Anotace:
Předmět seznamuje studenty se současným pojetím sociální pedagogiky u nás a ve světě. Nabízí studentům různé pohledy na problematiku výchovy, zejména na její sociální souvislosti. Pozornost je věnována sociální výchově, pedagogice prostředí, problematice sociálních deviací, oblasti práce s rizikovými a sociálně znevýhodněnými skupinami. Kurz představuje studentům významné osobnosti sociální pedagogiky, analyzuje jejich sociální a vychovatelskou činnost, hledá v jejich práci a díle inspiraci pro dnešní dobu. Předmět se rovněž zaměřuje na metody a techniky zkoumání otázek dané disciplíny.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)
Annotation:
The subject helps students to become aware of the contemporary concept of social pedagogy in our country and in the world. It offers students different approaches to the question of education, especially to its social associations. The focus is on social education, the pedagogy of the environment, the problem of social deviations, the field of work with at-risk social groups and socially disadvantaged groups. Throughout the course students learn about leading experts in social pedagogy, analyse their social and educational activities, search in their work for some inspiration applicable nowadays. The subject also focuses on methods and techniques of the research of issues this discipline deals with.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)
Cíl předmětu -
Cíl předmětu:
Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence budoucích pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou absolventi uplatnit v praxi v oblasti preventivního působení. Sekundárním cílem je ukázat studentům, v jakých oblastech školního života lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)
Subject aim:
The primary aim of the subject is to improve social competence of prospective educators, for them to gain knowledge and skills they can put into effect in practice in the field of preventive activities. The secondary aim is to show students spheres of school life in which knowledge of social pedagogy is applicable.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)
Literatura -
Literatura:
BENDL,S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha : ISV, 2001.
BENDL,S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV, 2003.
BENDL,S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha : ISV, 2004.
BENDL,S. Kázeňské problémy ve škole. Praha : Triton, 2004.
HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001.
KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996.
KOLÁŘ,M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001.
PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.
PRŮCHA,J. Interkulturní psychologie. Praha : Portál, 2004.
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele. Praha : Triton, 2006.
PŘADKA,M.; KNOTOVÁ,D.; FALTÝSKOVÁ,J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno :
MU, 1998.
ŘÍČAN,P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha : Portál, 1995.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)
Literature:
BENDL,S. Školní kázeň. Metody a strategie. Praha : ISV, 2001.
BENDL,S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV, 2003.
BENDL,S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha : ISV, 2004.
BENDL,S. Kázeňské problémy ve škole. Praha : Triton, 2004.
HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001.
KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996.
KOLÁŘ,M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001.
PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.
PRŮCHA,J. Interkulturní psychologie. Praha : Portál, 2004.
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele. Praha : Triton, 2006.
PŘADKA,M.; KNOTOVÁ,D.; FALTÝSKOVÁ,J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno :
MU, 1998.
ŘÍČAN,P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha : Portál, 1995.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky k zápočtu:
docházka na semináře: 75% (nezávisle na tom, zda je někdo nemocný nebo není),
vypracování zadaných úkolů (eseje, výzkumné sondy aj.).
Požadavky ze zkoušce:
prostudované tematické okruhy ke zkoušce (vyučující zadává na úvodním semináři),
prostudovaná odborná literatura (4 knížky ze seznamu studijní literatury, který předkládá vyučující na úvodním semináři).
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2010)
Sylabus -
Sylabus:
historický vývoj sociální pedagogiky,
významné osobnosti sociální pedagogiky,
vztah sociální pedagogiky k jiným disciplinám,
filozofické, biologické, psychologické a sociologické aspekty chování,
cíl, předmět, definice, pracovní pole sociální pedagogiky,
funkce a úkoly sociální pedagogiky,
pojetí sociální pedagogiky,
sociálněpedagogická komunikace,
prostředí a výchova,
ohrožené děti a práva dítěte,
multikulturní výchova a interkulturní vzdělávání,
výzkumné metody používané v sociální pedagogice.
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)
Syllabus:
the historical development of social pedagogy,
leading experts in social pedagogy,
relationship between social pedagogy and other disciplines,
the philosophical, biological, psychological and sociological aspects of behaviour,
the aim, topic, definition, scope of social pedagogy,