PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Proseminář výuky fyziky I - NFUF305
Anglický název: Proseminar of Physics Teaching I
Zajišťuje: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Fakulta: Matematicko-fyzikální fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Garant: RNDr. Irena Dvořáková, Ph.D.
doc. RNDr. Petr Kácovský, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Irena Dvořáková, Ph.D.
doc. RNDr. Petr Kácovský, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Fyzika
Neslučitelnost : NUFY115
Záměnnost : NUFY115
Je neslučitelnost pro: NUFY115
Je prerekvizitou pro: NFUF811
Je záměnnost pro: NUFY115
Anotace
Seminář je zaměřen na nalézání a řešení každodenních problémů, se kterými se učitelé setkávají ve své praxi (základní dokumenty ovlivňující výuku fyziky ve škole, příprava výuky, příprava fyzikálních experimentů, hodnocení a klasifikace, motivace žáků při výuce fyziky, spolupráce s kolegy, atd.), a to nikoliv z hlediska teoretických poznatků pedagogiky a didaktiky, ale z hlediska konkrétních zkušeností vyučující. Účastníci semináře jsou vedeni k diskuzi nad předloženými problémy, předpokládá se jejich aktivní zapojení.
Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (22.01.2018)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast minimálně 75% vyučovacích hodin. Náhradní plnění možné výjimečně po dohodě s vyučujícími.

Poslední úprava: Dvořáková Irena, RNDr., Ph.D. (05.04.2022)
Literatura

Dweck, C. S. (2015). Nastavení mysli: Nová psychologie úspěchu aneb naučte se využít svůj potenciál (1. vydání). Jan Melvil Publishing.

Hendrick, C., & Macpherson, R. (2021). Co funguje ve třídě? Most mezi výzkumem a praxí (2. revidované vydání). EDUkační LABoratoř.

Hrabal, V., & Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál.

Fletcher-Wood, H. (2021). Responzivní výuka: Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. EDUkační LABoratoř.

Christodoulou, D. (2022). Sedm mýtů o vzdělávání. EDUkační LABoratoř.

Kompletní příručka pro začínající učitele. https://www.ucitelnice.cz/produkt/25794

Rámcový vzdělávací program pro ZŠ a pro gymnázia. https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/

Třídní učitel a jeho role ve výchovně-vzdělávacím procesu. https://kuhv.vscht.cz/files/uzel/0017037/T%C3%A9ma_11_2.pdf

Poslední úprava: Kácovský Petr, doc. RNDr., Ph.D. (24.09.2024)
Metody výuky

Výuka probíhá formou diskuzí na zadané téma, je očekávána aktivní práce studentů.

Poslední úprava: Dvořáková Irena, RNDr., Ph.D. (05.04.2022)
Sylabus
  • Jaký je dobrý učitel, dobrá škola (zvědomění si vlastních zkušeností).
  • Bezpečné prostředí.
  • Základní dokumenty, kterými je učitel povinen se řídit.
  • Role učitele ve škole/výuce.
  • Třídní učitel, práce s rodiči.
  • Organizace práce třídy, motivace žáků.
  • Individualizace práce ve třídě.
  • Hodnocení žáků (sumativní, formativní).
  • Syndrom vyhoření a jeho prevence

Poslední úprava: Kácovský Petr, doc. RNDr., Ph.D. (24.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK