), "ušetřené" pokusy automaticky propadají. 

Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (22.06.2022)
Sylabus

základní idea,

předmět a definice sociální pedagogiky,

dimenze sociální pedagogiky,

vztah sociální pedagogiky k jiným disciplinám,

vlivné směry sociální pedagogiky, 

historický vývoj sociální pedagogiky,

významné osobnosti sociální pedagogiky (Makarenko, Bosco, Komenský, Natorp, Pestalozzi),

činitelé formující člověka,

pedagogika prostředí a pedagogizace prostředí,

výchova (působení) intencionální a funkcionální, 

specifika sociální pedagogiky, úkoly sociální pedagogiky.

Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (22.06.2022)
Studijní opory

Nárys sociální pedagogiky (skripta)

 

https://alya.cdsw.cz/bendls/

 

Studijní texty

 

Heslo: Comenius

Poslední úprava: Esserová Kateřina, DiS. (22.06.2022)
Výsledky učení -

Studující:

Vymezí cíl, předmět, definice, pracovní pole, funkce a úkoly sociální pedagogiky.

Vysvětlí základní ideu sociální pedagogiky.

Charakterizuje předmět a obsah sociální pedagogiky na základě dobové a současné determinace společenskou objednávkou. Uvede příklady takové determinace.

Popíše a interpretuje vztah sociální pedagogiky k obsahově blízkým disciplínám.

Charakterizuje základní směry sociální pedagogiky

Vysvětlí vztah mezi individuální a sociální výchovou, resp. mezi individuální a sociální pedagogikou.

Vysvětlí a na příkladech demonstruje sociální a pedagogickou dimenzi sociální pedagogiky.

Popíše a vysvětlí specifika sociální pedagogiky a porovná ji s „tradiční pedagogikou“.

Porovná významné osobnosti sociální pedagogiky, jejich přístup k dětem a mládeži, výchovné metody a formy pomoci pro bezprizorné děti a mládež.

Definuje pojem prostředí a diskutuje jeho dopady na chování člověka.

Definuje pojem prostředí a diskutuje jeho úlohu ve vztahu k výchově.

Vysvětlí fenomén genius loci a propojí ho se sociální pedagogikou/pedagogizací prostředí.

Interpretuje vliv intencionálního a funkcionálního působení na chování člověka.

Popíše základní typologii prostředí.

Vysvětlí pojmy pedagogický (výchovný) utopismus, pesimismus a optimismus, uvede příklady reprezentantů těchto pedagogických (výchovných) proudů a posoudí rizika jejich uplatňování ve výchově a vzdělávání

Vysvětlí pojem pedagogizace prostředí v jeho základních významech.

Demonstruje praktické příklady pedagogizace školního prostředí.

Vysvětlí podstatu metod sociálně–výchovné činnosti, uvede příklady těchto metod, diskutuje jejich pozitiva a negativa, vyhodnotí jejich výchovný potenciál i rizika. Vybrané metody implementuje do školní praxe.

Poslední úprava: Bendl Stanislav, prof. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK