PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Zdravý životní styl - O02214009
Anglický název: Healthy Life Style
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2008
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 1/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok4,Rok5
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Prerekvizity : O02213005, O02214005
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Smyslem předmětu je předložit variability praktického strategického jednání vedoucího ke zvládání rizik ohrožujících zdraví, včetně způsobů prevence. Na základě dostupných výsledků výzkumů mapujících úroveň zdravotního stavu obyvatelstva předmět poskytuje argumenty k nutnosti hledat cesty k podpoře zdraví. V návaznosti na programové dokumenty WHO analyzuje determinanty zdraví a vymezuje hlavní úkoly v oblasti výchovy ke zdravému životnímu stylu. Zejména se jedná o strategii zvládání auto-destruktivního jednání, ohrožení závislostmi, civilizačních chorob, stresu, skrytých forem násilí, zneužívání, šikany, mediální manipulaci, zdraví poškozující nutriční chování (poruchy příjmu potravy). Důraz je kladen na problémy spojené s implementací výchovy ke zdravému životnímu stylu do školních vzdělávacích programů. Předmět je koncipován jako příprava pro působení třídního učitele na škole
Poslední úprava: MARADOVA (13.01.2006)
Literatura

SAK, P. Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč, 2000.

KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. aj. Člověk ? prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001.

MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl I. a II. Praha: Fortuna 1999.

Usnesení vlády č. 1046/2001. ? Zdraví pro všechny ve 21. století

Kol. Jak jsou na tom se zdravím naše děti. Praha: SZÚ, 1999.

MARÁDOVÁ, E. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Plzeň: PC, 1997.

Kol.: Manuál prevence, díl I až IX. Praha: SZÚ, 1998-2002.

MACHOVÁ, J., MARÁDOVÁ, E. aj. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Základy sexuální výchovy. Praha: PedF UK, 1998.

ŠPECIÁNOVÁ, Š. Ochrana týraného a zneužívaného dítěte. Praha: Linde, 2003. ISBN 80-86131-44-0.

DUNOVSKÝ, J. aj. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995, 248 s. ISBN 80-7169-192-5.

ELLIOTTOVÁ, M. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál, 1995, 176 s. ISBN 80-7178-034-0.

Poslední úprava: MARADOVA (13.01.2006)
Sylabus

Obsah předmětu:

Zdraví ? determinanty zdraví, zdraví a životní styl, WHO, dokument "Zdraví 21"

Zdraví a nemoc ? psychosomatika, zásady péče o zdraví se zaměřením na děti školního věku, lékařská péče léčební a preventivní

Bio-psycho-sociální faktory udržující, posilující a podporující zdraví

Období dospívání - fyziologický průběh puberty (biologická, psychická, sociální problematika), zdravotní problémy dospívání, dospívání jako rizikové období v ontogenezi

Reprodukční zdraví v období dospívání - negativní jevy poškozující zdraví dospívajícího (předčasný koitální styk, těhotenství, interrupce, pohlavně přenosné choroby, HIV/AIDS, gynekologické záněty)

Faktory poškozující zdraví a zkracující život (stres, kouření, alkohol, rizikové sexuální chování apod). Mediální manipulace.

Výživa a zdravotní stav, změny nutričního chování a podpora zdraví

Multidisciplinární systém ochrany týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte

v

Poslední úprava: MARADOVA (13.01.2006)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK