V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Cílem semináře je rozvíjet konkrétní sociální dovednosti a osobnostní zdatnosti účastníků. Jedná se o druhou část
dvousemestrálního kurzu. Program je připraven jako povinně volitelný kurz pro zájemce.
Ve 2. semestru:
Získáme větší jistotu při vedení skupin a každodenním kontaktu s lidmi.
Naučíme se sdělovat nekonfliktní kritiku, reagovat konstruktivně na agresivní kritiku, odmítat žádosti o laskavost a
účinně reagovat na manipulaci včetně automanipulace
Prohloubíme svoji schopnost při práci s lidmi vnímat nejen naše emoce, ale i vlastní tělo.
Procvičíme si používání těchto principů.
Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (31.01.2018)
Podmínky zakončení předmětu -
Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast na výuce předmětu.
Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (22.01.2018)
Aktivní účast v plném rozsahu tří výukových dní.
Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (22.01.2018)
Literatura -
Doporučená literatura sloužící k získání většího přehledu o probírané látce (není požadováno pro získání zápočtu).
d´Ansembourg T. Přestaňte být hodní, buďte sami sebou. 2013, Rybka Publishers
Bahbouh R. Pohádka o ztracené krajině. Psychologie sebekoučování. 2010 Bahbouh
Brownová B. , Síla zranitelnosti. 2015 Návrat domů
Covey S. R. 7 návyků skutečně efektivních lidí. 2017 Management Press
Cloud H., Townsend J.S. Hranice, 2002, Návrat domů
Csikszentmihalyi M. Flow. O štěstí a smyslu života. 2015, Portál
Fulgum R. Už hořela, když jsem si do ní lehal. 1996, Argo
Honzák R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. 2018, Vyšehrad
Mischel W. Marshmallow test. Jak se naučit sebekontrole. 2015, Ikar
Schultz von Thun, F. Jak spolu komunikujeme ? 2005, Grada
Williams M., Penman D. Všímavost. 2014, Anag
Poslední úprava: Robová Jarmila, doc. RNDr., CSc. (24.05.2022)
CARR, J. (2004). Managing Challenging Behaviour - Guidelines for Teachers. Irish National Teachers’ Organization.
Dubec, M. (2016). Komunikace s lidmi v souladu s poznatky o fungování mozku. In. Interpersonální komunikace ve stavebnictví. Praha, ČVUT. s. 9-15. ISBN 978-80-01-05968-5
DUBEC, M. (2014). Nepřizpůsobivé chování žáků jako výzva pro učitele. Časopis Prevence, Praha, Život bez závislostí, 2014, ročník 11, č. 10, s. 11 a 15.
DUBEC, M. a kol. (2014). Online katalog podpůrných opatření pro žáky se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním, kapitoly: Průběžná podpora kladných vztahů a spolupráce mezi žáky, Zvládání/ facilitace náročného chování žáků (okamžité řešení krizových situací, facilitace náročného chování, efektivní komunikace učitele), Zajištění klimatu pro bezpečnou komunikaci mezi žáky i učiteli, Podpora žáků při formování žákovské skupiny. 1. vyd. Olomouc: UP, celkem 14. s.
DUBEC, M. (2014). Nepřizpůsobivé chování žáků jako výzva pro učitele. Kapitola ve sborníku ke konferenci ACOR Zkušenost, reflexe, učení v pedagogické teorii a praxi. Brno. 9 s.
DUBEC, M. (2013). Konstruktivní komunikace (str. 59 - 68) in Mrázová L., Skácelová J. (ed.): Demokracie versus extremismus, výchova k aktivnímu občanství: metodická část. Asi-milovaní, 1. vydání, Praha. ISBN 978-80-905551-1-2.
DUBEC, M. (2013). Vedení žáků k sebeřízení na základě poznatků o fungování mozku. In. Krajinou zkušenostně reflektivního učení. Brno, MUNI. s. 98-104. ISBN 978-80-210-6296-2
ROCK, D. (2009). Managing with the Brain in Mind. In. Strategy and bussines, Booz & Company, Issue 56.
ROSENBERG, M. B. (2012). Nenásilná komunikace: řeč Vyd. 1. Praha: Portál, 221 s. ISBN 9788073674472.
SCHULZ VON THUN, F. (2005). Jak spolu komunikujeme?: překonávání nesnází při dorozumívání. Vyd. 1. Praha: Grada. 197 s. Psyché. ISBN 80-247-0832-9.
WATZLAWICK, P., BAVELAS, J. B., JACKSON, DON D. (1999). Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 243 s. ISBN 80-86088-04-9
Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (22.01.2018)
Metody výuky
Hlavní metodou práce jsou v tomto semináři sebezkušenostní aktivity, během kterých budeme popisovat své prožitky a seznamovat se s praktickými doporučeními, která se váží k jednotlivým dovednostem. Tato doporučení budou vycházet z poznatků o fungování mozku, které budou na seminářích sdíleny.
Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (31.01.2018)
Sylabus -
Anotace:
Cílem semináře je rozvíjení konkrétních sociálních dovedností účastníků, jejich hlubší sebepoznání, osobnostní rozvoj a zvyšování resilience. Jedná se o druhou dvousemestrálního kurzu, program je připraven jako volitelný kurz pro zájemce, kteří absolvovali první část kurzu v zimním semestru. I v tomto semestru budeme zkoumat, jak se o sebe starat a jak se sebou vycházet, abychom se mohli co nejlépe starat a vycházet s naším okolím včetně žáků. Dál budeme rozvíjet pozitivní komunikační dovednosti, konstruktivní zpětnou vazbu i konkrétní možnosti využití koučovacích technik v učitelské praxi. Opět budeme v bezpečném prostředí experimentovat, hrát si, inspirovat se navzájem a s respektem nacházet a pojmenovávat naše osobní postupy práce s emocemi, motivací a zodpovědností, abychom pak mohli s hlubokým porozuměním být lepšími průvodci a podporou našim žákům.
Sylabus:
Klíčovou metodikou jsou sebezkušenostní aktivity, individuálně i v týmu, s následnou reflexí a převedením získaných vhledů do reálné každodenní praxe účastníků. Seminář je veden koučovacími technikami, se zaměřením na hledání vlastních osobních strategií a individualizovaných řešení. Každé setkání má určité ucelené téma, jednotlivá témata na sebe navazují. Nedílnou součástí semináře je vedení sebezkušenostního deníku každým z účastníků.
Témata:
Nejsem žádný Maslo(w) aneb (ne)potřebné potřeby
Aktivní naslouchání sobě i druhým
Stanovování, dodržování a komunikace hranic - jak říkat „Ne“ pozitivně
Prevence a konstruktivní řešení konfliktů ve třídě i ve sborovně
Zpětná vazba, reflexe a hledání kompromisů - odvaha dělat chyby a učit (se)
Učitelem sobě i ostatním II - kazuistiky využití koučování v učitelské praxi
Co mi seminář může přinést?
Především mnoho otázek???.
Lepší pochopení toho kdo jsem, co jsem, kde jsem a kam jdu, co chci, co potřebuji, jak funguji, s čím od sebe můžu počítat a s čím ne, jak se můžu podpořit, jak se sebou nejlépe zacházet, abych byl/a trvale udržitelně co nejspokojenější já i moje okolí.
Zážitky sdílení s ostatními, spolupráce, vzájemné podpory a inspirace
Moje osobní, vlastní hlavou a srdcem najitá řešení a praktické postupy pro konkrétní denní situace, sebereflexi a vnitřní motivaci.
Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (27.05.2022)
Cílem tohoto semináře je rozvíjet konkrétní sociální dovednosti a osobnostní zdatnosti účastníků.
Hlavní metodou práce jsou v tomto semináři sebezkušenostní aktivity, během kterých budeme popisovat své prožitky a seznamovat se s praktickými doporučeními, která se váží k jednotlivým dovednostem. Tato doporučení budou vycházet z poznatků o fungování mozku, které budou na seminářích sdíleny.
Konkrétně se budeme věnovat dovednostem v těchto oblastech:
Jak zkrotit své emoce a vědomě pracovat se stresem - vědomá práce s vlastními emocemi a stresem v zátěžových situacích.
Jak se s lidmi nehádat a vést je k odpovědnosti - práce se vztahovými signály v komunikaci a s vedením lidí.
Jak nekonfliktně a přitom důrazně nastavovat vlastní hranice a reagovat na to, když je někdo narušuje - Asertivní dovednosti.
Jak nedělat věci, které dělat nechceme a nemít u toho pocity viny - práce s automanipulacemi ( drivery).
Jak dávat lidem najevo, že vnímáme jejich emoce a že jsou pro nás důležití - Empatie.
Jak při práci s lidmi nastavovat pravidla a nekonfliktně a zároveň důrazně reagovat na jejich porušování - práce s cíli a normami při práci se skupinou.
Jak nezapomenout při práci s lidmi sám na sebe - prevence syndromu vyhoření
Co nám seminář přinese:
Získáme příležitost uvědomit si, co se v nás při kontaktu s lidmi děje .
Získáme větší jistotu při vedení skupin a každodenním kontaktu s lidmi.
Naučíme se lépe si uvědomovat a zvládat vlastní emoce.
Naučíme se sdělovat nekonfliktní kritiku, reagovat konstruktivně na agresivní kritiku, odmítat žádosti o laskavost a účinně reagovat na manipulaci včetně automanipulace
Získáme řadu inspirací pro řešení mezilidských situací, které dennodenně prožíváme.
Osvojíme si konkrétní principy vedení lidí k odpovědnosti vycházející z poznatků o fungování mozku.
Procvičíme si používání těchto principů v situacích z praxe.
Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (22.01.2018)
Studijní opory -
Veřejně přístupný online kurz s názvem Komunikace s lidmi v souladu s fungováním mozku. Kurz je přístupný na www.seduo.cz .
Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (24.01.2018)
Veřejně přístupný online kurz s názvem Komunikace s lidmi v souladu s fungováním mozku. Kurz je přístupný na www.seduo.cz
Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (22.01.2018)