PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Školní psychologie - integrovaný seminář - O02213105
Anglický název: School Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (40)
letní:neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok3
Staré označení: ŠPIS
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Psychologie > Psychologie výchovy
Je záměnnost pro: ONPP13002, ONPP13102
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Obsah psychologické části kurzu: Anotace: Kurz je zaměřen na školní a poradenskou psychologii. Informuje o možnostech využití psychologických služeb ve školství. Kurz se skládá z přednášek k základním tématům školní psychologie: školní zdatnost žáka, psychologie školní třídy, specifické poruchy učení , příčiny a možnosti reedukace, práce s nadanými žáky, problematika prevence sociopatogenních jevů, informuje o individuálním a skupinovém poradenství. Psychologická část semináře: Tato část je zaměřena na psychologickou problematiku individuální práce s dítětem a třídou s akcentem na diagnostiku ( metoda pozorování, rozhovor, sociometrie), intervenci a výchovné působení na dítě či třídu s cílem zvýšit citlivost studentů pro tuto práci učitele. Je prováděna psychologická analýza pedagogických dat studentů získaných při pobytu na škole, jejich interpretace a diskutována vhodnost a efektivita možných intervencí.
Poslední úprava: Svoboda Ondřej, Mgr., Ph.D. (10.06.2005)
Literatura

Studijní literatura:

Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Praha, UK - Karolinum a H+H 1993.

Čáp, J. - Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001.

Dařílek, P. - Kusák, P.: Kapitoly z pedagogické psychologie. Olomouc, UJEP 1995.

Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál 1997.

Helus, Z.: Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha, SPN 1982.

Havlík, R. - Koťa, J.: Sociologie výchovy a školy. Praha, Portál 2002.

Hrabal, V. - Lustigová, L. - Valentová, L.: Testy a testování ve škole. Praha, UK 1994.

Hrabal, V. - Man, F. - Pavelková, I.: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN 1984.

Hrabal, V st. - Hrabal, V. ml.: Diagnostika. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha, UK 2002.

Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Praha, SPN 1989.

Kodým, M. - Langová, M.: Učitel a žák ve výchovně-vzdělávacím procesu. Sborník. Praha, UK 1989.

Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál.

Langová, M. - Kodým, M: Psychologie činnosti a osobnosti učitele. Praha, Academia 1987.

Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál 1999.

VÁGNEROVÁ, M.: Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, UK Karolinum 2005.

Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha, Portál.

Základní literatura:

Helus, Z.: Vybrané kapitoly ze sociální psychologie pro učitele. Karolinum, Praha 1992.

Výrost, J. - Slaměník, I. (ed.): Aplikovaná sociální psychologie I. Portál, Praha 1998.

Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Karolinum, Praha 1997.

Vágnerová, M. - Hadj-Moussová, Z. - Štech, S.: Psychologie handicapu. Karolinum, Praha 2000.

Průcha, J.: Učitel. Současné poznatky o profesi. Portál, Praha 2002.

Mareš, J. - Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. CDVU MU, Brno 1995.

Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
Sylabus -

Cíl kurzu:

Porozumět pedagogicko-psychologickým zákonitostem výchovně-vzdělávacího procesu, naučit se komunikovat se žáky, učiteli a rodiči, poznat sociální klima třídy a školy, zvyšovat sebepoznání.

Obsah kurzu:

Obsahem seminářů je analýza pedagogicko-psychologických aspektů náslechových a badatelských činností studentů na škole; poznání, výklad a řešení konkrétních situací ve vyučovacím procesu. Důraz kladen na témata: Psychologické aspekty učení a vyučování. Osobnost žáka, osobnost učitele, interakce a komunikace mezi žákem a učitelem. Intervence u problémových žáků. Metody sběru a interpretace dat (pozorování, rozhovor, analýza dokumentů, sociometrie).

Cíl kurzu:

Cílem kurzu je seznámit studenty/ky s psychologickými aspekty fungování instituce školy. Na základě studentské reflexe školní reality bude v seminářích prováděn rozbor jednotlivých situací za použití psychologické perspektivy. Vedle představení stěžejních témat (výchovné poradenství, pedagogická komunikace, hodnocení atd.) bude důraz kladen na zajímavá zjištění pocházející z aktuálních studentských pozorování. Studující budou v rámci kurzu vedeni k praktickému využívání základních diagnostických nástrojů. Výstupem z kurzu bude seminární práce badatelského charakteru.

Obsah kurzu:

  • psychologická reflexe dění v průběhu pedagogické praxe

dále: - výchovné poradenství, výchovné problémy ve škole, SPU

  • pedagogická komunikace, komunikace mezi rodinou a školou
  • psychologické aspekty pedagogického hodnocení
  • školní úspěšnost, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, nadaní žáci, socio-kulturní handicapy
  • pedagogické klima, techniky zjišťující pedagogické klima
  • školní třída jako skupina, skupinová dynamika, techniky zjišťující vztahy ve skupině, šikana
  • psychologické pojetí učitelské profese, úspěšný učitel, syndrom vyhoření

Poslední úprava: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK