|
|
|
||
Kurz plynule navazuje na kurz Dějiny pedagogiky I. Vede studenty nejen k orientaci, ale i k pochopení důvodů vzniku nových proudů pedagogického myšlení a školní praxe XX. století. Kromě vývojových tendencí v zahraničí je opět kladen důraz na přivlastnění si kořenů domácí tradice jako východiska pro porozumění současnosti. Závěr kurzu je věnován vývoji počátečního školství v českých zemích.
Seminář je orientován k četbě a rozborům pramenných textů, práci se školními kronikami a využití metod orální historie při práci s pamětníky.
Poslední úprava: UHLIROVA/PEDF.CUNI.CZ (10.02.2016)
|
|
||
Základní: KOŤA, Jaroslav a Karel RÝDL. Poslání učitele a reformní pedagogika v Československu. Praha : PedF UK, 1992. SPĚVÁČEK, Václav. Průkopníci českých pokusných škol. Praha : SPN, 1978. UHLÍŘOVÁ, Jana. Hledání cesty profesionalizace učitelů primární školy v letech 1948 - 1989. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013, 87 s. ISBN 978-80-7290-641-3. UHLÍŘOVÁ, Jana. Problémy československé školské reformy v meziválečném období. sv. 1 a 2.Praha : Univerzita Karlova v Praze-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN80-7290-196-6 VÁŇOVÁ, R. Vývoj počátečního školství v českých zemích. Praha : SPN, 1986.
Rozšiřující SINGULE, František. Pedagogické směry XX. století, s. 17 - 70. Praha : SPN, 1966, UHER, Boris. Nové školy v předválečném Československu. Praha : UK, 1971. UHLÍŘOVÁ, Jana. Vzdělávání učitelů pro primární školu (1. stupeň) po druhé světové válce v proměnách času (do r. 1989). Pedagogika. roč. 61, 2011, č. 4, s. 344-357. ISSN 0031-3815. Váňová, R. Československé školství ve 30. letech. Praha : PedF UK, 1995.
Poslední úprava: UHLIROVA/PEDF.CUNI.CZ (10.02.2016)
|
|
||
Předmět bude zakončen ústní zkouškou. Podkladem ke zkoušce je studium literatury, obsah přednášek a materiálů v MOODLE. Poslední úprava: Uhlířová Jana, doc. PhDr., CSc. (15.01.2019)
|
|
||
Sylabus kurzu je vystavěn na těchto tématech: 1. Reformní pedagogické hnutí v zahraničí I (Pedocentrismus, obecné principy, E. Claparede, J. Dewey) 2. Reformní pedagogické hnutí v zahraničí II (M. Montessori, P. Petersen, C. Freinet) 3. Reformní pedagogické hnutí v meziválečném Československu I (Pokusnické hnutí) 4. Reformní pedagogické hnutí v meziválečném Československu II ( Pojetí pedagogiky, školská reforma, boj o jednotnou školu, vysokoškolské vzdělání učitelstva) 5. Vývoj počátečního školství 1774 - 1869 6. Vývoj počátečního školství 1869 - 1990 Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (25.11.2018)
|