Sppg znevýhodněného člověka s TP I. - OBSP18705
Anglický název: Special Education - Individuals with Physical Handicap I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Speciální pedagogika
Korekvizity : OBSP18799
Záměnnost : OK0218112
Je korekvizitou pro: OBSP18799
Je prerekvizitou pro: OBSP18715, OBSP18722, OBSP18723, OBSP18790, OBSP18724, OBSP18721
Je záměnnost pro: OK0218112, OBSP18112
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět zahrnuje temata- problematika tělesné odlišnosti: tělové schema, sebepojetí a psychosociální obraz tělesně postiženého jedince, kognitivní zpracování tělesné odlišnosti, kognitivní disonance, sociální hodnocení tělesně postižených, společenské postojové stereotypy, mechanismus vzniku znevýhodněné minority a její charakteristika, problematika omezení hybnosti, objektivní a subjektivní hodnota motoriky v průběhu ontogeneze, syndrom imobility, problematika centrálních poruch hybnosti, komunikační aspekty tělesného postižení, znevýhodnění v pohybu jako otázka práv, deklaratorní vyjádření a legislativní zakotvení práv tělesně postižených, socializace osob s těl.postižením, sebeurčující život, životní autonomie, soběstačnost, kvalita života osob tělesným postižením, asistence tělesně postiženým osobám, nové trendy v podpoře samostatnosti těl.postižených, paliativní péče, hospicová péče.
Poslední úprava: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2014)
Cíl předmětu

Znalost základní problematiky života osob s tělesným postižením, orientace v problematice inkluzivního vzdělávání osob s tělesným postižením. 

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (09.10.2016)
Literatura

HÁJKOVÁ , V., STRNADOVÁ , I. (eds.): Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2011

OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D.: Somatopedie. Paido: Brno, 2007. 

RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc : Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 2003. ISBN 80-244-0532-6.

TROJAN,S.,DRUGA,R.,PFEIFFER, J, VOTAVA,J: Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka ,třetí, přepracované a doplněné vydání, Praha: Grada, 2001, ISBN 80-247-1296-2

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006

Poslední úprava: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (09.08.2016)
Metody výuky

Vstupní instruktáž, diskuze postupu a sebezkušenostní aktivita ve vybraném školním zařízení. 

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (09.10.2016)
Požadavky ke zkoušce

Odevzdání záznamového archu s přehledem fungování osoby s tělesným postižením ve školním prostředí. 

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (09.10.2016)
Sylabus

Skupinové ( párové) provedení průzkumu fungování osob s tělesným postižením ve školním prostředí. 

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (09.10.2016)