|
|
|
||
Cíl: Vhled do osnov/ programů pro mateřské školy do roku 1989. Shrnout změny po roce 1990 a současné pojetí a realizaci předškolní výchovy (cíle, metody, způsoby plánování). Vysvětlit význam pluralitního pojetí předškolní výchovy.
Předmět seznámí s programy/ osnovami pro mateřské školy v letech 1948-1989 a bude analyzovat změny po roce 1990. Tato část kurzu vytvoří základ pro vyvození východisek pro pojetí předškolní výchovy (sociocentrické, pedocentrické a konvergentní).
Následovat bude seznámení s národními dokumenty a vzdělávacími materiály podstatnými pro koncipování předškolního vzdělávání. Vysvětlení plurality předškolního vzdělávání v užším i širším pojetí - ŠVP, alternativní programy - s didaktickou transformací naplňování obsahu. Vysvětlí cíle osobnostně orientovaného modelu, jejich formulaci v RVP PV, metody pedagogické práce, uspořádání obsahu pedagogické práce, potřeby dítěte, typy tříd v mateřských školách a další podmínky pro předškolní vzdělávání. Bude otevírat současné proměny a problémy předškolního vzdělávání.
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (19.01.2015)
|
|
||
Literatura: FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. HELUS,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5. HELUS,Z. Osobnostní pojetí dítěte: Inspirace pro mateřské školy. Poradce ředitelky mateřské školy. 2003, č. 1, s. 34-36. KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3. KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny? Pedagogická orientace, roč.24, 2014, s.583-597. ISSN 1211-4669. MANUÁL k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP v Praze, 2005. ISBN 80-87000-01-3. PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4. PRŮCHA, J. Dětská řeš a komunikace. Praha: Grada, 2011. OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9. HORÁKOVÁ, S., SUCHOCHLEBOVÁ-RYNTOVÁ, L. Výchova k psychické odolnosti. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2206-1 Šulová,L.,Zouche-Gaudron,CH. Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum, 2003. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání a Manuály l ŠVO a TVP. VÚP v Praze. webové stránky MŠMT Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2016)
|
|
||
Požadavky na zápočet budou spočívat jednak v aktivní účasti na seminářích, dále na vypracování seminární práce formou krátkého vhledu do zvolené problematiky a zjišťování názorů formou průzkumu u subjektů vztahujících se k vybranému tématu - výběr je možný z několika zadaných témat (úspěšné hodnocení je A,B a neśpěšné, navržené k přepracování označené C). Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2016)
|
|
||
Předmět seznámí s programy/ osnovami pro mateřské školy v letech 1948-1989 a bude analyzovat změny po roce 1990. Tato část kurzu vytvoří základ pro vyvození východisek pro pojetí předškolní výchovy (sociocentrické, pedocentrické a konvergentní). Následovat bude seznámení s národními dokumenty a vzdělávacími materiály podstatnými pro koncipování předškolního vzdělávání. Vysvětlení plurality předškolního vzdělávání v užším i širším pojetí - ŠVP, alternativní programy - s didaktickou transformací naplňování obsahu. Vysvětlí cíle osobnostně orientovaného modelu, jejich formulaci v RVP PV, metody pedagogické práce, uspořádání obsahu pedagogické práce, potřeby dítěte, typy tříd v mateřských školách a další podmínky pro předškolní vzdělávání. Bude otevírat současné změny a problémy předškolního vzdělávání. Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (19.01.2015)
|