|
|
|
||
Jde o základní kurz rozvojových studií.
První blok je zaměřen na trojici souvisejících ústředních témat rozvojových studií: socioekonomické nerovnosti, chudobu a rozvoj. Diskutována jsou podáváná zdůvodnění socioekonomických nerovností současného světa a dále konceptualizace (pojetí a měření) nerovností, chudoby a rozvoje včetně vývoje přístupů k tomuto. Druhý blok je věnován přehledu základních teorií rozvoje, přičemž tyto základní teoretické přístupy jsou rozebírány v kontextu historického vývoje myšlení o rozvoji. Souběžně jsou diskutovány příklady aplikací daných teorií v praxi a vybraná rozvojová témata, která se s jednotlivými hlavními teoretickými přístupy pojí. Třetí blok je věnován diskusi příkladů populárních rozvojových intervencí, přístupu/hnutí zdůrazňující praxi založenou na evidenci, problematice rozvojové spolupráce a dalším vybraným tématům. Podrobný sylabus a další materiály včetně plných textů povinné literatury je k dispozici na MOODLE - http://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=742 Poslední úprava: Novotný Josef, prof. RNDr., Ph.D. (29.09.2022)
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními problémy rozvojových zemí v kontextu základních teoretických konceptů a opatření uplatňovaných v praxi. Poslední úprava: Novotný Josef, prof. RNDr., Ph.D. (05.04.2012)
|
|
||
Základní učebnice: Potter, R., Binns, T., Elliott, J., Smith, D. W. (2008): Geographies of Development: An Introduction to Development Studies. 3rd edition (vybrané části - přesně specifikováno na moodle stránce předmětu) Další literatura se specifikací požadavků (odkazy na plné texty jsou dostupné přes Moodle po přihlášení): Hvistendahl, M. (2014). While emerging economies boom, equality goes bust. Science, 344(6186), 832-835. (přečtěte, alespoň v rychlosti) Novotný, J. (2011): Kořeny nerovnoměrného rozvoje: role geografické makropolohy a souvisejících faktorů. Geografické rozhledy, 21, 2, s. 2–5. (přečtěte, krátké) Hickel, J. (2017). Is global inequality getting better or worse? A critique of the World Bank’s convergence narrative. Third World Quarterly, 38(10), 2208-2222. (přečtete alespoň závěr) Ravallion, M. (2014). Income inequality in the developing world. Science, 344(6186), 851-855. (přečtěte alespoň abstrakt, úvodní odstavce a podívejte se na grafy) Úvod z knihy D. Landese - Bohatství a bída národů + závěr z knihy J. Krejčího - Postižitelné proudy dějin (není povinné) Haushofer, J., & Fehr, E. (2014). On the psychology of poverty. Science, 344(6186), 862-867. (Přečtěte alespoň Abstract a první 4 odstavce + prohlédněte názvy jednotlivých kapitol) Hickel, J. (2016). The true extent of global poverty and hunger: questioning the good news narrative of the Millennium Development Goals. Third World Quarterly, 37(5), 749-767. (Přečtěte alespoň Implications) Krishna, A. (2007). For reducing poverty faster: Target reasons before people. World Development, 35(11), 1947-1960. (přečtěte alespoň kap.: 1.Introduction + 5.Conclusions: Targeting Reasons) Novotný, J. (2014): Extrémní chudoba je až příliš běžná. Přírodovědci.cz, 04/2014, str. 18-19. (přečtěte, kraťoučké) Mosse, D. (2010). A relational approach to durable poverty, inequality and power. The journal of development studies, 46(7), 1156-1178. (Podívejte se na Summary and Conclusion) Kubiszewski, I., Costanza, R., Franco, C., Lawn, P., Talberth, J., Jackson, T., & Aylmer, C. (2013). Beyond GDP: Measuring and achieving global genuine progress. Ecological Economics, 93, 57-68. (přečtěte si 1.Introduction, podívejte se na grafy s příklady porovnání různých měr rozvoje zemí a přečtěte 6.Discussion) Kallis et al. (2018): Research on degrowth. Annual Review of Environment and Resources. In print. (přečtěte si alespoň "Introduction" a na konci pak rámečky "Summary points" a "Future issues")
