|
|
|
||
Poslední úprava: T_KDF (23.05.2007)
|
|
||
Poslední úprava: T_KDF (18.02.2009)
A. Základní prameny ke studiu:
Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 1996
Průcha, J.: Přehled pedagogiky. Portál, Praha 2000
Skalková, J.: Obecná didaktika. ISV nakladatelství, Praha 1999
Bílá kniha ? Národní program rozvoje vzdělanosti v České republice. MŠMT, Praha 2001
B. Okruhy povinné a doporučené četby:
Povinná literatura: Komenský, J.A.: Didaktika analytická. Praha l946 či jiná vydání
Výběr I - nové směry pedagogického myšlení
Carlgren, F.: Výchova ke svobodě. Praha, Baltazar 1991
Holt, J.: Proč děti neprospívají? Praha, Agentura Strom 1995
Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, Spirála
Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Praha, Grada 1994
Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Gaudeamus 1994
Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman 1994 (
Rýdl, K.: Cesta k autonomní škole. Praha, Agentura Strom 1996
Schönebeck, H: Život s dětmi bez výchovy. Univerzita Pardubice 1997 (nebo jiný titul tohoto autora)
Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha,SPN 1992
Výběr II - metody a formy výuky; hodnocení ve škole
Badegruber, B.: Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, Portál 1997
Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha, Portál 1994
Chráska, M.: Didaktické testy. Brno, Paido 1999
Průcha, J.: Pedagogická evaluace. Brno, Masarykova univerzita 1996
Schimunek, F. P.: Slovní hodnocení žáků. Praha, Portál 1995
Silberman, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. (Osvědčené způsoby efektivního vyučování.) Praha, Portál 1997
Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Praha, Portál 1999
Výběr III - obecné otázky; učitel
Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998
Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Praha, SPN l988
Havlík, R., Novotná, M., Prokop, J.: Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha, Univerzita Karlova 1993
Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, Masarykova univerzita 1995
Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., Švec, V.: Učitelovo pojetí výuky. Brno, MU 1996
Pasch, M., ad.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.. Praha, Portál 1998
Pelikán, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha, Karolinum 1998
Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997 |
|
||
Poslední úprava: T_KDF (18.02.2009)
1. Žák a jeho předpoklady k učení
Učení, jeho vnější podmínky a vnitřní předpoklady. Motivace žáka. Učební styly žáků. Kompetence žáků. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich integrace.
Diagnostika sociálních vztahů ve třídě. Problémy školní úspěšnosti žáků. Zjišťování příčin žákova neprospěchu a možnosti jejich překonání. Sociální aspekty vzdělávání. Socializace.
2. Učitel v síti sociálních vztahů
Osobnost učitele, typologie, vyučovací styl, role učitele a její proměna, učitelská profese, problém autority. Sociální dovednosti učitele, verbální a neverbální komunikace. Vzdělávání učitelů. Kompetence učitele. Didaktické chyby začínajících učitelů. Psychologické aspekty spolupráce s rodinou. Sociální interakce učitel-žák, příprava učitele na vyučování.
3. Cíle vzdělávání a výchovy
Kognitivní (poznatkové a operační), afektivní, hodnotové cíle, se zvláštním přihlédnutím k přírodovědnému a matematickému vzdělávání. Vědomosti, dovednosti, schopnosti a kompetence jako cílové kategorie. Taxonomie cílů. Faktor cíle v činnosti učitele a v činnosti žáků. Vztah cíle a výsledku vzdělávání. Cíle v závazných kurikulárních dokumentech. Matematická a přírodovědná gramotnost.
4. Obsah vzdělávání
Kultura, věda, technika, umění. Učivo a jeho uspořádání. Kurikulární transformace, kurikulum, rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy. Základní školské dokumenty vymezující obsah vzdělávání. Vzdělávací standardy. Učební plán, učební osnovy. Učebnice, metodické příručky, další literatura pro žáky a učitele.
Materiální a formální vzdělávání, všeobecné a odborné vzdělávání.
Snahy o modernizaci vzdělávacích obsahů: strukturalismus, exemplární přístup, základní učivo. Integrace předmětů, integrace přírodovědného vzdělávání. |