PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika ČJ s praxí II - O01303150
Anglický název: Czech Didactics with Practise II
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 1 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Vyučující: PhDr. Gabriela Babušová, Ph.D.
Prerekvizity : O01303SOZ, O01303149
Je neslučitelnost pro: OK0603150
Je prerekvizitou pro: O01303278, O01303169, O01303279, O01303170
Je záměnnost pro: OK0603150
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)
Pokračovací kurz oborové didaktiky češtiny: úvod do psychodidaktiky předmětu, alternativní řešení osnování učiva a učitelovy práce v českém jazyku, koncepce učitelovy práce, příprava a realizace hodiny ČJ na 1. stupni ZŠ. Komplexnost jazykové a komunikační výchovy, specifikum výuky gramatiky s komunikačním přesahem. Konkrétní výstupy studentů v hodinách ČJ na vybrané ZŠ, reflexe výstupů.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Distanční výuka v prostředí TEAMS/ prezenční výuka na fakultní škole (grupík): 36 hod.

Příprava na výuku: 72 hod.

Příprava na klasifikovaný zápočet: 24 hod.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)
  • Svobodová, J.: Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Spisy Ostravské univerzity Ostrava, sv. 133. Ostrava 2000.
  • Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha 1999.
  • Učebnice českého jazyka pro 1. st. ZŠ.
  • Fischer,R.: Učíme děti myslet a učit se. Portál, Praha 1997
  • Klíčové kompetence v základním vzdělávání. VÚP Praha 2007
  • Ječná,K.: Nuda při češtině? Ani nápad. Agentura STROM, Praha 1997
  • Kopřiva,P.: Respektovat a být respektován. Spirála, Kroměříž 2006
  • Kovaliková,S.: Integrovaná tematická výuka. Spirála, Kroměříž 1995
  • Macháčková,I.: Práce s učebnicemi ČJ na 1.stupni ZŠ 1.díl. ZČU, Plzeň 1996
  • Časopis Kritické listy (www.kritickemysleni.cz)
  • Brabcová,R. a kol.: Didaktika českého jazyka.SPN Praha 1990
  • Hubáček,J. Didaktika slohu.Praha 1990
  • Macháčková - Vejvodová: Soubor cvičení z didaktiky mateřského jazyka pro studující
  • 1.st.ZŠ. Plzeň 1991
  • Košťálová,H. a kol.:Školní hodnocení žáků a studentů. Portál, Praha 2008
  • Styblík,V.: Přehledná mluvnice češtiny pro ZŠ. Fortuna, Praha 1992
  • Dobešová,V.: Průvodce českým jazykem. DIDAKTIS, Brno 2007
  • Čechová,M.: Čeština a její vyučování. SPN, Praha 1998
  • Hájková, E.: Komunikační činnosti a jejich cíle. UK Pedagogická fakulta, Praha 2008
  • Pišlová, S.:Jazykové hry. Fortuna, Praha 2008
  • Pišlová,S.: Pojďme se učit, Karolinum. Praha 2011
  • Babušová, G.: Komunikační činnosti v teorii a praxi, UK Pedagogická fakulta, Praha 2014
  • Štěpáník a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny. Plzeň: Fraus, 2020.
  • Hájková, E. Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Praha: Pedf UK, 2021.
  • Aktuální časopisecké příspěvky podle zadání na seminářích.
Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Kombinace přímé výuky v setkáních na fakultní škole s individuálním studiem podle zadaných úkolů.



Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Klasifikovaný zápočet

Požadavky k zápočtu:

Aktivní účast na semináři a průběžné plnění zadaných úkolů, zdařilý výstup ve zvolené třídě, zápočtový test.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

* Didaktika ČJ s praxí II
* Kód kurzu: K 150
* Semestr: letní
* Obsah kurzu: Pokračovací kurz oborové didaktiky češtiny: úvod do psychodidaktiky předmětu, alternativní řešení osnování učiva a učitelovy práce v českém jazyku, koncepce učitelovy práce, příprava a realizace hodiny ČJ na 1. stupni ZŠ.

Pokračovací kurz oborové didaktiky češtiny:

1. úvod do psychodidaktiky předmětu, textocentrismus a situačnost jako základní vyučovací strategie,

2. alternativní řešení osnování učiva a učitelovy práce v českém jazyku,

3. koncepce učitelovy práce,

4. příprava a realizace hodiny ČJ na 1. stupni ZŠ,

5. specifikum práce s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami,

6. koncepce komunikační výchovy v realizaci vyučovacích hodin na ZŠ,

7. výuka gramatiky s komunikačním přesahem.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK