|
|
|
||
Cílem kurzu je orientovat studenty v základních didaktických kategoriích v souvislosti se současnými nároky na primární vzdělávání.
Studijní zátěž:
Počet hodin přímé výuky: 12 přednášky, 36 semináře; počet hodin přípravy na výuku: 30, počet hodin - studium odborné literatury: 30, počet hodin - zpracování tezí ročníkové práce: 10
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2019)
|
|
||
Místo první přednášky naleznou studenti informace a podklady k samostudiu v moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2393#section-1 (heslo: Didaktika) Další přednášky budou probíhat v čase, kdy jsou rozvrženy na:https://cuni-cz.zoom.us/j/97762144269
Výuka paralelky dr. Horské a Mgr. Zemanová bude probíhat na platfomě MS Teams. První setkání 6.10. se uskuteční v rozvrženém čase výuky online. Link k setkání: Výuka paralelky doc. Staré, mgr. Tomíčkové a mgr. Vlachové bude probíhat na platfomě MS Teams v rozvrženém čase výuky online. Link k setkání:Připojit se ke schůzce přes Microsoft Teams [1] Další informace o Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (20.10.2020)
|
|
||
Podmínky udělení zápočtu: Průběžné plnění zadaných úkolů dle požadavků vyučujícího v semináři Znalostní test - 70% úspěšnost, viz níže Teze ročníkové práce - podmínky viz níže Max. 2 absence na semináři
Znalostní test- bude zadán výběr z níže uvedených otázek - pro splnění podmínek zápočtu je nutná alespoň 70% úspěšnost: Definuje pojmy didaktika, obecná didaktika, oborové didaktiky a vysvětlí jejich smysl. Uvede příklady didaktických témat, která ho/ji zajímají. Doloží, jak tento svůj zájem rozvíjí (uvede název a autora publikace (článku, knihy), která řeší dané téma, název semináře, které navštívil/a apod.). Správně uvede název současně platného strategického dokumentu české vzdělávací politiky a osvětlí jeho smysl. Uvede a vysvětlí hlavní principy Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 a jejich odraz v RVP ZV a dalších iniciativách české vzdělávací politiky. Kriticky zhodnotí proces přípravy Strategie vzdělávací politiky ČR 2030 + a jeho aktuální výsledky ke konci ZS 2019/2020. Definuje pojem vzdělávací cíl. Vysvětlí význam vzdělávacích cílů. Uvede příklad velké myšlenky k danému tématu a její transformaci do výukového cíle. Uvede příklady obecných a konkrétních vzdělávacích cílů. Formuluje měřitelné vzdělávací cíle, argumentuje - jaký význam má formulovat měřitelné vzdělávací cíle Vzdělávací cíle kognitivní, afektivní, psychomotorické- používá termíny, zařadí příklady vzdělávacích cílů do těchto domén, formuluje cíle k., a., p. Bloomova taxonomie- nerevidovaná a revidovaná – vysvětlí původní a revidovanou taxonomii, zařadí příklady cílů do příslušných rovin Bloomovy taxonomie, formuluje cíle na jednotlivých hladinách B.T. Vysvětlí/znázorní souvislost vzdělávacích cílů a jiných didaktických kategorií (učivo, výukové metody, hodnocení). Uvede a vysvětlí jakoukoli taxonomii afektivních vzdělávacích cílů (s uvedením autora). Vysvětlí pojmy - formativní, sumativní, finální, průběžné, písemné, kriteriální, normativní, heteronomní, autonomní, vrstevnické hodnocení, klasifikace, zpětná vazba, sebehodnocení, hodnocení dle individuální a sociální vztahové normy. Uvede příklady k výše uvedeným pojmům. Používá výše zmíněné pojmy- znalost prokáže na základě zhodnocení ukázky hodnocení. Vysvětlí pojmy popisný, posuzující jazyk. Uvede příklady. Identifikuje příklady popisného a posuzujícího jazyka v ukázce promluvy učitele. Vysvětlí pojmy golem efekt, pygmalion efekt. Charakterizuje dokumenty RVP ZV, ŠVP, jejich úlohu a vzájemný vztah, používá pojem dvoúrovňová koncepce kurikula Vyjmenuje a vysvětlí základní pojmy RVP ZV (KK, VO, PT, učivo, očekávané výstupy, vzdělávací období). Vysvětlí úlohu vzdělávacích standardů. Vyjmenuje vzdělávací oblasti pro 1. stupeň ZŠ, vyjmenuje klíčové kompetence, průřezová témata. Navrhne učební úlohu rozvíjející určenou KK. Zařadí učivo do VO. Rozliší učivo a očekávané výstupy, uvede příklady. Popíše práci učitele s dokumenty při přípravě výuky. Kriticky zhodnotí současnou podobu kurikulárních dokumentů v ČR. Popíše aktuální (!) odborný diskurz o podobě a inovaci RVP ZV na základě sledování odborné i veřejné diskuse v období ZS 2019/2020. Induktivní a deduktivní výukový postup- vysvětlí pojmy, uvede příklady induktivního a deduktivního postupu, v ukázce výuky rozliší induktivní a deduktivní postup. Konstruktivistické postupy ve výuce- vysvětlí pojmy prekoncepty, asimilace, akomodace, sociální konstruktivismus- uvede příklady, zhodnotí přínos Piageta, Vygotského pro didaktiku Uvede klasifikaci výukových metod- (jakoukoli), s uvedením autora, uvede kritéria této klasifikace
3 termíny testu ve zkouškovém období. Žádný další termín testu nebude vypisován.
Teze ročníkové práce Teze obsahují: 1) název a cíl ročníkové práce 2) odstavec zdůvodňující cíl práce alespoň jeden z argumentů je opřen o argument z odborné literatury a odkázán na zdroj 3) seznam alespoň 3 titulů relevantní odborné literatury (nepočítají se kurikulární dokumenty, legislativní dokumenty, metodické příručky a učebnice, populárně naučné texty/články, články z časopisů pro učitele; počítají se: odborné monografie, odborné články). Seznam je zpracován dle normy. Teze student odevzdá do moodle v požadované kvalitě nejpozději týden po skončení semestru. V případě nevyhovující kvality jsou teze vráceny k dopracování (1 pokus). Opravu je povinen student vložit do moodle nejpozději do 10 pracovních dnů po obdržení zpětné vazby.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2019)
|
|
||
Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 Didaktika, obecná didaktika, oborové didaktiky Cíle a obsah vzdělávání v primární škole Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, školní vzdělávací programy Plánování výuky Konstruktivistické pojetí výuky Výukové metody, postupy a strategie Komunikace ve výuce Hodnocení ve výuce
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2019)
|