Posláním předmětu Multimediální systémy je docílit u studentů osvojení si základních pojmů z oblasti multimédií a multimediálních systémů, pochopení obecných principů a způsobu práce s multimediálním materiálem a systémy pro jeho zpracování tak, aby studenti získali předpoklady pro efektivní práci při tvorbě a zpracování multimédií na počítači prostřednictvím příslušného programového i hardwarového vybavení, a to jak v rámci dílčích částí multimediálních systémů i komplexních celků.
Předmět je obsahově orientován na problematiku vnímání zvuku a obrazu, analogové a digitální zpracování signálu, záznam, reprodukce, kódování zvuku a obrazu, formáty zvukových a obrazových souborů, kompresi obrazových a zvukových dat, rozpoznávání obrazu, problematiku prostorového zobrazování a parametry příslušného programového vybavení.
Poslední úprava: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (06.03.2015)
The aim of this course is to achieve the student's understanding of basic concepts and relevant theoretical apparatus in the field of perception, use and production of multimedia data and simultaneously prepare students for adopting of necessary activities when controlling multimedia environment, systems and devices. The course content focuses on the issue of the perception of audio and visual information, the basic principles of spatial imaging and augmented reality, analog and digital signal processing, recording, playback, audio and video coding formats, compress video and audio data and parameters of the software including specific software for the 3D imaging and augmented reality.
Poslední úprava: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (13.05.2019)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je sjednotit v návaznosti na předměty z oblasti počítačové grafiky a na předmět Digitální zpracování zvuku příslušné vědomosti a dovednosti studentů, zabezpečit osvojení základních pojmů a příslušného teoretického aparátu z oblasti vnímání, tvorby, zpracování a využití multimédií a současně navodit osvojení potřebných činností při ovládání multimediálního prostředí osobního počítače včetně dalších vybraných zařízení využívaných v multimediálních systémech.
Poslední úprava: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (14.09.2015)
Podmínky zakončení předmětu
Požadavky k zápočtu
aktivní účast a práce v seminářích
zpracování dílčích úkolů v průběhu semestru (zadávaných na seminářích či prostřednictvím LMS)
účast na případných studijních vycházkách či exkurzích
Pozn.: Zápočet nemusí být udělen, jestliže úkoly nejsou zpracovávány průběžně.
Požadavky ke zkoušce
Úspěšné absolvování písemné části zkoušky orientované na ověření teoretických znalostí a praktických dovedností v rozsahu výuky.
Úspěšné splnění ústní části zkoušky.
Poslední úprava: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (14.09.2015)
Literatura
ADOBE CREATIVE TEAM Adobe Flash CS3 - Oficiální výukový kurz. Praha : Computer Press, 2008.
BERÁNEK, P. Digitální video v praxi. Praha: Unis publishing. 2001.
BIMBER, O., RASKAR, R. Spatial Augmented Reality: Merging Real and Virtual Worlds. A K Peters, 2005. ISBN 1-56881-230-2.
CALVERLEY, G., CHILDS, M., SCHNIEDERS, L. Video for education. Lulu.com, 2008.
FINNEY, A., ENGLAND, E. Managing Multimedia: Project Management for Interactive Media. Boston: Addison-Wesley, 2002.
CHAPMAN, N., CHAPMAN, J. Digital Multimedia. Boston: Addison-Wesley, 2001.
JEŘÁBEK, T. Rozšířená realita ve vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2015, 1. Vydání. ISBN 978-80-7290-829-5.
KOHOUTKOVA, J. Hypermedia Interfaces to Relational Data Structures. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, 2003.
KOPECKÝ, P. Základy elektronického zvuku a jeho kreativní zpracování. Praha: FAMU, Katedra zvukové tvorby, 2008, 1.vydání. ISBN 80-7331-121-6
PECINOVSKÝ, J. Digitální video. Praha: Grada Publishing a. s., 2009.
SOUKUP, J. PEJSAR, Z., BALCAROVÁ, A. Multimédia ve výuce. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2004.
WOOTON, C. A Practical Guide to Video and Audio Compression: From Sprockets and Rasters to Macro Blocks. Focal Press, 2005, 1. vydání. ISBN 978-0240806303.
ZAHRADNÍK, J. Základy audiovizuální tvorby. Praha: SPŠST, 2006, 1. vydání.
KENT, J. The Augmented reality Handbook - Everything you need to know about Augmented reality. Tebbo, 2011. ISBN 978-1743040942