|
|
|
||
Propedeutika oboru, základní terminologie, sdělovací proces a jeho poruchy, sociální funkce řeči, vývoj řeči v ontogeneti a fylogenezi, základy fonetiky, prevence komunikačních poruch, historie oboru u nás i ve světě, současné trendy o řečově postižené;
Poslední úprava: Erudio ()
|
|
||
Sovák,m.: Uvedení do logopedie. SPN, Praha 1978. Palková,Z.: Fonetika a fonologie češtiny. Karolinum, Praha 1997. Poslední úprava: Erudio ()
|
|
||
Cíl kurzu: Úvod do problematiky NKS Obsah kurzu: Propedeutika logopedie: řeč, jazyk, komunikace, mluva, sdělovací proces, komunikační schopnost vs. narušená komunikační schopnost. Systém , formy a styly komunikace z hlediska psycho- a sociolingvistiky. Sociální a subkulturní aspekty užívání jazyka. Logopedie jako vědní obor, historický vývoj oboru, postavení v systému věd v současnosti, význam, metody a prostředky, organizace logopedické péče, etická pravidla, směry v profesionalizaci logopedů, aktuální trendy v logopedii. Biologické a sociální determinanty řečové produkce, vývojové změny. Neuropsychologické základy řeči. Vztah jazyka a myšlení z behavioristického, konvergujícího a kognitivního pohledu. Vztah vnímání- tvorba řeči (vokalizace,bimodalismus) Klasické teorie osvojování jazyka (Skinnerova teorie, Chomského nativismus, Piagetův konstruktivismus, teorie kulturního kontextu Hallidaye a Labova aj.) Fonetika a fonologie pro logopedy. Souvislost fonetické, fonotaktické a prozodické úrovně v organizaci řeči. Anatomické a neurofyziologické předpoklady preverbálních a verbálních schopností. Systém a klasifikace českých hlásek, artikulační a fonická báze, mluvní a fonické styly. Česká ortofonie a ortoepie Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (25.02.2005)
|