Primární pedagogika III - Žák se speciálními vzdělávacími potřebami - O01215555
Anglický název: Primary Education III - Pupil with special educational needs
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 0 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Korekvizity : O01315617, O01315619
Prerekvizity : O01215102
Je korekvizitou pro: O01315618, O01315619, O01315617, O01317188
Je neslučitelnost pro: OK0615638
Je záměnnost pro: OK0615618, OK0615638
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace
Předmět si zapisují studenti, kteří si zvolili prohlubující modul Primární pedagogika I.-VI. Studenti v rámci tohoto modulu studují tři předměty, tj.Primární pedagogika I., II., III. Zapisují se pouze do předmětu Primární pedagogika I. Do dalších předmětů je zapisují vyučující. V rámci předmětu budou studenti seznámeni s metodami podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a s organizací výuky v běžné třídě. Studentům budou nabídnuty náměty pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné výuce. Na začátku student pojmenuje dovednosti, s kterými do předmětu vstupuje (speciální kurzy, zkušenosti, zájmy apod.). Student si v průběhu předmětu vede pravidelné záznamy o svojí pedagogické činnosti, zaznamenává reflexe a sebereflexe v pedagogickém deníku. Předpokládáme, že předmět umožní studentům rozvoj následujících kompetencí a oblastí rozvoje:  Zvýšení úrovně empatie  Rozvoj diagnostických dovedností  Rozvoj dovednosti hledat a uplatňovat individualizované a diferencované přístupy a strategie práce s žáky  Aplikace získaných teoretických vědomostí z oblasti ped.psych. přípravy  Rozvoj reflexe a sebereflexe
Poslední úprava: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti individualizované, diferencované a inkluzivní výuky na 1. stupni základní školy. Nedílnou součástí cíle předmětu je rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta učitelství, aktivizace a prohloubení poznatků o žácích se speciálními vzdělávacími potřebami. 
Poslední úprava: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
Deskriptory

Výuka předmětu Primární pedagogika III - Žák se speciálními vzdělávacími potřebami - O01215555 bude probíhat prezenčně v prostorách fakulty jednou týdně podle rozvrhu.

Studijní zátěž:

semináře: 16, 5 hodin

tvorba reflektivního deníku, plnění úkolů: 20 hodin

samostudium, konzultace: 13,5 hodin

Studijní podpora moodle:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12793

 

 

Poslední úprava: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (12.10.2021)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky ukončení předmětu:

Úspěšné zakončení předmětu je podmíněno složením zkoušky formou písemného/online testu a předložením pedagogického reflektivního deníku. Nedílnou součástí požadavku na zápočet je aktivní účast na seminářích. Povoleny jsou max. 2 absence.

Poslední úprava: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
Literatura

Knižní zdroje:

BARTOŇOVÁ, M., M. VÍTKOVÁ, B. BOČKOVÁ, et al., 2015. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8093-5.

CANGELOSI, J. C. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1997.ISBN 80-7178-083-9.

FRIEDLOVÁ, K., L. JUROVÁ, L. LINDOVSKÁ, P. MACKOVÁ a M. URBANCOVÁ, 2012. Práce s třídním kolektivem. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. ISBN 978-80-87652-70-1.

GRECMANOVÁ, H., 2012. Klima školy: soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Evaluační nástroje. ISBN 978-80-87063-80-4.

JEDLIČKA, R., 2015. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5447-5.

KROUPOVÁ, K., 2016. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5264-8.

SLOWÍK, J., 2016. Speciální pedagogika. Vyd. 2. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0095-8.

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M., K. ŠPAČKOVÁ a E. NECHLEBOVÁ, 2012. Speciální pedagogika v praxi: komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4369-1.

TEPLÁ, M. Asistent pedagoga. Praha: Verlag Dashöfer 2015

VÁGNEROVÁ, M., 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.

VÍTKOVÁ, M., 2004. Integrativní školní (speciální) pedagogika: základy, teorie, praxe: učební text k projektu. Vyd. 2. Brno: MSD. ISBN 80-86633-22-5.

ŽAMPACHOVÁ, Z. a V. ČADILOVÁ, 2015. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4669-1.

Odborné články:

AVRAMIDIS, E., 2013. Self-concept, social position and social participation of pupils with SEN in mainstream primary schools. Research Papers in Education [online]. 28(4), 421-442 [cit. 2021-7-2]. ISSN 0267-1522. Dostupné z: doi:10.1080/02671522.2012.673006

NORWICH, B., 1994. The relationship between attitudes to the integration of children with special educational needs and wider socio‐political views; a US‐English comparison. European Journal of Special Needs Education [online]. 9(1), 91-106 [cit. 2021-7-3]. ISSN 0885-6257. Dostupné z: doi:10.1080/0885625940090108

PARSONS, S. a L. PLATT, 2017. The early academic progress of children with special educational needs. British Educational Research Journal [online]. 43(3), 466-485 [cit. 2021-4-18]. ISSN 01411926. Dostupné z: doi:10.1002/berj.3276

RUIJS, N. a T. PEETSMA, 2009. Effects of inclusion on students with and without special educational needs reviewed. Educational Research Review [online]. 4(2), 67-79 [cit. 2021-5-28]. ISSN 1747938X. Dostupné z: doi:10.1016/j.edurev.2009.02.002

Internetové zdroje:

http://www.nuv.cz/t/obecne-informace-1

http://www.inkluze.upol.cz/portal/klicove-aktivity/modul-asistent-pedagoga/

http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/

http://www.asistentpedagoga.cz/literatura/

Poslední úprava: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
Metody výuky

Pravidelná aktivní účast na seminářích (prezenční výuka), vedení reflektivního deníku a jeho prezentace, plnění úkolů reflektivního charakteru zadané vyučujícím, úspěšné absolvování písemné formy testu.

 
Poslední úprava: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
Požadavky ke zkoušce

Úspěšné zakončení předmětu je podmíněno složením zkoušky formou písemného testu a předložením pedagogického reflektivního deníku. Nedílnou součástí požadavku na zápočet je aktivní účast na seminářích. Povoleny jsou max. 2 absence.

Okruhy k otázkám písemného testu:

1)     Speciální vzdělávací potřeby

·        vymezení

·        legislativa

·        podpůrná opatření

·        individuální vzdělávací plán

2)     Školní třída s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami

·        příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

·        adaptace žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v kolektivu

3)     Žák se sociálním znevýhodněním ve školní třídě

·        sociální znevýhodnění

4)     Specifické podmínky dětí vyrůstajících mimo biologickou rodinu

·        institucionální péče se zaměřením na dětský domov

5)     Žák s kulturním znevýhodněním ve školní třídě

·        žák s odlišným mateřským jazykem

·        menšiny

·        prevence rasismu a xenofobie

6)      Nadaný žák

.        identifikace nadaného žáka

.        dvojí výjimečnost

.        typy nadaných žáků

.        opatření na podporu nadaných žáků

7)      Žák s poruchami chování

.        specifika Základní školy pro žáky se SPCH Zlíchov

.         příčiny

.         projevy

8)     Porucha autistického spektra

.        projevy

.        podpora žáka ve školním prostředí

9)     Klima třídy

·        diagnostika třídního klimatu

·        vytváření pozitivního klima ve třídě

 

 

Poslední úprava: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (07.12.2021)
Sylabus

Organizační zajištění:

1.   Student se pravidelně účastní semináře (jednou týdně podle rozvrhu) na fakultě.

2.   Student v průběhu semestru plní úkoly reflektivního charakteru zadané vyučujícím.

3.   Student si v průběhu semestru vede reflektivní pedagogický deník.

4.   Student prezentuje ve studijní skupině v rámci závěrečného setkání pedagogický deník reflektivního charakteru.

5.   Student úspěšně absolvuje písemný test.

 


 

Poslední úprava: Krátká Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)