|
|
|
||
Obsah psychologické části kurzu:
Anotace:
Kurz je zaměřen na školní a poradenskou psychologii. Informuje o možnostech využití psychologických služeb ve školství. Kurz se skládá z přednášek k základním tématům školní psychologie: školní zdatnost žáka, psychologie školní třídy, specifické poruchy učení , příčiny a možnosti reedukace, práce s nadanými žáky, problematika prevence sociopatogenních jevů, informuje o individuálním a skupinovém poradenství.
Psychologická část semináře:
Tato část je zaměřena na psychologickou problematiku individuální práce s dítětem a třídou s akcentem na diagnostiku ( metoda pozorování, rozhovor, sociometrie), intervenci a výchovné působení na dítě či třídu s cílem zvýšit citlivost studentů pro tuto práci učitele. Je prováděna psychologická analýza pedagogických dat studentů získaných při pobytu na škole, jejich interpretace a diskutována vhodnost a efektivita možných intervencí.
Poslední úprava: Svoboda Ondřej, Mgr., Ph.D. (10.06.2005)
|
|
||
Studijní literatura: Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Praha, UK - Karolinum a H+H 1993. Čáp, J. - Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001. Dařílek, P. - Kusák, P.: Kapitoly z pedagogické psychologie. Olomouc, UJEP 1995. Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál 1997. Helus, Z.: Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha, SPN 1982. Havlík, R. - Koťa, J.: Sociologie výchovy a školy. Praha, Portál 2002. Hrabal, V. - Lustigová, L. - Valentová, L.: Testy a testování ve škole. Praha, UK 1994. Hrabal, V. - Man, F. - Pavelková, I.: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN 1984. Hrabal, V st. - Hrabal, V. ml.: Diagnostika. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha, UK 2002. Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Praha, SPN 1989. Kodým, M. - Langová, M.: Učitel a žák ve výchovně-vzdělávacím procesu. Sborník. Praha, UK 1989. Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál. Langová, M. - Kodým, M: Psychologie činnosti a osobnosti učitele. Praha, Academia 1987. Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál 1999. VÁGNEROVÁ, M.: Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, UK Karolinum 2005. Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha, Portál.
Základní literatura: Helus, Z.: Vybrané kapitoly ze sociální psychologie pro učitele. Karolinum, Praha 1992. Výrost, J. - Slaměník, I. (ed.): Aplikovaná sociální psychologie I. Portál, Praha 1998. Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Karolinum, Praha 1997. Vágnerová, M. - Hadj-Moussová, Z. - Štech, S.: Psychologie handicapu. Karolinum, Praha 2000. Průcha, J.: Učitel. Současné poznatky o profesi. Portál, Praha 2002. Mareš, J. - Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. CDVU MU, Brno 1995.
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
|
|
||
Cíl kurzu: Porozumět pedagogicko-psychologickým zákonitostem výchovně-vzdělávacího procesu, naučit se komunikovat se žáky, učiteli a rodiči, poznat sociální klima třídy a školy, zvyšovat sebepoznání.
Obsah kurzu: Obsahem seminářů je analýza pedagogicko-psychologických aspektů náslechových a badatelských činností studentů na škole; poznání, výklad a řešení konkrétních situací ve vyučovacím procesu. Důraz kladen na témata: Psychologické aspekty učení a vyučování. Osobnost žáka, osobnost učitele, interakce a komunikace mezi žákem a učitelem. Intervence u problémových žáků. Metody sběru a interpretace dat (pozorování, rozhovor, analýza dokumentů, sociometrie).
Cíl kurzu: Cílem kurzu je seznámit studenty/ky s psychologickými aspekty fungování instituce školy. Na základě studentské reflexe školní reality bude v seminářích prováděn rozbor jednotlivých situací za použití psychologické perspektivy. Vedle představení stěžejních témat (výchovné poradenství, pedagogická komunikace, hodnocení atd.) bude důraz kladen na zajímavá zjištění pocházející z aktuálních studentských pozorování. Studující budou v rámci kurzu vedeni k praktickému využívání základních diagnostických nástrojů. Výstupem z kurzu bude seminární práce badatelského charakteru.
Obsah kurzu:
dále: - výchovné poradenství, výchovné problémy ve škole, SPU
Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
|