Anti-colonial nationalism (oddíl z učebnice A. Heywood - Political Ideologies) (z naskenovaného textu přečtěte oddíl Anti-colonial nationalism) Podklady k vystoupení o postkolonialismu z minulých let (pro inspiraci) Lánský, O. Kolonialismus a postkoloniální situace: klíče pro porozumění naší současnosti? Tvar, 16/2015. (krátké, podívejte se na to) Fox, S. (2014): The political economy of slums: Theory and evidence from Sub-Saharan Africa. World Development, 54, 191-203. (přečtěte si alespoň kap.: 1.Introduction + 6.Conclusion) Novotný, J. (2018): Strukturální proměny Afriky. Geografické rozhledy, 27, 3, s. 8–11. (přečtěte, krátké) Novotný, J. (2018): Závislost afrických zemí na vývozu hlavní exportní komodity. Geografické rozhledy, 27, 3, ONLINE PŘÍLOHA.(přečtěte, krátké) Banerjee, A. V., Banerjee, A., & Duflo, E. (2011). Poor economics: A radical rethinking of the way to fight global poverty. Public Affairs. (není povinné, ale doporučuji si knížku prohlédnout) Van Rooyen, C., Stewart, R., & de Wet, T. (2012). The impact of microfinance in sub-Saharan Africa: a systematic review of the evidence. World Development, 40(11), 2249-2262. (přečtěte si alespoň následující kap.: 1.Introduction, 4.Discussion, 5.Conclusions and Recommendations) Novotný, J., Kubelková, J., Joseph, V. (2013): A multi-dimensional analysis of the impacts of the Mahatma Gandhi National Rural Employment Guarantee Scheme: a tale from Tamil Nadu. Singapore Journal of Tropical Geography, 34, 3, 322-341. (přečtěte si alespoň Introduction + Background) Qian, N. (2015). Making progress on foreign aid. Annu. Rev. Econ., 7(1), 277-308. (přečtěte alespoň Conclusions) Aidwatch 2015 - Zahraniční spolupráce ČR ve světle nových cílů udržitelného rozvoje - SHRNUTÍ (celá zpráva dostupná zde) (přečtěte si alespoň shrnutí) Strategie ZRS ČR 2018 - 2030 (projděte alespoň v rychlosti) Web organizace Na Zemi ke globálnímu rozv. vzdělávání a web Variant (Člověk v tísni) ke GRV (podívejte se na základní popis GRV a příklady materiálů, abyste byli schopni vysvětlit, o co jde a uvést příklady relevantních témat)
Bourn, D. (2008). Development Education: Towards a re-conceptualisation. International Journal of Development Education and Global Learning, 1(1), 5-22. (podívejte se alespoň na úvod a závěrečný blok - A re-conceptualisation)
de Andreotti, V. O. (2014). Soft versus critical global citizenship education. In Development education in policy and practice (pp. 21-31). Palgrave Macmillan UK. (podívejte se alespoň na závěrečnou tabulku a text kolem ní na str. 6-8.)
Poslední úprava: Novotný Josef, prof. RNDr., Ph.D. (07.01.2020)
|
|
||
Zápočet - aktivní účast na hodinách včetně plnění zadaných úkolů. Zkouška - Písemná zkouška s případným ústním doplněním. Pro účast u zkoušky je třeba mít naplněny požadavky k udělení zápočtu. Problematika testovaná u zkoušky zahrnuje problematiku probíranou na hodinách a problematiku, kterou pokrývá literatura, která je přesně specifikována na moodle stránce tohoto kurzu. Poslední úprava: Novotný Josef, prof. RNDr., Ph.D. (07.01.2020)
|
|
||
V ZIMNÍM SEMESTRU ROKU 2020/21 BUDE VÝUKA PROBÍHAT ONLINE DLE ROZVRHU PROSTŘEDNICTVÍM GOOGLE MEET. INTERNETOVÉ ODKAZY PRO JEDNOTLIVÉ HODINY BUDOU STUDENTŮM ZASLÁNY NA EMAIL PROSTŘEDNICTVÍM SIS
Podrobný aktuální sylabus naleznete na MOODLE stránce kurzu: http://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=742 Orientační sylabus: 1. Úvod 2. Nerovnoměrný rozvoj světa a podávaná vysvětlení nerovnoměrného rozvoje 3. Kolonialismus a rozvoj 4. Chudoba (konceptualizace, měření) 5. Rozvoj (konceptualizace, měření) 6. Teorie rozvoje (souhrnný přehled) 7. Modernizační paradigma a vybrané související otázky rozvoje 8. Strukturální transformace v procesech rozvoje 9. Příklady vybraných populárních rozvojových intervencí 10. Praxe založená na evidenci 11. Rozvojová spolupráce 12. Dálší dílčí témata (postkolonialismus, alternativní přístupy k rozvoji, globální rozvojové vzdělávání)
Poslední úprava: Novotný Josef, prof. RNDr., Ph.D. (24.09.2020)
|