|
|
|
||
Předmět má zásadně napomoci tomu, aby se ze studentů učitelství fyziky stali reflektivní praktici, tj. učitelé, kteří
sledují a vyhodnocují průběh a výsledky výuky s cílem co nejlépe jí porozumět a zlepšovat ji. Nutnou podmínkou k
tomu jsou jak dostatečně široké a hluboké znalosti fyzikálního obsahu, tak znalosti a dovednosti spojené s procesy
vyučování a učení žáků.
Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (08.01.2019)
|
|
||
K udělení zápočtu je nutné odevzdání 4 zadaných zápočtových prací ve stanovené kvalitě (každý z vyučujících zadává dvě práce). Zkouška probíhá buď tak, že student(ka) realizuje část výuky a výuku reflektuje, nebo mu (jí) jsou zadány dvě zkušební otázky. Variantu zkoušky určuje vyučující. Student(ka) musí v dostatečné kvalitě buď realizovat a reflektovat výuku, nebo musí ve stanovené kvalitě prezentovat odpovědi na dvě zkoušejícím zvolené zkušební otázky. Poslední úprava: Žák Vojtěch, doc. RNDr. Mgr., Ph.D. (12.10.2020)
|
|
||
materiály uvedené na webech vyučujících (http://kdf.mff.cuni.cz/~zak/vyuka.php, http://kdf.mff.cuni.cz/~kekule/vyuka_didaktika.php), souhrnně na http://kdf.mff.cuni.cz/~zak/vyuka.php v "program - 2020/21"
Dvořák, L., Kekule, M., & Žák, V. (2015). Didaktika fyziky včera, dnes a zítra. In I. Stuchlíková & T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy (s. 123-157). Brno: Masarykova univerzita. Fenclová, J. (1982). Úvod do teorie a metodologie didaktiky fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Fenclová, J. (1984). Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Mandíková, D., & Trna, J. (2011). Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky. Brno: Paido. Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita. Svoboda, E., & Kolářová, R. (2006). Didaktika fyziky základní a střední školy: vybrané kapitoly. Praha: Karolinum. Žák, V. (2012). Metody a formy výuky. Hospitační arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Žák, V. (2018). Kvalita fyzikálního vzdělávání v rukou učitele. Praha: Karolinum. Poslední úprava: Žák Vojtěch, doc. RNDr. Mgr., Ph.D. (12.10.2020)
|
|
||
on-line výuka (prostřednictvím MS Teams, příp. jiných platforem), samostatná domácí práce, příp. prezenční výuka; diskuze, práce s textem, demonstrace a příp. další metody Poslední úprava: Žák Vojtěch, doc. RNDr. Mgr., Ph.D. (12.10.2020)
|
|
||
Zkouška probíhá buď tak, že student(ka) realizuje část výuky a výuku reflektuje, nebo mu (jí) jsou zadány dvě zkušební otázky. Variantu zkoušky určuje vyučující. Student(ka) musí v dostatečné kvalitě buď realizovat a reflektovat výuku, nebo musí ve stanovené kvalitě prezentovat odpovědi na dvě zkoušejícím zvolené zkušební otázky. Poslední úprava: Žák Vojtěch, doc. RNDr. Mgr., Ph.D. (12.10.2020)
|
|
||
Reflexe výuky fyziky - realizovaní kratších úseků výuky studenty, zdokonalování v sebereflexi a reflexi výuky fyziky ve smyslu níže uvedených bodů (témat). Smysl a cíle fyzikálního vzdělávání - cíle kognitivní, psychomotorické a afektivní. Fyzikální kurikulum - ontodidaktická a psychodidaktická transformace. Fyzikální obsah výuky - fyzikální miskoncepce, učebnice fyziky. Formy výuky fyziky - hromadná, skupinová, individuální a individualizovaná výuka. Metody výuky fyziky - metody slovní, názorně-demonstrační, dovednostně-praktické, aktivizující a komplexní; badatelsky orientovaná výuka; vztah cílů, obsahu, forem a metod výuky fyziky. Fyzikální experimenty ve výuce fyziky - experimenty heuristické a verifikační, kvalitativní a kvantitativní, jejich didaktické funkce.
Poslední úprava: Žák Vojtěch, doc. RNDr. Mgr., Ph.D. (06.05.2020)
|