|
|
|
||
Cílem této pedagogické praxe je vést studenty k poznání různých typů škol a vzdělávacích zařízení a různých pojetí vyučování a alternativních a inovativních vzdělávacích programů v praxi, s důrazem na 1. stupeň ZŠ. Je rozvíjena dovednost studentů pozorovat výuku a vyhodnocovat její kvalitu s oporou o kritéria. Studenti jsou vedeni k přemýšlení o pojetí výuky a výukových strategiích škol a učitelů v souvislosti s věkovými a individuálními potřebami žáků. Studenti se učí systematicky reflektovat své praktické zkušenosti s oporou o základní didaktické kategorie a témata a s využitím Souboru kvalit studentovy práce na pedagogické praxi a studentského pedagogického portfolia.
Učitelské praktikum I zahrnuje náslechy na různých typech škol a vzdělávacích zařízení, s důrazem na pozorování výuky na 1. stupni základní školy. Součástí náslechů jsou diskuse s vedením škol a vyučujícími a reflexe zkušenosti z náslechů v návaznosti na témata Didaktiky 1. stupně ZŠ I, např. znaky kvalitní základní školy, inkluzivní škola a společné vzdělávání, bezpečné a podnětné klima pro učení, kurikulum primární školy, strategie a metody aktivního učení žáků, individualizace ve výuce, hodnocení učení, pro učení a jako součást učení, výchova k hodnotám, spolupráce školy a rodiny a další.
Studijní zátěž: Počet hodin náslechů na školách 48, počet hodin na zpracování reflektivního portfolia: 30, počet hodin – studium odborné literatury a analýza webových stránek navštívených škol: 30, počet hodin- plnění úkolů zadaných vyučujícími 12
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (02.11.2019)
|
|
||
Povinná literatura
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Vyd. 2. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1821-7.
SPILKOVÁ,V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7178-942-9.
3. Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: MŠMT 2013. http://www.nuv.cz/file/318/
Další doporučená literatura FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál 1997. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál 2009. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál 1997. KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J.. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-314-7. KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0. KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála 2006. KOŠŤÁLOVÁ, H.; MIKOVÁ, Š.; STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál 2008. STARÁ, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK 2009. TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009. TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK 2007. Tituly k alternativním pedagogickým směrům a inovativním programům: např. Singule, F., Rýdl, K., Krejčová, V. a Kargerová, J., Lukavská, E., Václavík, V., Tomková, A. Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (02.11.2019)
|
|
||
Návštěvy různých typů škol a vzdělávacích zařízení s důrazem na 1. stupeň základní školy. Diskuse s vedením škol a vyučujícími. Pozorování výuky na různých typech škol v návaznosti na základní didaktické kategorie v kontextu společného vzdělávání. Reflexe praktické zkušenosti s oporou o základní didaktické kategorie a témata a s využitím Souboru kvalit studentovy práce na pedagogické praxi a studentského pedagogického portfolia. Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (02.11.2019)
|
|
||
Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (06.10.2020)
|