Seminář je věnován řešení problémů (převážně fyzikálních). Studenti jsou při řešení konkrétních úloh vedeni k
hledání efektivních cest k řešení problému, k využívání různých reprezentací poznatků (výpočet, schéma, graf,
obrázek, atd.), k uvědomování si překážek i možných pomůcek při řešení problémů. Úlohy jsou vybírány tak, aby
při jejich řešení nebylo potřeba uplatňovat vyšší matematiku či fyziku (požadovaná úroveň matematických a
fyzikálních poznatků nepřekročí látku střední školy).
Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (26.04.2019)
The seminar is aimed to “problem solving” (mainly using problems from physics). Students are led to find effective
strategies, to use different representations (calculation, scheme, graph, picture), to realize barriers and possible
hints for solving problems. All tasks are simple, only high school level of mathematics and physics is necessary for
their solving.
Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (26.04.2019)
Podmínky zakončení předmětu
Pro udělení zápočtu je podmínkou aktivní účast na minimálně 75% vyučovacích hodin. Náhradní plnění možné výjimečně po dohodě s vyučujícími.
Poslední úprava: Dvořáková Irena, RNDr., Ph.D. (05.04.2022)
Literatura -
Sternberg, R. J.: Kognitivní psychologie. Portál, Praha 2002. ISBN 80-7178-376-5
Michalewicz, Z., Michalewicz, M.: Puzzle-based learning: An introduction to critical thinking, mathematics, and problem solving. Hybrid Publishers, Melbourne, 2010. ISBN 9781876462635
Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (26.04.2019)
Sternberg, R. J.: Cognitive Psychology. Wadsworth Publishing 2008. ISBN 978-0495506294
Michalewicz, Z., Michalewicz, M.: Puzzle-based learning: An introduction to critical thinking, mathematics, and problem solving. Hybrid Publishers, Melbourne, 2010. ISBN 9781876462635
Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (26.04.2019)
Sylabus -
Úlohy umožňující řešení pomocí různých reprezentací - úvahou, výpočtem, graficky, experimentem. Tvořivost a její rozvíjení. Test vědeckého myšlení, rozbor testu, možnosti jeho využití při rozvíjení tohoto typu myšlení u studentů.
Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (26.04.2019)
Tasks allowing using different representations. Creativity and its development. Test of scientific reasoning; possibility of using the test for developing this type of thinking.
Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (26.04.2019)