PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Kvantitativní metodologie I - OBPS13111
Anglický název: Quantitative Research I
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Alena Škaloudová, Ph.D.
Prerekvizity : OBPS13110
Záměnnost : OBPS13034, OBPS13511
Je prerekvizitou pro: OBPS13112
Je záměnnost pro: OBPS13511, OBPS13034, OPBP1Q108A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Základní statistické pojmy: Statistika, náhodné hromadné jevy, statistika deskriptivní a induktivní, základní a výběrový statistický soubor, reprezentativní výběr. Pořizování výběrů, statistické znaky a jejich typy, rozsah výběru, zjišťování a zápis statistických dat, datová tabulka. Chyby v datech a jak se jim vyhnout. Frekvenční tabulka, intervalové třídění dat. Grafická znázornění naměřených dat. Základní statistické charakteristiky: Střední hodnoty, míry rozptýlenosti, míry koncentrace. Základní pojmy počtu pravděpodobnosti. Normální rozdělení. Základy statistické indukce, teorie odhadu. Základy testování hypotéz: Nulová a alternativní hypotéza, chyba 1. a 2. druhu, hladina významnosti. Možnosti postupu při rozhodování o nulové hypotéze: 1. stanovení kritického oboru pomocí tabulek, 2. na základě porovnání s pozorovanou hladinou významnosti při práci s počítačem. Lineární závislost statistických proměnných: Bodový diagram, korelační koeficient. Rozdělení t, t-test významnosti pro korelační koeficient. Rozdělení chí-kvadrát, chí-kvadrát test nezávislosti. T-test pro dva závislé soubory. F rozdělení, F-test shody rozptylů dvou nezávislých souborů. T-test pro dva nezávislé soubory. Vybrané neparametrické metody.
Poslední úprava: SKALOUDA/PEDF.CUNI.CZ (02.05.2011)
Cíl předmětu

Znalost metod a cílů popisné a induktivní statistiky. Porozumění a správné využití výsledků počítačového zpracování statistických dat.

Poslední úprava: SKALOUDA/PEDF.CUNI.CZ (02.05.2011)
Literatura

HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006.

CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.

ŠKALOUDOVÁ, A.: Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK, 1998.

Poslední úprava: SKALOUDA/PEDF.CUNI.CZ (02.05.2011)
Požadavky ke zkoušce

Seminární práce, zadání viz http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/skalouda/podklady.htm

Test na vyhodnocování počítačových výstupů programu SPSS

Ústní zkouška

Poslední úprava: SKALOUDA/PEDF.CUNI.CZ (02.05.2011)
Sylabus

Sylabus předmětu naleznete na http://userweb.pedf.cuni.cz/kpsp/skalouda/sylabus.htm

Poslední úprava: SKALOUDA/PEDF.CUNI.CZ (02.05.2011)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK