Pedagogický výzkum - O01215102
Anglický název: Educational research
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok4
Staré označení: PEVÝ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Učitelství > Pedagogika
Prerekvizity : O01213022, O01215018, O01215020
Je neslučitelnost pro: OK0615102
Je prerekvizitou pro: O01215103, O01315618X, O01215444, O01315620, O01317181, O01317182, O01317183, O01317184, O01317185, O01317186, O01317188, O01315618, O01215555, O01315617, O01315619, O01315621, O01315622, O01215101
Je záměnnost pro: OK0615102
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Kurz je zaměřen na zkvalitňování výzkumné kompetence učitele. Poskytuje vhled do pedagogické metodologie a základních metod výzkumů ve vzdělávání. Součástí kurzu je provedení a vyhodnocení výzkumné sondy. Absolvování kurzu také orientuje v kvalitním zpracování výzkumných zpráv, tyto znalosti jsou využitelné pro diplomovou práci.
Poslední úprava: HEJLOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2013)
Cíl předmětu

Cíl kurzu: a/ uvést do metodologie věd o výchově
                 b/ informovat o aktuálních pedagogických výzkumech
                 c/ nacvičit vybrané výzkumné techniky

Poslední úprava: HEJLOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2013)
Deskriptory

Studijní zátěž

1. Přímá výuka 24 hodin

2. Příprava a zpracování seminární práce a dílčích úkolů 30 hodin

3. Studium literatury 20 hodin

4. Příprava na zápočtový test 10 hodin

Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (09.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu

Provední výzkumné sondy dle pokynů vyučujícího, plnění průběžných úkolů zadávaných vyučujícími v jednotlivých paralelkách.

Úspěšné absolvování znalostního testu. Možnost max.2 oprav v příslušném zkouškovém období.

Poslední úprava: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (09.09.2021)
Literatura

Základní:

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010..

ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.

CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.

HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999.

SKUTIL, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011.

Doporučená:

GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996.

SKALKOVÁ, J. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha:SPN, 1993.

MAŃÁK, J., ŠVEC, V. (ed.). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004.

STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1990.

JANÍK, T. Akční výzkum pro učitele. Brno, PdF MU, 2003.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998.

KLEMENTA, J.; KOMENDA, S.; KUNERT, E. Statistické metody v pedagogickém výzkumu. Olomouc, UP, 1984.

Poslední úprava: HEJLOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.01.2016)
Sylabus

Obsah kurzu: 1. Zvláštnosti pedagogických výzkumů
                      2. Techniky pozorování
                      3. Techniky dotazování
                      4. Techniky testování

Poslední úprava: HEJLOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2013)