PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Aktuální otázky pedagogiky I - O01215101
Anglický název: Actual issues of pedagogy I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPMN0N172A
Vysvětlení: Rok4
Staré označení: VPKU
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Učitelství > Pedagogika
Prerekvizity : O01213022, O01215018, O01215020, O01215102
Je záměnnost pro: OK0615101
Anotace -
Studenti volí jeden z kurzů zaměřený na úzce formulované pedagogické problémy: 1. Práva dítěte ve vzdělávání(PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.) 2. Inovativní metody ve vzdělávání (Mgr. Blanka Zemanová) 3. Využití dokumentárního filmu při výuce (Mgr. Marie Dědičová) Anotace kurzu Práva dítěte ve vzdělávání Kurz je zaměřen na pojetí dítěte a dětství a na práva dítěte ve výchovném a právním vztahu, analyzuje a argumentuje zejména výchovný vztah jako základ pro péči o klima třídy a školy. Rozvíjí didaktické dovednostmi učitele při přípravě učebních zadání s hodnotovýmí tématy - práce s příběhem, situací, výtvarnými činnostmi apod., v nichž se žáci mohou učit svým právům a odpovědnosti za ně. Anotace kurzu Inovativní přístupy a metody ve vzdělávání Předmět seznamuje studenty s využitím inovativních přístupů a metod v souvislosti s aktuálními a mnohdy citlivými tématy na 1. stupni základní školy. Rozvíjí didaktické dovednosti učitele v dané oblasti, ale také znalosti a dovednosti zaměřené na předcházení traumatizaci mladších žáků. Anotace kurzu Využití dokumentárního filmu při výuce Předmět seznamuje studenty s možnostmi práce s dokumentárním filmem ve výuce, především na 1. stupni ZŠ. Doporučujeme, aby si tuto paralelku předmětu zapisovali studenti, kteří neabsolvovali volitelný předmět Metodika vzdělávání pomocí dokumentárního filmu. Kurz je lektorsky veden lektorkou z organizace Člověk v tísni.
Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2022)
Cíl předmětu -

Cílem kurzu Práva dítěte ve vzdělávání je prohlobení dovedností převádět hodnoty, smysl a účel práv dítěte do výuky a péči o klima třídy a školy.

Cílem kurzu  Využití dokumentárního filmu při výuce je motivovat a vybavit studenty dovednostmi nutnými k využívání dokumentárního filmu ve výuce.

Cílem kurzu  Inovativní přístupy přístupy a metody ve vzdělávání je inspirovat studenty, podnítit jejich zájem a vybavit je znalostmi a dovednostmi nutnými k využívání vybraných inovativních přístupů a metod ve výuce.

Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2022)
Deskriptory

Studijní zátěž:
1) přímá výuka 20 hodin
2) práce v moodle prostředí 10 hodin
3) příprava a zpracování záp.práce 15 hodin
4) studium literatury- 5 hodin

Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky k zápočtu  Práva dítěte ve vzdělávání

1) aktivní účast na seminářích včetně přípravy na ni

2) průběžné zpracování dílčích úkolů
3) zpracování a obhájení zápočtové práce  - příprava učebních zadání pro žáky k tématu práva dítěte

 

Požadavky k zápočtu Využití dokumentárního filmu při výuce

 Studenti budou hodnoceni na základě aktivní účasti na seminářích včetně prezentace jejich přípravy na práci s filmem ve výuce. Povolená je jedna absence. Pokud se student ze zdravotních důvodů či z důvodu souvislé pedagogické praxe v rámci studia nemůže zúčastnit dvou setkání, zpracuje seminární práci zadanou individuálně vyučující předmětu.

Požadavky k zápočtu Inovativní přístupy a metody ve vzdělávání

1) Aktivní účast na seminářích a příprava na ně. Povolená je jedna absence. Pokud se student ze zdravotních důvodů či z důvodu souvislé pedagogické praxe v rámci studia nemůže zúčastnit dvou setkání, zpracuje individuální práci zadanou vyučující předmětu.

