Pokračovací kurz oborové didaktiky češtiny: úvod do psychodidaktiky předmětu, alternativní řešení osnování učiva a učitelovy práce v českém jazyku, koncepce učitelovy práce, příprava a realizace hodiny ČJ na 1. stupni ZŠ. Komplexnost jazykové a komunikační výchovy, specifikum výuky gramatiky s komunikačním přesahem.
Konkrétní výstupy studentů v hodinách ČJ na vybrané ZŠ, reflexe výstupů.
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
Following course of the Czech language didactics: introduction to the psychodidactics of the subject, alterantive curriculum. Conception of teacher´s work, preparation for the lesson. Complexity of language and communicative education, teaching grammar and its communicative overlap. Students' presentations in class and their reflection.
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2023)
Deskriptory
Distanční výuka v prostředí TEAMS/ prezenční výuka na fakultní škole (grupík): 36 hod.
Příprava na výuku: 72 hod.
Příprava na klasifikovaný zápočet: 24 hod.
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
Literatura
Svobodová, J.: Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Spisy Ostravské univerzity Ostrava, sv. 133. Ostrava 2000.
Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha 1999.
Učebnice českého jazyka pro 1. st. ZŠ.
Fischer,R.: Učíme děti myslet a učit se. Portál, Praha 1997
Klíčové kompetence v základním vzdělávání. VÚP Praha 2007
Ječná,K.: Nuda při češtině? Ani nápad. Agentura STROM, Praha 1997
Kopřiva,P.: Respektovat a být respektován. Spirála, Kroměříž 2006
Macháčková,I.: Práce s učebnicemi ČJ na 1.stupni ZŠ 1.díl. ZČU, Plzeň 1996
Časopis Kritické listy (www.kritickemysleni.cz)
Brabcová,R. a kol.: Didaktika českého jazyka.SPN Praha 1990
Hubáček,J. Didaktika slohu.Praha 1990
Macháčková - Vejvodová: Soubor cvičení z didaktiky mateřského jazyka pro studující
1.st.ZŠ. Plzeň 1991
Košťálová,H. a kol.:Školní hodnocení žáků a studentů. Portál, Praha 2008
Styblík,V.: Přehledná mluvnice češtiny pro ZŠ. Fortuna, Praha 1992
Dobešová,V.: Průvodce českým jazykem. DIDAKTIS, Brno 2007
Čechová,M.: Čeština a její vyučování. SPN, Praha 1998
Hájková, E.: Komunikační činnosti a jejich cíle. UK Pedagogická fakulta, Praha 2008
Pišlová, S.:Jazykové hry. Fortuna, Praha 2008
Pišlová,S.: Pojďme se učit, Karolinum. Praha 2011
Babušová, G.: Komunikační činnosti v teorii a praxi, UK Pedagogická fakulta, Praha 2014
Štěpáník a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny. Plzeň: Fraus, 2020.
Hájková, E. Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Praha: Pedf UK, 2021.
Aktuální časopisecké příspěvky podle zadání na seminářích.
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
Metody výuky
Kombinace přímé výuky v setkáních na fakultní škole s individuálním studiem podle zadaných úkolů.
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
Požadavky ke zkoušce
Klasifikovaný zápočet
Požadavky k zápočtu:
Aktivní účast na semináři a průběžné plnění zadaných úkolů, zdařilý výstup ve zvolené třídě, zápočtový test.
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
Sylabus
* Didaktika ČJ s praxí II * Kód kurzu: K 150 * Semestr: letní * Obsah kurzu: Pokračovací kurz oborové didaktiky češtiny: úvod do psychodidaktiky předmětu, alternativní řešení osnování učiva a učitelovy práce v českém jazyku, koncepce učitelovy práce, příprava a realizace hodiny ČJ na 1. stupni ZŠ.
Pokračovací kurz oborové didaktiky češtiny:
1. úvod do psychodidaktiky předmětu, textocentrismus a situačnost jako základní vyučovací strategie,
2. alternativní řešení osnování učiva a učitelovy práce v českém jazyku,
3. koncepce učitelovy práce,
4. příprava a realizace hodiny ČJ na 1. stupni ZŠ,
5. specifikum práce s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami,
6. koncepce komunikační výchovy v realizaci vyučovacích hodin na ZŠ,
7. výuka gramatiky s komunikačním přesahem.
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)