|
|
|
||
Rozvíjí interpretační schopnosti posluchačů v této specifické oblasti, pěstuje vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka.
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2008)
|
|
||
Specifičnost literatury pro děti a její místo v celonárodním kontextu, poetika literatury pro děti a mládež. základní ? CHALOUPKA, Otakar, Vladimír NEZKUSIL
? NEZKUSIL, Vladimír
rozšiřující ? ČUKOVSKIJ, Kornej
? FUČÍK, Bedřich
? KABELE, Jiří, Vladimír SMETÁČEK, Vladimír VOZNIČKA
? KOPÁL, Ján
? MIKO, František
? NEZKUSIL, Vladimír
? PAVLOVIČ, Anton a kol.
? POLIAK, Ján
? ŠMATLÁK, Stanislav
? ŠUBRTOVÁ, Milena
? TENČÍK, František
? TOMAN, Jaroslav
? ULIČNÝ, Oldřich
? VŠETIČKA, František
? ZAJAC, Peter
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2008)
|
|
||
Vyučující: PhDr. Věra Brožová a doc. Jaroslav Provazník; v akademickém roce 2008/2009 pouze Věra Brožová Požadavky k zápočtům a ke zkoušce Kurz probíhá v obou semestrech akademického roku, ZS i LS je ukončen zápočtem. Požadována je minimálně jedna seminární práce interpretačního charakteru zvoleného literárního díla (děl) podle seznamu doporučené četby k oboru. Podmínkou ke zkoušce po letním semestru je zápočet ze seminářů v obou semestrech. Požadavky obsahují okruhy ke zkoušce a doporučený seznam četby.
Tematické okruhy Uvedení do problematiky, základní pojmy a souvislosti, literatura pro děti v kontextu celonárodního písemnictví ? Literární dílo pro děti a mládež a jeho recepce ? Základní žánrová mapa literatury pro děti ? Problematika intencionální a neintencionální četby dětí a mládeže Literárněhistorický pohled: ? Obrysy současného literárního kontextu a místo tvorby pro děti a mládež v něm Specifičnost literatury pro děti ? Estetická funkce v literárním díle pro děti a její místo mezi ostatními funkcemi ? Problematika tzv. dětského aspektu ? Problematika adaptace neintencionálních textů pro dětského adresáta Literárněhistorické kapitoly: ? Prehistorie literatury pro děti ? Protohistorie literatury pro děti (17. a 18. století) ? Zrod literatury pro děti a mládež na konci 18. století ? Preromantismus a romantismus a česká a světová literatura pro děti (literatura v zajetí pedagogiky vs. literatura jako zdroj zábavy a zážitku) Folklór a literatura pro děti ? Druhy a žánry slovesného folklóru ? Morfologie pohádky V. J. Proppa Literárněhistorické kapitoly: ? Vstup pohádky do literatury (16.-18. století) ? Cesta folklorní pohádky do literatury (od poč. 19. století do současnosti) Klasické podoby poezie pro děti a mládež ? Poezie pro děti a její funkce ? Jazykové prostředky z hlediska ontogeneze Literárněhistorická kapitola: ? Česká a světová poezie pro děti v 19. století Autorská pohádka a pohádková próza ? Typologie autorské pohádky a pohádkové prózy Literárněhistorická kapitola: ? Proměny autorské pohádky a pohádkové prózy od počátku 19. století v české a světové literatuře Dětský hrdina a jeho obraz v literatuře ? Problematika typologie příběhů s dětským hrdinou ? Fenomén návodné literatury Literárněhistorické kapitoly: ? Příběh s dětským hrdinou a jeho proměny v 19. století a na počátku 20. století ? Proměny příběhů s dětským hrdinou ve 20. století ? Přelom 50. a 60. let 20. století - otevření nových cest příběhů s dětským hrdinou Hrdina, vypravěč a fiktivní adresát ? Možnosti identifikace a sebeprojekce v díle pro děti a mládež Literárněhistorické kapitoly: ? Dobrodružné příběhy a jejich proměny od počátku 19. století ? Sci-fi a literatura pro děti ? Fantasy a literatura pro děti Moderní poezie pro děti a mládež ? Poezie a jazyková hra ? Volný verš a poezie pro děti a mládež Literárněhistorické kapitoly: ? Zrod moderního nonsensu ? Avantgarda a poezie pro děti (30. a 40. léta 20. století) ? Noniluzivní literatura (literatura tematizující jazyk, experimentální tvorba?) a dětský adresát ? Česká poezie od 60. let 20. století Genologie a literatura pro děti a mládež ? Druhy a žánry literatury pro děti a mládež v historické perspektivě ? Obraz umělecké literatury v čítankách pro základní školy Literárněhistorické kapitoly: ? Časopisy pro děti a mládež - pohled do historie a nástin současného stavu ? Konzumní a substandardní produkce a literatura pro děti
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2008)
|