2) Příprava a prezentace zápočtové práce.

 

 

 

Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2022)
Literatura

Podle požadavků vyučujících dle specializace
 
 Literatura a zdroje ke kurzu Práva dítěte ve vzdělávání (PhDr. Helena Hejlová, PhD.)

Povinná literatura:

Úmluva o právech dítěte.

Doporučená literatura:

DUNOVSKÝ, J. a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě.Praha: Grada, 1995.

HEJLOVÁ, H. Vliv konceptu práv dítěte na pozici dítěte ve vzdělávání. In Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2004.

HEJLOVÁ,H. Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha: PedF UK, 2010.

HEJLOVÁ, H., OPRAVILOVÁ, E. UHLÍŘOVÁ, J., BRAVENÁ, N. Nahlížení do světa dětí. Praha: PedF UK, 2013.

HRADEČNÁ, M., HEJLOVÁ, H., NOVOTNÁ, J.: Práce učitele s právy dítěte. Praha:SVI PedF UK, 1996.

 

Literatura a zdroje ke kurzu Využití dokumentárního filmu při výuce (Mgr. Dědičová)

https://www.jsns.cz/projekty/jeden-svet
Kolektiv autorů. Učíme s filmem: Metodická příručka (2022).
kolektiv autorů: Dezinformace a konspirace ve třídě: 10 tipů, jak reagovat. Metodická příručka (2021)

Doporučená literatura ke kurzu Inovativní přístupy a metody ve vzdělávání (Mgr. Blanka Zemanová)

ROSENBERG, M. B., ANTONÍNOVÁ, H.. Nenásilná komunikace v praxi. Praha: Portál, 2020, 262 stran ; 20 cm. ISBN 978-80-262-1651-3.

ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace - řeč života. Praha: Portál, 2022, 240 s. ; 20 cm. ISBN 978-80-262-1785-5.

SUCHÁČEK, P. Empatie učitele – co, proč a hlavně jak. Sociální pedagogika [online]. Zlin: Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities, 2022, 10 (1), s. 88-93.

NaZemi. Global Storyline. Jak vtáhnout děti do děje světa. Voda jako důvod k odchodu. 2016. Dostupné na: https://docplayer.cz/105603461-Global-storyline-jak-vtahnout-deti-do-deje-sveta-voda-duvod-k-odchodu.html

Felcmanová, A. PERSONA DOLLS - PANENKY S OSOBNOSTÍ: JAK ROZVÍJET PROSOCIÁLNÍ POSTOJE DĚTÍ. Člověk v tísni. 

https://www.nenasilnypodcast.cz/

https://www.vostova.cz/environmentalni-zal/ 

 

 

Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (12.09.2022)
Sylabus -

Sylabus ke kurzu Práva dítěte ve vzdělávání


1) Vývoj pojetí dítěte a dětství - historické okolnosti, ohroženost dítěte a dětství.

2) Úmluva o právech dítěte - dokument: obsah, funkce, význam pro vzdělávání. Další relevantní dokumenty.

3) Metodika práce s modelovou situací obsahující práva dítěte.

4) Metodika práce s příběhem - audio, video

5) Náměty na práci s právy dítěte na 1. stupni ZŠ

 

 

 

Sylabus kurzu Využití dokumentárního filmu při výuce Teorie využití dokumentárního filmu ve výuce

Výukové metody při práci s filmem
Prožitek a jeho reflexe
Osobnostně sociální výchova
Globální rozvojové vzdělávání
Environmentální výchova
Mediální výchova
Interkulturní výchova
Výchova demokratického občana
Studentské modelové aktivity při práci s filmem

 

Sylabus ke kurzu Inovativní přístupy a metody ve vzdělávání

1) Enviromentální žal a jak mu předcházet u dětí na prvním stupni

2) Úvod do nenásilné komunikace 

3) Úvod do metody global storylines 

4) Úvod do metody Persona Dolls

Moodle předmětu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13900

 

 

 

 

Poslední úprava: Zemanová Blanka, Mgr. (31.10.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK