|
|
|
||
Záměrem předmětu je vybavit studenty takovými znalostmi, dovednostmi a postoji, které jim umožní kompetentně zprostředkovávat žákům témata globálního rozvojového vzdělávání (viz cíle pregraduální přípravy učitelů uvedené ve Strategii globálního rozvojového vzdělávání a osvěty veřejnosti 2018-2030).
Cílem kurzu je: 1) vybavit studenty základními znalostmi a dovednostmi z oblasti znalostí obsahu, 2) vybavit studenty základními didaktickými znalostmi a 3) rozvíjet povědomí studentů o významu a potřebnosti GRV ve výuce žáků a postoje vedoucí k ochotě studentů je ve své učitelské praxi zohledňovat. Předmět je koncipován podle těchto tří rovin do tří oblastí: 1) Rovina obsahu/učiva GRV, 2) Rovina výukových metod a strategií a 3) Rovina osobnosti učitele a reflexe předpokladů studentů.
1. Rovina obsahu/učiva GRV. Základní očekávané výstupy této roviny: student/ka kompetentně diskutuje o úloze globálního rozvojového vzdělávání v současné inkluzivní škole, student/ka analyzuje možnosti začleňování GRV do kurikula primární školy, student/ka naplánuje začlenění GRV do stávajících ŠVP.
2. Rovina výukových metod a strategií. Základní očekávané výstupy této roviny: student/ka zhodnotí přípravu na hodinu a nahrávku vyučovací hodiny z hlediska cílů GRV, použitých metod, vývojových předpokladů dětí mladšího věku a obecně didaktických přístupů, student/ka naplánuje a zrealizuje vyučovací hodinu GRV a reflektuje její průběh a výsledky, student/ka naplánuje hodinu zaměřenou na rozvoj kompetencí žáků v oblasti finanční gramotnosti a prevence rizikového chování.
3. Rovina osobnosti učitele a reflexe předpokladů studentů. Základní očekávané výstupy této roviny: student/ka zhodnotí své předpoklady vzhledem k výuce GRV a naplánuje svůj další profesní rozvoj, student/ka prokáže orientovanost v nabídce organizací, kurzů, projektů, literatury, výukových materiálů, učebnic zabývajících se GRV.
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (31.01.2022)
|
|
||
Studijní zátěž: 100 hodin
Prezenční výuka bude realizována s oporou o materiály poskytnuté prostřednictvím Moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13209, heslo: Slon27). V případě přechodu na distanční výuku bude výuka realizována online skrze platformu Zoom (odkaz: Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (02.02.2022)
|
|
||
Samostudium odborných a metodických textů (v Moodle) jako příprava na semináře a aktivní účast v seminářích (100%, v případě neúčasti na některém setkání - náhradní práce): - student kompetentně diskutuje o úloze globálního rozvojového vzdělávání v současné škole. - student analyzuje možnosti začleňování GRV do kurikula primární školy. - student naplánuje začlenění GRV do stávajících ŠVP. - student zhodnotí přípravu na hodinu a nahrávku vyučovací hodiny z hlediska cílů GRV, použitých metod, vývojových předpokladů dětí mladšího věku a obecně didaktických přístupů. - student naplánuje a zrealizuje vyučovací hodinu GRV a reflektuje její průběh a výsledky. - student zhodnotí své předpoklady vzhledem k výuce GRV a naplánuje svůj další profesní rozvoj. - student prokáže orientovanost v nabídce organizací, kurzů, projektů, literatury, výukových materiálů, učebnic zabývajících se GRV.
Zápočtové požadavky:
Klasifikovaný zápočet student získá zhodnocením splnění zápočtových požadavků. Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (31.01.2022)
|
|
||
Stará, J. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha, NIDV: 2016. dostupné z: https://books.google.cz/books?id=HbknDgAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=cs&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false Vacek, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008. Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (31.01.2022)
|
|
||
Studium odborných textů, diskuse, hraní rolí, simulace, práce ve skupinách, prezentace. Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (31.01.2022)
|
|
||
1. Globalizace a vzájemná závislost jednotlivých částí světa. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora inovací v přípravě studia pedagogických pracovníků na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy financovaného z Fondu vzdělávací politiky pro rok 2018 (Fond F 1). Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (31.01.2022)
|