|
|
|
||
Předmět je zaměřen na problematiku komplexního rozvoje čtenářské pregramotnosti v mateřské škole. Zabývá se jejím celkovým pojetím, podmínkami a konkrétními přístupy a metodami rozvoje jednotlivých dílčích aspektů, které budoucí čtenář potřebuje pro úspěšné osvojení dovednosti číst a psát i k získání pozitivního vztahu ke čtení.
Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.10.2018)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se současným pojetím rozvoje čtenářské gramotnosti v mateřské škole i na počátku školní docházky a rozvíjet jejich profesní kompetence v oblasti plánování, realizování a hodnocení aktivit zaměření na rozvoj budoucích čtenářů, s důrazem na rozvoj porozumění a přípravou na psaní. Součaástí předmětu bude i seznámení s metodami výuky čtení a psaní na ZŠ. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.10.2018)
|
|
||
Vážené studentky, vážení studenti, Z důvodu mimořádných opatření v souvislosti s Covid-19 bude minimálně zpočátku semestru nutné realizovat předmět distanční formou. Ta bude probíhat jak formou synchronních online setkání, tak formou asynchronní, tedy individuálním plněním úkolů v prostředí Moodle. V něm naleznete materiály ke studiu včetně prezentací, bude zde probíhat zadání a kontrola úkolů. Online setkání, konzultace a částečné plnění úkolů se uskuteční v prostředí MS Teams. Zde budeme diskutovat o problematice, shlédneme některá videa z praxe. První setkání se uskuteční v online prostředí dle rozvrhu. Odkaz na online prostředí bude doplněn. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (28.09.2020)
|
|
||
Studentům bude udělen klasifikovaný zápočet na základě odevzdání seminární práce a splnění zápotočtového testu. Termíny pro zápočtový test budou vyhlášeny v lednu 2019. Obsah testu: Současné pojetí čtenářské pregramotnosti. Metody rozvoje porozumění. Příprava na čtení a psaní. Orientace v dětské literatuře. Dieferenciace vzdělávací nabídkyv oblasti čtenářské pregramotnosti s ohledem na věk a vývoj dítěte. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.10.2018)
|
|
||
KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 1998. KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu, [2017]. ISBN 978-80-906581-0-3. WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 2003. BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno : Computer Press, a.s., 2007. MERTIN, V. GILLERNOVÁ, I. (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, s.r.o., 2003, s.230. ISBN 80-7178-799-X. KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha: Portál, spol. s r.o., 2008. s.158. ISBN 978-80-7367-359-8. FASNEROVÁ, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0289-1. TOMKOVÁ, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007, 97 s. ISBN 978-80-7290-315-3. LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika, 2014, 168 s. ISBN 978-80-266-0112-8. TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015, 140 s. ISBN 978-80-262-0790-0.
internetové odkazy: www.cteme.eu Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.10.2018)
|
|
||
Přednáška, diskuze, práce s texty, skupinová práce, videoukázky z praxe. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.10.2018)
|
|
||
Současné pojetí čtenářské pregramotnosti. Psaní - vývoj pojetí písma u dětí, kódování a dekódování, práce s grafikou. Rozvoj porozumění textu. Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní. RWCT, čtenářské dílny, čtenářské kostky, projekty na podporu čtenásřtví. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.10.2018)
|