PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Specifika práce s dětmi s odkladem šk.docházky - OB7215210
Anglický název: Specific Approaches to Child With School Attendance Postponement
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPB01N1H1B
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Prerekvizity : OB7215106, OB7215107
Je záměnnost pro: OKB7315210
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Cílem přednášek je seznámit se s pedagogickou diagnostikou a vzděláváním dětí s odkladem školní docházky. Získat orientaci o školní zralosti a školní připravenosti. Obsahem seminářů je diskuze nad příčinami OŠD. Příprava na pedagogickou práci učitelky mateřské školy s dětmi s OŠD, konkrétně: prevence, individuální vzdělávací program, vhodné metody a organizace předškolního vzdělávání atd.
Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2015)
Cíl předmětu

Cílem je seznámit se s pedagogickou diagnostikou, prevencí a možnostmi vzdělávání dětí s odkladem školní docházky v mateřské škole.

Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2015)
Literatura

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha : Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-474-8
KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha : Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-359-8.
KUCHARSKÁ, A., ŠVANCAROVÁ, D. Bezstarostné roky? Kroky a krůčky předškolním věkem. Praha : Scientia, 2003.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha : D&H, 1998.

Další doporučená literatura


FISHER,R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, Portál 1997, ISBN 80-7178-966-6.
KOLLÁRIKOVÁ,Z.,PUPALA,B. Předškolní a primární pedagogika. Praha, Portál 2001,
ISBN80-7178-585-7.

KROPÁČKOVÁ, J. Hledání možností spolupráce mateřské školy a základní školy pro zajištění návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání.  In: SYSLOVÁ, Zora, ed. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole.  [CD ROM]. Praha: Verlag Dashofer, 2013. ISSN 1802-4130.

KROPÁČKOVÁ, J. Děti s odkladem školní docházky v mateřské škole. Poradce ředitelky. 2013 2(7) s. 20-23. ISSN 1804-9745

KROPÁČKOVÁ, J. Hračky pro děti předškolního věku nemusí být drahé. Poradce ředitelky. 2013 3(4), 26-28. ISSN 1804-9745

KROPÁČKOVÁ, J. Má mateřská škola za úkol děti připravovat na školu, nebo ne? In Vstup do školy. Praha, Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s. r. o. 2012.

KROPÁČKOVÁ, J. Předčasný vstup dítěte do ZŠ. Verlag Dashofer, 2012, ISSN 1802-4130.

KROPÁČKOVÁ, J. Období zápisů do 1. tříd vrcholí. Poradce ředitelky mateřské školy. 2012, I., 6., s. 26-29. ISSN 1804-9745.

KROPÁČKOVÁ, Jana. Má se dítě v mateřské škole učit? : Samozřejmě!. Informatorium 3-8. 2011, XVIII., 3, s. 8-10. ISSN 1210-7506.

KROPÁČKOVÁ, Jana. Formy spolupráce mateřské školy s rodičovskou veřejností. Poradce ředitelky mateřské školy. 2011, I., 3., s. 19-22. ISSN 1804-9745.

VERECKÁ,N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. Praha, Lidové noviny 2002,
ISBN 80-7106-474-2.

Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2015)
Metody výuky -

Forma výuky: přednáška,  seminář, exkurze, samostudium

Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2015)
Požadavky ke zkoušce

- aktivní účast na seminářích (dílčí úkoly: didaktické využití hry a hračky pro děti s OŠD, zpracování  návrhu IVP pro dítě s OŠD, vyhledání zdrojů informací atd.)

- zápočtový test

- účast na exkurzi

Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2015)
Sylabus

1. Pedagogická diagnostika školní připravenosti a školní zralosti

  • diagnostika dětského lékaře - pediatrické pětileté vyšetření
  • diagnostika v PPP - vyšetření školní zralosti
  • pedagogická diagnostika učitelky mateřské školy - průběžná
  • pedagogická diagnostika učitele 1. stupně ZŠ - zápis do školy

 

2. Odklady školní docházky

  • návrhy OŠD, realizace OŠD, dodatečné OŠD
  • důvody OŠD
  • statistika OŠD, počty dětí nastupujících do 1. tříd, počty dětí opakujících 1. třídu
  • IP pro děti s OŠD
  • vzdělávací činnost v MŠ (individuální přístup k dětem s OŠD)
  • hračky pro děti s OŠD

 

3. Spolupráce MŠ a ZŠ

  • formální a neformální spolupráce
  • návštěvy dětí v MŠ, ZŠ
  • ukázkového hodiny, vzájemné hospitace
  • společné besedy pro rodiče (se zástupci ZŠ, PPP, atd.)
  • komunikace s rodiči
  • společné zájmové kroužky nabízené v MŠ a ZŠ

 

4. Návaznost preprimárního a primárního vzdělávání

  • v legislativě ČR
  • ve vzdělávacím procesu
  • problematika přípravných tříd
  • specifické programy (např. prohlubující program prvopočátečního čtení a psaní, předcházení specifickým poruchám učení, projekt škola bez dveří, projekt, škola nanečisto, reedukační programy atd)

 

5. Aktuální problémy

  • zvyšující se počty dětí s OŠD, spec. poruchy učení
  • hodnocení dětí, standardy předškolního vzdělávání 
  • domácí vyučování
  • zahájení povinné školní docházky v pěli letech

 6. Exkurze (dle možností v 1. třídě ZŠ, či přípravné třídě nebo v pedagogicko-psychologické poradně)

- adaptační problémy dětí při záhájení povinné školní docházky

- problémy dětí nezralých, děti cizinců

- RVP ZV, primární vzdělávání

 

Poslední úprava: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2015)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK